några frågor om islandshästen!

Q

QueenChaos

Det är så mycket jag undrar om dom små söta trollen men det finns ingen häromkring jag kan fråga! Så jag skriver lite här istället och hoppas på svar!

1. Om man ska rida in en islänning, hur lär man hästen hjälperna till tölt? Eller kommer de flesta islänningarna in i tölt om man lutar sig tillbaka ordentligt, höjer händerna osv även i början???
2. Hur gamla är dom i genomsnitt när man kan börja rida in den?
3. Hur får ni in pass?
sen är det bara EN fråga kvar...
4. Har travare "samma sorts" pass som islandshästar?

Vet att de kanske är korkade frågor men alla har väl sina knäppa funderingar.. specc jag

Tack på förhand !!!

:crazy:
 
om man lutar sig tillbaka ordentligt, höjer händerna osv

Tölt rider du i lodrät sits och du höjer INTE händerna. Följaktligen vore det mkt dumt att göra det på en häst som skall töltsättas.
 
Ja, lärdom bör spridas!!!

korta svar på dina frågor:

1. Endel isisar töltar av sig själv och kan t.o.m. vara svåra att hitta trav på, andra måste läras tölt.
Man bör vara erfaren på att rida tölt på många olika hästar inna man börjar med töltsättning och i annat fall ta hjälp av en erfaren tränare. Oftast går det bitvis att locka fram några steg tölt här och var (gärna efter en galopp) och berömma hästen osv.
Men tölt rids, som tidigare nämnts, i lodrät sits med låg hand. "Luta dej tillbaka och höj händerna" får man ofta höra på turridningar för att det är ett sätt som fungerar korta stunder för ovana ryttare och på de flesta turridningar är det meningen att alla skall få känna på nån slags tölt.

2. Vid 4 års ålder börjar man oftast hantera/sadeltämja, handhästa, longera osv. Vid 5 års ålder brukar de ridas in. Varierar lite på om det är hingst el. sto och hur bråttom ägaren har...

3. Man lägger hästen i pass ur galopp och det är en oerhörd balans och koncentration som krävs av både häst och ryttare för att rida pass. Men så finns det de som bara ligger i pass och älskar det och har balans till det av sig själv...

4. De travare jag sett gå/ridit(!) i pass så har det varit samma. Passgång är passgång, liksom ;)

Hoppas du har fått ut nått av svaren

/Malin
 
jag fick också "lära mig" när jag praktiserade på ett turridnings stall att man skulle höja händerna..(?)hade då inte ridit islandshästar innan och trodde det var rätt..(???) knasigt att man lär sig fel ju.. vill ju kunna rätt.=) :bump:
 
Ja, det är ju det "snabba" sättet. Tyvärr finns det tränare som lär ut detta o rider detta själva.

Lena
 
mm.. de va ledaren som lärde mej det.. så sa hon att om hästen inte kom in i riktigt bra tölt så skulle man höja handen ännu mer.. för att dom skulle få upp huvudet.... hur är det riktiga sättet??
 
"hur är det rikiga sättet?"
Tänkt den som det visste, ska dock försöka förklara.
1. Det beror på hästen.
2. En bra tölt ska ju ridas samlad och på bakdelen, hur man kommer dit är ju en annan sak.
3. sen finns det hästar som töltar ändå, även om de går på framdelen och inte är samlade.

Det finns inga direkta hjälper för tölt, egentligen. Det är förarbetet som är det viktiga, det vill säga grundridningen.Hästen ska var mjuk och följsam i båda sidor, kunna bära sig på bakdelen , gå i korrekt form och ha energi, lyssna på halvhalter mmmm. Även om hästen fixar detta kan det vara svårt att rida tölt, det kan vara små små signaler som skiljer hjälpen för trav eller tölt eller mellan ökad tölt och pass eller ökad tölt och galopp. Så det kan vara svårare än man tro att rida i rätt gångart.

Ett tips, prova rida islandshäst på något annat ställe och kanske helst på ridskola där du får mer korrekta grundlägggande instruktioner.
 
Håller med alla ovan...

Men passen undrar jag... Den passen vi strävar efter med våra isisar har ju ett svävmoment mellan isättningarna, jag är inte säker på att travarna har svävmomentet... Tror jag.. Någon som vet säkert?
 
Riktig pass (den som du ser på tävlingsbanorna) har sväv. Men även travare kan grisepassa...

Min travare som jag hade förut var fyrgångare. Men i samma stall fanns en valack som gärna grisepassade men som även kunde lägga sig i riktig pass. Häftigt! ;)
Dessa hästar finns tyvär inte längre annars kunde du fått prova. (kanske hade varit ngt till vårt avelsprojekt :D)
 
Jag fick bra tölt med att träna samling genom öppna o sedan sluta. Från slutan blir det bra tölt. Öppnan hjälper emot traven.

OBS!! Det är en ganska lång väg dit!! Mjuk o avslappnad häst som lyssnar, inte dra o förhålla utan flytta bogarna, ha hästen emellan hjälperna, flytta baken, vikthjälperna...
Volter då hästen går från inner- mot yttrer-hjälperna....jämn o stadig häst i lång o låg form först, avslappnad, som sedan samlas med öppna o sluta o då sist tölten. :)
Full koll på MEJ o MINA rörelser....

Lena
 
vi hade enm travare på mitt stall som var ren femgångare! Hon töltade snällt (brukade ha henne som turledare) och gick en ashäftig pass! Hon var med i öl och vägtölten åxå...
 
Kanske vi kan ta efter USA när det gäller användning av travare som gångartshästar? Som det är nu så är det få som vet om att dessa hästar kan ha extra gångarter och ännu färre vet om hur man tränar fram dem.

Den flygande passen går ännu fortare än trav och travhästar travar... SNABBT! (Det säger allt om vilken upplevelse det kan vara, eller hur!) :d
 
tack alla för alla svar... skriv på bara om ni har andra synpunkter! Det där med höja handen trodde jag och har alltid trott vart rätt.. men men det var bra att nån berättade det! ;) hade absolut ingen aning!! Tänkte iaf börja på en isis-skola nån gång snart.. Vill lära mig ännu mer om dem för det är ändå en av dom härligaste raserna tycker jag!!! :rofl:
Sen har jag fått en ny fråga att tänka på; Är det dumt/skadande att börja longera en isis (väldigt kort och inte så värst ansträngande alltså) när den 3 - 3 1/5??

TACKAR ALLIHOP!!!!!! :D
 
Det tycker jag gott du kan göra! Att lära hästen röstkommandona och framåt osv är helt ok i den åldern! Sen behöver man ju inte göra det varje dag och året runt, men en periord (ca 2 veckor, typ 4 dagar/vecka) och sedan vila ett par veckor...
/Malin
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 575
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
11 908
Senast: Exile
·
Islandshäst Jag har ganska nyligen köpt min första islänning, och har så klart lite funderingar på detta med gångarterna. Något helt nytt för en...
Svar
4
· Visningar
2 280
Senast: Korven
·
Ridning Jag har sett att det finns trådar om detta, men de är så gamla så jag tar upp ämnet igen. Jag har en kallblodstravare som både töltar...
Svar
10
· Visningar
2 772
Senast: Knallaren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp