Nån mer än jag..

Thera

Trådstartare
.. som haft problem med sina Horseware-täcken?

Jag köpte ett nytt Rambo Wug Lite i vintras och har använt det rätt sparsamt. I sommar har hon varit helt naken och jag använde det mest som extratäcke under vintern och våren.

Så igår kväll skulle jag ut till pållan som hade fått på sig nämnda täcke. Det hade då regnat ett par timmar i sträck, inget hällregn, utan mer småregn.

Döm om min förvåning när hästen är precis dyngsur. Blöt över hela kroppen, och utsidan var liksom helt uppblött, satt helt limmad mot hästen. :crazy:

Man blir inte direkt glad när man köpt ett täcke för 2600 kr som står emot regn sämre än Börjes Himalaya.. :mad:

Vad gör man? Impregnerar? Reklamerar? Nån som gjort det via nätet?

Sv: Nån mer än jag..

Täcker inte den 3-åriga garantin läckage sålänge man följt tvättinstruktionerna? Jag har aldrig *peppar peppar* haft problem med att mina HW läcker. Jag skulle kolla upp garantin och ev höra av mig till återförsäljaren om jag var i din sits. Hoppas det löser sig!

Köpte ett rambo orginal 200 gr till min ponny en gång, och det läckte också från början för mig. Men jag ringde till dem jag köpt det och skickade tillbaka det för reklamation och fick tillbaka ett nytt som var precis som man tänkt sig:) Min häst var alltid torr efter en dags spöregn!

SÅ jag råder dig att skicka tillbaka det... genast.

Mina HW har aldrig läckt trots tvätt och många års användning.

så lämna tillbaka täcket! så ska det inte vara.

Och jag är ännu mer besviken nu, ringde återförsäljaren "som till 99,9 procent lovar att det är kondens".

Kondens? Han menade att när hästen är varmare än yttertemperaturen kan det bildas kondens, som gör att hästen blir fuktig.
Och för att förhindra detta kan man behöva ha ett tunt täcke under.

Ursäkta, men det var det dummaste jag har hört.

Det ska väl för tusan andas? Och bildas sån kondens att hela hästen blir dyngsur verkar det ingen höjdare.

I alla fall kom vi överens om att jag ska göra ett "vattenprov", täcket ska spännas upp så jag kan hälla en hink med vatten som ska stanna kvar, om ni tänker som ett kaffefilter.

Jaja, vi får se.

Har ett HW amigo. Och aldrig igen. täcket gick sönder efter 2 dagar. Och då gick hästen i en liten hage ensam. Nu är det fullt av små hål och svanslappen är sönder.

Är så mycket nöjdare med Börjes eller Shires!

Gud vad konstigt :S
Våra HW-täcken har varit vansinnigt bra, både regn -och vintertäcken. aldrig att hästarna varit blöta under och täckena har klarat sig i många år.
Det måste ju vara nåt fel på det, ring igen och se till att få bytt ut det.

Kondens? Han menade att när hästen är varmare än yttertemperaturen kan det bildas kondens, som gör att hästen blir fuktig.
Och för att förhindra detta kan man behöva ha ett tunt täcke under.
Det är ju precis därför man köper ett täcke med andasfunktion!
Kräv att få reklamera till återförsäljaren så kan denne själv göra sina hinkprov. :mad:

Av de HW-täcken jag haft så har inget läckt in vatten eller samlat på sig "kondens" som du beskriver utan tvärtom - andats mycket bra och hållit ordentligt tätt i alla väder, rivstarkt och med kanon passform - Det är vad du betalar för egentligen när du köper ett sådant täcke.

Senast ändrad:

Nepp. Ändå gången något av mina HW-täcken läckt har varit just i sömmen där fodret slutar och då har det hällregnat både natt och dag (häst på lösdrift).

KL

jag kan tänka mig att de som fått problem har fått måndagsexemplar där ngt steg i tillverkningen (som ytbehandling av materialet tex) har missats.

skicka tillbaks täcket pronto!

Jag har aldrig haft problem med mina HW täcken, vare sig att de går sönder eller läcker. Håller år efter år!

Kondens kan det bli under helt ofodrade täcken, har jag fått lära mig. Det va något med storleken på vattenmolekylerna som inte kom ut genom andastäckena vid en viss (låg) temperatur, har någon förklarat för mig. Man skulle välja ett fleecefodrat, eller ett med lite fyllning, hellre än ett helt ofodrat.
Men ditt kanske inte är helt ofodrat? Är inte så insatt i HW, använder Bucas.

Det är ju nåt nylonfoder som det brukar vara, men inte mer.

Men, jag har haft många täcken som varit helt ofodrade och aldrig haft en blöt häst. Jag vet att det är bättre med exempelvis fleecefoder, men jag har ingen lust att ha ett så pass varmt täcke när det fortfarande är 13-15 grader ute.

Gjorde förresten det här vattenprovet. Spände upp täcket, hällde en halv spann vatten i och väntade lite. Inget läckage.

Var precis på väg att ge mig när jag fick för mig att hålla upp bakändan på täcket, så att vattenpölen flyttade sig framåt.

Och där var det bingo. Började droppa från insidan nästan direkt. Vattnet spred sig sen via fodret över resten av täcket, så det var inte konstigt att hela hästen varit blöt.

Men, trots detta vet jag inte om man ska reklamera? Återförsäljaren verkade inte vara på sitt bästa humör, och nästan dumförklarade mig.
Sa ungefär att "är det fel så tar vi naturligtvis tillbaka det, men jag har väldigt svårt att tro det".

Vad händer om han hävdar att det är riktigt?

Gjorde förresten det här vattenprovet. Spände upp täcket, hällde en halv spann vatten i och väntade lite. Inget läckage.

Var precis på väg att ge mig när jag fick för mig att hålla upp bakändan på täcket, så att vattenpölen flyttade sig framåt.

Och där var det bingo. Började droppa från insidan nästan direkt. Vattnet spred sig sen via fodret över resten av täcket, så det var inte konstigt att hela hästen varit blöt.

Men, trots detta vet jag inte om man ska reklamera? Återförsäljaren verkade inte vara på sitt bästa humör, och nästan dumförklarade mig.
Sa ungefär att "är det fel så tar vi naturligtvis tillbaka det, men jag har väldigt svårt att tro det".

Vad händer om han hävdar att det är riktigt?

Om nu ÅF bråkar och vägrar byta ut täcket skulle jag vända mig direkt till HW och försöka få problemet löst.

det är klart du ska reklamera täcket! Nu har ju ÅF dessutom sagt till dig att göra vattenprov, det har du gjort, och täcket läcker. Raka vägen tillbaks till ÅF med täcket, ta med en vattenspann om det känns lämpligt, om de inte är mer tjänstvilliga.

självklart ska du inte låta saken bero när du köpt en vara som är defekt!

Antar att du tvättat täcket? Isåfall i vilka grader och vilket tvättmedel??

Har haft både rambo, rhino och amigo. Inga har läkt för mig.. Då har jag dessutom tvättat dom många gånger per år :angel:

Nope, har inte tvättat det då det är så lite använt..

Väldigt sällan jag tvättar utetäcken överhuvudtaget faktiskt, är lite rädd att det ska bli just så här.

Mitt amigo regntäcke är flitigt använt i sådär 6 år, tvättat med helt vanligt tvättmedel ungefär 1-2 ggr/år, impregnerat typ de två senaste gångerna och det har aldrig regnat igenom! Självklart ska du reklamera, speciellt ett rambo som ju faktiskt har garanti.

Jag har dock ingen erfarenhet av horseware amigo utan bara rhino och rambo och jag har ALDRIG varit med om att någon av dom täckena läckt.. Jag har 5 st själv och kompisen har 2 som e super.. Har aldirg vatt å nöjd med något täcke som jag e med mina HW. Så de måste va nått fel på de du har.. Mina har aldrig läckt som sagt.. hade dom på sig nu när de regnat konstant i 1 vecka å dom va krut torra å varma under.. visst i bogen rinner de ju alltid in men resten va torrt... Älskar dom täckena =) Jag har dessutom tvättat 3 av dom å dom har ej läckt en droppe efter tvätten heller även fast jag ej impregnerat dom..

Ringde ÅF igen, det var en annan som svarade och hon var betydligt mer samarbetsvillig.

Hon erbjöd sig direkt att skicka ett nytt tillsammans med en returkartong där jag skulle lägga det gamla och skicka tillbaka. Det är rätta takter det!

Tyvärr hade de slut på rätt storlek, så det blev tyvärr pengarna tillbaka istället.. Får se om jag vågar satsa på ett nytt likadant, men det är ju bara så snyggt! ;)

Liknande trådar

Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 528
Senast: Niki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka