Några frågor

Jackass

Trådstartare
Jag visste inte riktigt var jag skulle lägga in det här medelandet, men jag hoppas att det blev rätt ;)

Från oktober till maj så ska jag hyra ett nordsvenskt sto. Hon går barfota, så första frågan är om det är nån som tycker att jag borde köpa några boots till henne som man kan sätta broddar på, för eftersom hon inte är skodd så kan jag ju inte använda vanliga broddar.

Andra frågan är om det är nån som tycker att jag borde köpa täcke till henne. Jag tänkte låta bli att klippa henne, så då behöver hon ju egentligen inte ett vintertäcke, men om det regnar och hon blir blöt så blir hon ju snabbt kall och det tar lång tid att få henne att torka.

De här är ju rätt så dyra saker som jag funderar om ifall jag ska köpa, därför så vill jag gärna höra någon annans åsikt :D

Sv: Några frågor

Hej, jag har en nordsvensk som är 5 år. Han och hans mor har alltid gått i princip helt utan täcke. Under vintern har de haft regntäcke mot blötsnö och snålblåst, men annars har de mått prima. Det enda jag tycker du behöver om du inte alls vill täcka hästen ute, är ett svettäcke eftersom hon kommer få en otrolig vinterpäls, vilken tar lång tid att torka om hon blir svettig!

Hur har ägaren gjort med brodd? Kan ju vara så att den kan gå skodd på vintern... Och om du bara ska låna den en period, kan du inte få med de täcken den har (om den har några?)

Kolla med ägaren hur denne har gjort ang. broddarna och täckena.
Det är ju lite onödigt om du ska behöva köpa en massa saker till henne om du dessutom ska betala hyra för att ha hästen? :confused:

Men Börjes har Bra täcken till Bra priser. Himalaya täckena är kalasbra till de priserna som de säljs för! Och sedan har de ett ylletäcke för under 300:- som är utmärkt till det priset, duger alldeles ypperligt som svettäcke och de är dessutom rätt så stora i bogen och passar säkert utmärkt på en nordis. Jag själv skulle nog valt att köpa ett Regntäcke och ett Svettäcke även om hästen har mycket päls, då kan du ha regntäcket när det är väldigt rengnigt och blåsigt samt kyligt ute. Sedan kan du ju ha det andra som svettäcke efter ridning så hästen får torka och inte blir kall. Men kolla med ägaren hur du ska göra, så du inte behöver lägga ut massa pengar i onödan...

cactuspower skrev:
Kolla med ägaren hur denne har gjort ang. broddarna och täckena.
Det är ju lite onödigt om du ska behöva köpa en massa saker till henne om du dessutom ska betala hyra för att ha hästen? :confused:

Men Börjes har Bra täcken till Bra priser. Himalaya täckena är kalasbra till de priserna som de säljs för! Och sedan har de ett ylletäcke för under 300:- som är utmärkt till det priset, duger alldeles ypperligt som svettäcke och de är dessutom rätt så stora i bogen och passar säkert utmärkt på en nordis. Jag själv skulle nog valt att köpa ett Regntäcke och ett Svettäcke även om hästen har mycket päls, då kan du ha regntäcket när det är väldigt rengnigt och blåsigt samt kyligt ute. Sedan kan du ju ha det andra som svettäcke efter ridning så hästen får torka och inte blir kall. Men kolla med ägaren hur du ska göra, så du inte behöver lägga ut massa pengar i onödan...
Ungefär det jag ville ha fram.... jag e så otroligt dålig på att skriva å uttrycka mig bara... :smirk:

Ägaren köpte hästen för någon månad sen, och hon ska användas som turridningshäst i deras verksamhet som bara har öppet på sommarhalvåret, så ägaren har ingen sån utrustning till hästen.
Men jag tänker nog köpa ett regntäcke och ett svettäcke, det verkar smartast :D

Tack för alla förslag, jag ska försöka att hitta några bra täcken att använda :rofl:

Tycker det skulle va smidigare att sko, du behöver ju kanske bara sko fram. Eller att den går barfota om den inte ömmar när du rider.
Hästen får bättre grepp på halt underlag om den är barfota än skodd. Skor du får du ju ha broddar, iaf när du rider.

Du kan ju ha ett regntäcke på hästen, iaf de dagar när det är blåsigt/regnigt. Smidigt, för det tar som sagt tid för en häst att torka innan du kan rida....! Annars behöver den nog inga täcken. Jo ett fleecetäcke är bra när den är blöt eller svettig.

Kom överens med ägaren om hur du ska göra, jag tycker dock inte att du ska behöva ta på dig en massa extra utgifter till hästen men om du köper täckena till hästen kanske du kan sälja dom till ägaren sedan till en rimlig kostnad?

Jag kan varmt rekommendera både regntäcket Himalaya och Ylletäcket från Börjes,
du får båda dessa till en kostnad av ca 700-800:-, och de är Väldigt bra och väldigt mycket täcke för pengarna.

Om hästägaren har tänkt att hästen ska vara utan skor fortsättningsvis så kanske du inte behöver sko den om den inte är öm. Hästen får ganska bra grepp utan brodd ändå, ett annat alternativ är ju att bara sko den fram (min är enbart skodd fram). Rider du mycket ute då, kan du ju ha skor med extra broddhål fram.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 166
Senast: cassiopeja
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
25 883
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
422
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jodå, idag har jag sett dem första, och med tanke på att det regnar så gott som varenda dag och ingen ljusning i sikte, så tror jag det...
Svar
2
· Visningar
1 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka