Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Det finns nog ingen bomlös som säljs inklusive pad (eller?), så den kostnaden tillkommer alltid om du köper en sadel som kräver en tryckutjämnade pad.
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Sen finns det ju bomlösa som inte kräver specialpadd också :d

Good4you fårskinnspadden har jag också haft ögonen på om jag får för mig att skaffa en torsionkopia i framtiden - enda tveksamma är egentligen hur pass bred kanalen är (men det är väl bara att sy dit extrasömmar på varsin sida om den är för smal), och så det där med fästanordning (men även det kan man ju enkelt sy dit själv.) Älskar de färgal som finns på den :P Och priset är riktigt bra för en fårskinnspadd.
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

*KL*

Måste bara få fråga en sak, har typ ingen kunskap om bomlöst men börjat kika lite. Pfiffs bomlösa när man beställer den så är den alltså utan pad... eller är det om man vill ha nån snyggare som man köper dom ni pratar om. Ser ju ut som typ sånt här ludd under som man skulle ha mot hästen.

Om man köper den och måste köpa padd till oxå hamnar väl priset på minst 3000 endå eller?

Ja, det stämmer de flesta bomlösa kräver en pad! Och har kollat in div sadlar under ett års tid och kom fram till att en bomlös har jag alltid nytta av. Har en unghäst som sätter muskler och skulle behöva byta sadel till han ofta m bomsadel och sen är det en fråga om comfort för oss bägge, gillar att rida lååångt. :)

Så hittar du annat för samma peng 3000kr så säg till. :banana: Jag är så glad över Pfiffen och servicen jag fått på Österbo. :love:

Ni som har Pfiffen vilkan pad har ni? nyfiken...har en tinker m kort rygg o låg manke. Rider med horse saver (brun) och den tycks vara helt OK men läste i denna tråd att den skulle va den sämsta?
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Jag fick hem min pfiff idag, och det var synnerligen intressant att jämföra den med Börjes (som jag också har hemma...)!
De var väldigt lika, fram-och bakpommel var så gott som identiska. Börjes 15" var ungefär 1" större i sitsen än pfiffen. Börjes kändes också "djupare" när man satt i den, men i pfiffen gick det betydligt bättre att trava, både nedsittning och lättridning. Pfiffen hjälpte mig också mer att hamna i lodrät sits.

Sadelgjordsstropparna var längre på pfiffen och satt dessutom längre fram :) Bägge var mjuka, men materialet på börjes var faktiskt snyggare än på pfiffen, tror dock att konstlädret är tåligare.

Eftersom jag har så långa ben så var fendrarna på pfiffen perfekta! Jag är nöjd med mitt sadelbyte!

Så här låd den på Dimma:
http://www.pixbox.se/pic_show_id5587175.html

Tinkertant: Jag har torsion´s pad med 1" inlägg (tungviktare! :angel: ) till min nsv. Älskar materialet i inläggen! (För nyfikenhetens skull så la jag en stor och regäl klotång till hunden på golvet och la inläggen ovanpå. Sedan satte jag mig ovanpå, och till min förvåning kände jag inte tången igenom. Borde vara skönt för hästens rygg då tycker jag...! :idea:)
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Det här med kanalen...jag tror att man kan göra den FÖR bred också. Kanalen på mitt egentillverkade schabrak blev nog för bred, och jag funderar på att sprätta bort "iläggspåsarna" och sy dem närmare varandra. Gör man kanalen för bred så känns det nämligen som om sadeln "trillar ner" mellan paddarna, tycker jag, och då blir det ju ingen kanal istället för en smal, kanske?
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Jag lånade hem en bomlös sadel av märke "Randols" och under den låg en anitglid pad "Weavers" hette den, sadeln låg helt stilla och det var en sån skööön sadel att rida i! Dock lite dyrare än Pfiffn...
Men nu är det bara att börja spara, så att jag och hästen kan få en bomlössadel - snart!!
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

*KL* Är det någon som har börjes padd till sin pfiff eller annan bomlös? Hur är den? Såg att den kostade strax under 600kr. Bra eller dålig?
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Du har Torsion, Randol's, Knight's, Hööks, Börjes och Pfiff.
Har säkert glöm någon :angel:

Alla sadlarna har likartat utseende, dock skiljer sej material och pris åt.

Sen är det bara att välja det man själv tycker känns bäst.

Men aldrig att JAG byter bort min Pfiff :d
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Barefoot finns ju också. har nyss köpt en beg. FitForm som är "föregångaren" till Barefoot´s Cheyenne.

Jag valde mellan att köpa en begagnad FitForm med medföljande skito equalizer pad eller en ny Pfiff. - Det blev en FitForm. Är hittills nöjd av det lilla vi har testat den :smirk:

Första provningstillfället:

provning.jpg


nyfiken.jpg


Mvh Tessan
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Anledningen till att du korsat sadelgjordsstropparna är.... :confused:
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

... att modellen är sådan att de ska vara korsade - så vitt jag vet! även andra som har FitForm säger att det ska vara så och när stropparna hänger lösa utan gjord, korsar de varandra "självmant" så att säga. Varför de är skapta på detta sätt vet jag faktiskt inte, det kanske någon annan kan svara på..?! :idea:

Mvh Tessan
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Men så hänger mina stroppar på Pfiffen också, fast jag har aldrig hört talas om att man ska korsa dom för det... :confused:

Någon annan som kan förklara varför :confused:
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Vilka är "alla"? Den fitform vi hade, hade man INTE korsade remmar på.

Såhär såg den ut:
fitform.JPG
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Vilka är "alla"? Den fitform vi hade, hade man INTE korsade remmar på.

Såhär såg den ut:
fitform.JPG

Var har jag skrivit "alla"? Jag skrev: "även andra som har FitForm säger att..". Skillnad på "alla" och "andra" :smirk:

Har bara använt sadeln två gånger så jag har inte funderat så mycket på detta, men jag ska försöka få klarhet i detta stora mysterium och se om företaget som sålde sadeln, kan reda ut detta för mig. och er.

Mvh Tessan
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Om du tittar på remmarna på bilden så är dom lite "vinklade" som om dom skulle kunna hänga lite i kors, eller :confused:
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Knapplån

Snälla kan inte alla ni som rider i bomlös hjälpa mig i tråden "Tävla i Bomlöst" Känns som att det är alla mot mig :(
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

jag har en Pfiff, och jag tycker den är kanon. Jag har inte den ekonomin att köpa en dyrare variant från tex. stallvrå eller torison så det blev en Piffi men som sakt den är kanon men man får nog vad man betalar för. Jag tror absolut att en sadel från stallvrå/torison håller bättre med åren. Jag har en haf-pad med extra ilägg (då orginalen var som skumgummi). Både jag och min vbl valack är jätte nöjda. då vi ridit ett längre tag så han har blivit svettig syns det tydlig att sadeln ligger andelens stilla och att det blir en torr kanal för ryggraden med en stor anlägnings yta.
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Rotar fram en gammal tråd.

Då jag råkade få se att Horse Saver-paden kommit upp i hutlösa 720kronor kunde jag inte låta bli att kila ned till sadelkammaren för ett experiment.

Medan jag sysslade med detta , som f.ö. ska bli en uppsittningspall, fick padden ligga framme i solen. Efter en kvart så var den så här styv. Och jag kunde med lätthet knyckla ihop en tredjedel så den rymdes i min näve.

Efter försöket så lade jag den fem minuter i skugga och då återtog den sina forna egenskaper. Så i värmen från hästen så blir den till inget mindre än en vanlig vojlock.

Denna bildserie (-1) togs bara för att visa hur mjuk/slapp iläggen blir i värme. Eller iaf ge ett hum om det. För bilderna kan inte ge den känslan att hålla i en vanlig vojlock. Finns ingen chans i världen att dessa ska kunna tryckutjämna där det är tänkt.

Jag efterlyser detta experimentet på andra paddar. För att se olikheter/likheter.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 410
Senast: iNHALE
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
779
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
15 024
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp