Namn till PRE!

Lena Furberg

Trådstartare
Dags för nästa fråga, då..... Jag behöver ett fint namn till en PRE-hingst, spanskfödd. Till min bok....! Kan jag ta vilket namn som helst, som redan finns, eller är det viktigt att ffa en hingst har ett unikt namn? Hur ska jag hitta ett sånt utan att ta ett som redan finns någonstans? Tips? Gärna nåt pampigt - fast de har ju i allmänhet rätt häftiga namn...!

TACK, igen, på förhand!!
 
@Lena Furberg Om du vill ha unika namn kan jag inte hjälpa dig (har ingen aning om hur man kollar sånt) men skulle jag döpa en maffig PRE-hingst skulle jag döpa honom till Trujillo, Valiente, Bandolero eller Toledo :).

Eller typ El Hierro om jag vill vara lite övertydlig med hur stenhård och maffig han är :D.
 
Kan jag ta vilket namn som helst, som redan finns, eller är det viktigt att ffa en hingst har ett unikt namn? Hur ska jag hitta ett sånt utan att ta ett som redan finns någonstans? Tips?
Om jag förstått det rätt så läggs det till siffror eller bokstäver beroende på vem som står bakom aveln och för att det då ska bli ett unikt namn och vara möjligt att följa. Vissa har det inte (men har kanske desto ovanligare namn då eller den första med det namnet - men annars är min erfarenhet att det nästan alltid är mågon typ av suffix inblandat)

Typ Namnet II, Namnet XXI, Namnet Stuteribokstäver.

Känns vanligare med bokstäver som suffix i Sverige men det kan vara jag som bara träffat flest av dessa :)
 
Om jag förstått det rätt så läggs det till siffror eller bokstäver beroende på vem som står bakom aveln och för att det då ska bli ett unikt namn och vara möjligt att följa. Vissa har det inte (men har kanske desto ovanligare namn då eller den första med det namnet - men annars är min erfarenhet att det nästan alltid är mågon typ av suffix inblandat)

Typ Namnet II, Namnet XXI, Namnet Stuteribokstäver.

Känns vanligare med bokstäver som suffix i Sverige men det kan vara jag som bara träffat flest av dessa :)
Det är inte stuteribokstäver, det är nummer. Varje häst måste ha ett unikt namn i stamboken. Hästen på min avatar hade inga bokstäver efter sitt namn eftersom han var den förste att heta det. Sedan har två till fått samma namn. Då heter de M***** II och M****** III, det vill säga nummer två och tre med samma namn.
 
Det är inte stuteribokstäver, det är nummer. Varje häst måste ha ett unikt namn i stamboken. Hästen på min avatar hade inga bokstäver efter sitt namn eftersom han var den förste att heta det. Sedan har två till fått samma namn. Då heter de M***** II och M****** III, det vill säga nummer två och tre med samma namn.
Fast vissa har ju förkortningar istället för nummer bakom sina namn? Typ GE/CT/SU osv det är ju inte nummer för stamboken? :)

Alltaå uttrycker mig kanske luddigt i första inlägger eftersom det är romerska siffror inblandade :o :)
 
Senast ändrad:
Dags för nästa fråga, då..... Jag behöver ett fint namn till en PRE-hingst, spanskfödd. Till min bok....! Kan jag ta vilket namn som helst, som redan finns, eller är det viktigt att ffa en hingst har ett unikt namn? Hur ska jag hitta ett sånt utan att ta ett som redan finns någonstans? Tips? Gärna nåt pampigt - fast de har ju i allmänhet rätt häftiga namn...!

TACK, igen, på förhand!!
Få PRE har unika namn. För en serie kanske det är enklast att ha ett rätt vanligt namn och inte ta med några siffror.
Går att kolla på den här sidan hur många som finns med ett visst namn https://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-publico/arbolGenealogicoPRE/BuscarArbolPRE.aspx
Fuego är ett vanligt namn, Campero likaså Gentil Emperador
 
Tycker också Emporio är fint. Översätt svenska grejer till spanska på google translate då! :rofl:
Descarado, Luminoso, Quintillo, Areno, Benito, Caballero, Cilantro, Oceano, Tormenta/o, Corlino
Hoppas google översätt stämmer! 😂
Men Emporio tycker jag är snyggast :cool:
 
Dags för nästa fråga, då..... Jag behöver ett fint namn till en PRE-hingst, spanskfödd. Till min bok....! Kan jag ta vilket namn som helst, som redan finns, eller är det viktigt att ffa en hingst har ett unikt namn? Hur ska jag hitta ett sånt utan att ta ett som redan finns någonstans? Tips? Gärna nåt pampigt - fast de har ju i allmänhet rätt häftiga namn...!

TACK, igen, på förhand!!

Rosinante.

Såklart. :D
 
Bara för att han är så grann och har världens bästa psyke. Och du får säkert ägarens tillåtelse. PRE Selecto
30196
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 147
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 329
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 230
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 266
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp