Namngivningstips..

Men uppfödare av SWB får väl namnge sina hästar helt fritt och då är det väl upp till uppfödaren att även välja stavning? (Islandshästar SKA ju ha isländska namn med korrekt isländsk stavning)
Exakt så, därför ändrar man inte även om det finns anledning att misstänka att det kan vara felstavat. Detta har dock inte nått fram till alla och det är där jag hört de som blivit besvikna över att det inte korrigeras.
 
Nappletano. Jag ville skrika varje gång ägaren sa "namnet" på sin häst. Den hette Neapolitano Piruette. Det vill säga tilltalsnamn Piruette. Och det var vad den kallats dom första 8 åren av sitt liv. Efter det har jag alltid tänkt att om jag ska döpa en häst så ska det vara idiotsäkra namn. För folk verkar ha noll koll på prefix och uttal.
I ett stall jag stod i fanns en häst som hette *stuterinamn*-ets Silver. Ägarna kallade honom stuterinamnet😲! Iofs fattade jag inte varför hästen hette Silver heller, brun häst...
 
Åh nej men nej, hur tänkte man där, att det var nån sorts stuterinamn?
Förmodligen, jag sitter ofta och bara gapar när jag söker hästar på FEI, och har numer äkta svårt att ta den officiela världsrankingen för hingstar och stamböcker i fälttävlan (som är de enda hästar jag lägger tid på) på allvar. Det är så mycket fel och bristande information att man blir mörkrädd!
 
Nope, Quaterman och Quaterback, eftersom de inte är döpta med amerikansk fotboll i åtanke.

Twiligt däremot vet jag inte vem som är ansvarig för. Något som bara hört ordet men inte visste hur det stavades?
Vad är Quater? Och jag tänkte inte så mycket på fotboll utan på rasen Ouarter. Ordet har ju sitt ursprung i en fjärdedel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp