Namnbyte - vad fixa?

Om du har namn ifyllt hos företag du beställer saker ifrån. Posten får ju inte lämna ut åt fel namn :p stod bakom en i kön med liknande bekymmer en gång. Hans frustration! :D

Jag hämtade ut och hämtar fortfarande ut paket i mitt gamla namn. Även innan jag fått mitt nya körkort hämtade jag ut saker i mitt nya namn med mitt gamla körkort.
Inga bekymmer alls.
 
Jag hämtade ut och hämtar fortfarande ut paket i mitt gamla namn. Även innan jag fått mitt nya körkort hämtade jag ut saker i mitt nya namn med mitt gamla körkort.
Inga bekymmer alls.
Slappt ställe då mao, de får iaf inte på postnord lämna ut till fel efternamn. Jag råkade ut för det flera gånger och behövde då visa upp intyg från skatteverket om namnändringen. Så det är inte så överallt, att det går :)
 
Slappt ställe då mao, de får iaf inte på postnord lämna ut till fel efternamn. Jag råkade ut för det flera gånger och behövde då visa upp intyg från skatteverket om namnändringen. Så det är inte så överallt, att det går :)

Hämtat ut på flera ställen, både posten, DHL och Schenker. De scannar körkortet och går efter personnummer.
Annars hade jag tex inte kunnat hämta ut mitt körkort eftersom det går som rek.
 
Slappt ställe då mao, de får iaf inte på postnord lämna ut till fel efternamn. Jag råkade ut för det flera gånger och behövde då visa upp intyg från skatteverket om namnändringen. Så det är inte så överallt, att det går :)

Det går verkligen inte överallt. Detta lidande råkade Hasse Aro ut för!

@niphredil se till att du byter på alla kort och meddelar alla du känner ditt nya namn så det inte blir dig vi får se uppställd på aftonbladet med ett ledset ansikte och felaktig avi!
 
Senast ändrad:
Hämtat ut på flera ställen, både posten, DHL och Schenker. De scannar körkortet och går efter personnummer.
Annars hade jag tex inte kunnat hämta ut mitt körkort eftersom det går som rek.
Men vad bra för dig! Men som sagt, jag fick inte hämta ut körkortet själv. Behövde med mig någon som legade sig och så intyget från skatteverket. Så det kan ju vara onödigt om det bara står i tråden att det går jättebra när det uppenbarligen inte är så överallt. :)
 
Men vad bra för dig! Men som sagt, jag fick inte hämta ut körkortet själv. Behövde med mig någon som legade sig och så intyget från skatteverket. Så det kan ju vara onödigt om det bara står i tråden att det går jättebra när det uppenbarligen inte är så överallt. :)

Jag frågade om det och då sa de att de går efter personnummer.
Märkligt att det inte är samma överallt kan man tycka.
Jag hämtar paket mest hela tiden så glad att slippa det krånglet :p
 
Hämtat ut på flera ställen, både posten, DHL och Schenker. De scannar körkortet och går efter personnummer.
Annars hade jag tex inte kunnat hämta ut mitt körkort eftersom det går som rek.

Jag fick icke under några omständigheter hämta ut mitt nya körkort med mitt gamla när jag bytt namn. Var tvungen att skriva ut ett personbevis från Skatteverket och ha med mig. :meh:
 
Jag fick icke under några omständigheter hämta ut mitt nya körkort med mitt gamla när jag bytt namn. Var tvungen att skriva ut ett personbevis från Skatteverket och ha med mig. :meh:

Det är konstigt att det skiljer så mycket.
Jag hämtar paket på tre olika orter och på olika ställen. Aldrig några bekymmer.
 
Är det någon som vet om man behöver se till att få en ny vapenlicens med rätt namn när man bytt? Jag har inte haft en tanke på detta då jag tänkt att mitt personnummer står ju på och det är det samma. Gifte mig för 4,5 år sen och mitt gamla efternamn står alltså kvar på licensen. Frågan kom upp när jag skrev in mig på älgjakten men ingen var helt säker på om man var tvungen att göra det.
 
Jag ansökte nyligen om att byta efternamn och såg idag när jag loggade in på min universitetsutbildning att universitetet fått mitt nya efternamn från Skatteverket. Så bytet verkar ha gått igenom nu :).

Förutom nytt pass och ID-kort, till vem behöver jag anmäla mitt namnbyte? Bankkort, fixas det automatiskt eller ska jag kontakta banken? Behöver jag i sådana fall GÅ till banken eller kan man typ fixa det via mail?

Nytt namn på dörren såklart.

Är det nåt jag missar? Känns som jag måste missat massor? :p

Bra tråd för mig som också har ansökt om att byta efternamn. Har dragit mig för det då det känns så krångligt att fixa med allting, samt att jag har separationsångest från mitt efternamn.. :angel: Men, nu är det gjort och snart blir det till att fixa med allt och börja träna ny namnteckning! :D
 
Bra tråd för mig som också har ansökt om att byta efternamn. Har dragit mig för det då det känns så krångligt att fixa med allting, samt att jag har separationsångest från mitt efternamn.. :angel: Men, nu är det gjort och snart blir det till att fixa med allt och börja träna ny namnteckning! :D

Rekommenderar dig att träna.
Jag stavade fel på mitt körkort. Syns väldigt tydligt dessutom :rofl:
 
Bra tråd för mig som också har ansökt om att byta efternamn. Har dragit mig för det då det känns så krångligt att fixa med allting, samt att jag har separationsångest från mitt efternamn.. :angel: Men, nu är det gjort och snart blir det till att fixa med allt och börja träna ny namnteckning! :D
Ja, jag har också dragit mig för det här och jag känner fortfarande att ÅH VAD JOBBIGT. Men förhoppningsvis går det smidigt :).
 
Det går verkligen inte överallt. Detta lidande råkade Hasse Aro ut för!
Man tycker ju det är lite skillnad på om det är ett ANNAT namn eller välkända smeknamnsformer. :banghead:

Min mamma har konsekvent stavat sitt förnamn med i där det står j i folkbokföringen ända sedan gymnasiet. Då kommer hon troligen inte få min julklapp i år för att jag skrivit "fel". :crazy:
 
Jag hade mitt gamla körkort kvar i typ två år efter att jag bytte namn. Det hade dessutom samma foto som det nya :o Så när det var något ställe där det påpekades att det var fel namn så kunde jag visa båda korten och då löste det sig.

Flygbolagen är superjobbiga :meh:

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 636
Senast: MML
·
Relationer För någon månad sedan ringde min granne när jag var på jobbet och berättade att någon hade rivit ut och öppnat all min post ur mitt...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 881
Senast: Paddington
·
Hemmet Hej alla Har nyligen köpt hus med myyyyyycket att fixa innan det går att flytta in. Tänkte att det är säkert fler än jag som gjort...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
54 670
Senast: Diabetikern
·
S
Ekonomi & Juridik Gammal användare under nytt namn, vill inte gå ut för hårt om någon skulle känna igen mig. :cool: Jag och sambon har ett tag gått och...
2
Svar
37
· Visningar
9 574
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp