Iq test och iq nivå

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är mycket intresserad av att diskutera. Dessutom har jag en otrolig oförmåga att vara passiv så ett tidsfördriv ibland. Läser dock typ 1% av trådarna. 😁
Den diskussion du lite lojt håller igång i den här tråden kan inte vara särskilt stimulerande för dig och inte för någon annan heller.
 
Här.
Finns som pdf men söker du skall du finna. Kommer en bild till i nästa inlägg.
Visa bifogad fil 141138
Äntligen en källa, tack! Dock så är det här ju inte en bra källa för att backa ditt påstående. Som redan har påpekats är det ju ingen empirisk studie utan personliga erfarenheter. Att dra slutsatsen hög intelligens och låg förmåga att förstå andra från artikeln vore som att jag skulle dra slutsatsen att hästmänniskor prioriterar stora hagar framför att ha belyst paddock utifrån min personliga erfarenhet. Men jag är ju uppstallad på ett ställe med bra hagar och utan paddock så det är klart det är sådana människor jag träffar. Inte så pålitligt.
Du presenterar detta påståendet som att det vore fakta.
Jag antar att det givetvis inte gäller alla men det är otroligt vanligt
Du kan ju själv tro att det är så, men du har fortfarande inte visat något stöd för det. Då kan man ju inte presentera det som fakta.
 
Hann råka posta innan jag skrivit klart. :)
Ja, kan man inte jobba med kroppen är man ju begränsad till de jobb där man jobbar med huvudet. Och då är det en fördel att vara intelligent! Det finns ju också många olika sätt att jobba med huvudet - en del kräver logiskt tänkande, en del kräver kommunikationsförmåga, en del kräver multitasking och en del kräver att man nördar ner sikt riktigt djupt i något speciellt. En del innebär en massa kundkontakt, en del innebär kontakt med kollegor som ofta hamnat på samma jobb eftersom de fungerar på samma sätt och därmed är enklare att begripa sig på, en del innebär mest ensamarbete.

Håller med om att de jobben ofta kräver någon form av vidareutbildning - men du är ju bara 17 och har dessutom ägnat några år åt att vara sjuk och hantera en massa elände, så att du inte har vidareutbildning NU säger inte så mycket om framtiden. När jag läste min masterexamen hade vi många i klassen som var 30-50 år och aldrig pluggat på universitet tidigare - så i längden spelar det ingen jättestor roll om du är klar med gymnasiet vid 18 eller 30.
Nej jag menar inte heller att det är nåt fel om man är lite äldre när man går på universitet!
Men det som jag menar är att alla kanske inte passar för att plugga på universitet eller sånt.
Och det är det som verkar så hopp löst för antingen så kan jag inte pågrund av att det är som fysiska jobb. Eller så kan jag inte pågrund av att det är som be höver ut bildning som jag inte klarar. ELLER så skulle jag ändå inte få nåt jobb för att många kanske har för domar om endel av mina svårig heter eller att jag är fel personlig het eller whatever.
Så det är liksom inte att jag bara är neggativ utan jag heltenkelt KAN INTE komma på ettenda jobb som skulle passa förmig. Och det är inte bara NU utan även i fram tiden.
 
Min bror är otroligt intelligent.
Var han skulle landa om han gjorde ett IQtest har jag ingen aning om (han kanske har gjort ett, vi har aldrig pratat om det), men det går inte sticka under stol med att människan är något av ett underbarn - och en av hans verkligen starka sidor är att han dessutom kan kommunicera med allt och alla. Han vill veta, vill lära sig och vill prata och utvecklas. Efter många olika karriärer har han nu landat i att vara lärare och jag tycker att det är ett rätt härligt sätt att förvalta sin intelligens på. :)
Som en passus.

Edit: och som en motpol till att hög intelligens skulle göra det svårt att umgås med och kommunicera med människor som kan/vet/förstår mindre.
Ja så han är väl ett be vis då om det som jag har sagt helatiden att hög iq INTE är det samma som att nån inte kan komunisera så att andra förstår den!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
En historia från verkligheten om intelligens och social förmåga.

En person jag känner mycket väl hade träffat flera personer ur samma släkt, där intelligens och akademisk begåvning sågs som något mycket viktigt. Personerna var helt klart intelligenta över medel, men de brast också en del i social förmåga och kunde bete sig rätt odrägligt(medvetet eller omedvetet) mot folk som de upplevde inte befann sig på samma nivå intellektuellt eller begåvningsmässigt.

Inte helt oväntat var personen jag känner rätt nervös över att träffa det riktiga snillet i denna släkt, som helt klart hade en intelligens utöver det vanliga. Det visade det sig dock att hen var en oerhört ödmjuk och jordnära person som inte hade något behov av att stoltsera med sin IQ eller sina akademiska meriter.

Varenda gång jag stöter på rövhattar som drar upp sin höga IQ eller delar in människor i intressanta eller ointressanta utifrån begåvning tänker jag på detta.
Jag tycker mest att det är konstigt att folk ihuvud taget tror att nån är på nåt speciellt sätt bara pågrund av om den har hög iq eller låg eller medel.
Samma som jag har tyckt helatiden från början av tråden att det är fel att an ta att nån är på nåt speciellt sätt bara uti från om den har hög iq. Men då var det inget konstigt med såna för domar men NU så på pekar flera att det finns personer med hög iq som är öd mjuka och kan komunisera med alla och så.
Alltså jag tycker att nåns iq inte ihuvud taget på verkar om den är snäll eller dum eller öd mjuk eller o trevlig eller nånting sånt. Utan som jag tänker så har såna egen skaper inte med dens iq att göra.
 
Det är en seglivad myt att högintelligenta är socialt missanpassade. Snarare har man större förmåga att ta till sig komplexa regler och samband som gäller i det sociala livet. (För barn gäller det dock i viss mån, men där är det andra faktorer som styr.)
Jag håller med att det är en myt. Men det att man har en större för måga att ta till sig komplexa regler och sam band i det sociala livet kanske inte heller är sant raktav? Utan det måste väl be ro väldigt mycket på hur den personen är och om den har nånting annat som på verkar och så?
Alltså som exempel hög inteligens och autism. Då kanske dom sociala sakerna är svåra pågrund av autismen även fast man är hög inteligent?
 
Jag har haft ett par jobb där iq- testen spelar stor roll för om man får jobbet eller inte. Det mest uttalade var ett jobb i Danmark där man enbart anställer personer som ligger i översta tredjedelen på iq oavsett tjänst.

Sedan var jag på en slutintervju för jag inte fick jobbet för att min iq var för hög och de ansåg att folk med hög iq tenderade att bli uttråkade fort och därmed sluta snabbare. 🤷‍♀️
Det är ju lite konstigt då att endel på står att det är sååå o vanligt så det iprincip inte händer att nån blir bort vald pågrund av dens iq eller att folk har för domar att dom med hög iq är på nåt speciellt sätt 🤷🏻‍♀️
 
Säger som många andra. Lita inte på olika internet tester. Visst det kan vara ett trevligt tidsfördriv likt sudouko, korsord eller liknande men inget annat.
Ja exakt. Som jag har sagt helatiden från tråd starten och ändå så blir jag an klagad för massa saker som att jag inte fattar det eller att jag har för domar eller ser ner på andra pågrund av iq eller nåt som jag absolut INTE gör 🤷🏻‍♀️
Och dethär är själv klart bara ett test för kul så ingen exakt sanning!
2. Det är INTE nån tävling eller att nån är bättre motför nånannan! Utan dethär är BARA om iq enligt såna test och det säger inte så jätte mycket hur den personen är och vad den klarar och då!
 
Det är ju lite konstigt då att endel på står att det är sååå o vanligt så det iprincip inte händer att nån blir bort vald pågrund av dens iq eller att folk har för domar att dom med hög iq är på nåt speciellt sätt 🤷🏻‍♀️
Du kan inte dra slutsatser på gruppnivå utifrån anekdotisk bevisföring. Därför finns ingen motsättning i att det är väldigt ovanligt i allmänhet och att det samtidigt har hänt.

Om någon enskild återkommande hamnat i en situation där IQ har betydelse beror det sannolikt att den personen söker en viss typ av jobb. Det betyder inte att det händer för människor i allmänhet eller att du kommer att hamna i en sådan situation. :)
 
Du kan inte dra slutsatser på gruppnivå utifrån anekdotisk bevisföring. Därför finns ingen motsättning i att det är väldigt ovanligt i allmänhet och att det samtidigt har hänt.

Om någon enskild återkommande hamnat i en situation där IQ har betydelse beror det sannolikt att den personen söker en viss typ av jobb. Det betyder inte att det händer för människor i allmänhet eller att du kommer att hamna i en sådan situation. :)
Nej men jag har ju aldrig sagt nånting om att det händer OFTA heller. Bara att jag tycker att det är fel när nåt före tag gör så.
 
Ja exakt. Som jag har sagt helatiden från tråd starten och ändå så blir jag an klagad för massa saker som att jag inte fattar det eller att jag har för domar eller ser ner på andra pågrund av iq eller nåt som jag absolut INTE gör 🤷🏻‍♀️
Ändå så har du hittat massa problem du har pga ett internet test.
 
Nej men jag har ju aldrig sagt nånting om att det händer OFTA heller. Bara att jag tycker att det är fel när nåt före tag gör så.
Det skrev jag inte heller.

Jag fyllde i luckor i ditt resonemang att det är konstigt att en del påstår att det är ovanligt när en användare vittnar om att det har hänt.

Att det är fel att ett företag gör så är även det en förenklad slutsats som behöver nyanserat utifrån kontext. Nu vet jag att du saknar kunskaper om arbetslivet så vi kommer inte att kunna mötas i den slutsatsen. Du har rätt till din åsikt men jag har också rätt att tycka att den är förenklad. :)
 
Det gör han säkert. Jag har inte letat. En psykolog ska också behandla utifrån vetenskaplig forskning och beprövad erfarenhet. Det är ingen större skillnad.
Att beskriva särdragen i en personlighetstyp, som du visar att han gör, är inte behandling. Det är ett försök att bli en auktoritet på ett område inom den disciplin man verkar. Och då får man allt ha forskat för att man ska kunna användas som just auktoritet. Annars kan det gå så illa att man blir som David Eberhard och Anders Hansen.

Du skrev innan att du gillar att låta tankarna skena utan att behöva förklara saker. I den här delen av tråden förstår jag vad du menade med det.
 
Det skrev jag inte heller.

Jag fyllde i luckor i ditt resonemang att det är konstigt att en del påstår att det är ovanligt när en användare vittnar om att det har hänt.

Att det är fel att ett företag gör så är även det en förenklad slutsats som behöver nyanserat utifrån kontext. Nu vet jag att du saknar kunskaper om arbetslivet så vi kommer inte att kunna mötas i den slutsatsen. Du har rätt till din åsikt men jag har också rätt att tycka att den är förenklad. :)
Det är mest att jag blir mot sagd o avsett vad jag säger men om nån annan säger samma sak så är det en helt annan sak ofta.
Det skulle inte varit konstigt att nån hade sagt tillexempel Ja men det är iallafall o vanligt att det händer!
Utan det konstiga som JAG tycker är att jag säger att jag tycker att det är fel att välja bort nån bara pågrund av dens iq för att man har för domar att hög iq är samma som dålig på att komunisera.
Då blir jag mot sagt att dom kanske har den erfaren heten och det är o vanligt osv.
JA men fort farande fel tycker jag!
Sen skriver andra att den vet vissa med hög iq som inte har svårt socialt och som kan an passa till sitationer och prata med alla osv. Och att nån har varit med om att den blev bort vald pågrund av för hög iq. Och det säger ingen mot eller fråga sätter.
Vad är skillnaden?
 
Det är mest att jag blir mot sagd o avsett vad jag säger men om nån annan säger samma sak så är det en helt annan sak ofta.
Det skulle inte varit konstigt att nån hade sagt tillexempel Ja men det är iallafall o vanligt att det händer!
Utan det konstiga som JAG tycker är att jag säger att jag tycker att det är fel att välja bort nån bara pågrund av dens iq för att man har för domar att hög iq är samma som dålig på att komunisera.
Då blir jag mot sagt att dom kanske har den erfaren heten och det är o vanligt osv.
JA men fort farande fel tycker jag!
Sen skriver andra att den vet vissa med hög iq som inte har svårt socialt och som kan an passa till sitationer och prata med alla osv. Och att nån har varit med om att den blev bort vald pågrund av för hög iq. Och det säger ingen mot eller fråga sätter.
Vad är skillnaden?
Du gör värderingar av rätt och fel, stor del av diskussionen bygger inte på värderingar.
Du upplever att användare säger emot men det kan hjälpa dig att släppa ditt eget perspektiv för diskussionen är fylld av olika perspektiv och nyanser, som snarare breddar och fördjupar än argumenterar emot.
 
Att beskriva särdragen i en personlighetstyp, som du visar att han gör, är inte behandling. Det är ett försök att bli en auktoritet på ett område inom den disciplin man verkar. Och då får man allt ha forskat för att man ska kunna användas som just auktoritet. Annars kan det gå så illa att man blir som David Eberhard och Anders Hansen.

Du skrev innan att du gillar att låta tankarna skena utan att behöva förklara saker. I den här delen av tråden förstår jag vad du menade med det.
Jag orkar inte. 😩
 
Du gör värderingar av rätt och fel, stor del av diskussionen bygger inte på värderingar.
Du upplever att användare säger emot men det kan hjälpa dig att släppa ditt eget perspektiv för diskussionen är fylld av olika perspektiv och nyanser, som snarare breddar och fördjupar än argumenterar emot.
Okej här är en liten samman fattning från endel citat:
Det är klart att personerna med den riktigt höga IQ:n klarar av jobbet som så. Det är inte svårt för dem att upptäcka vad ett företag kan göra bättre för att öka intäkterna, t.ex.

PROBLEMET är att då nån är otroligt mycket mer begåvad än nån annan så blir det svårt att hitta samma våglängd.
Jag tycker inte det är konstigt att företaget då väljer en kandidat som med största sannolikhet kommer att bli omtyckt av de kunder som den ska hjälpa. Detta eftersom företaget säljer timmar som de tar betalt för. Om kunderna inte gillar konsulten köper de inga timmar.
Det jag beskrev är hur det specifika företaget upplevt situationen efter att ha fått klagomål från kunder. Företaget har rätt att driva sin verksamhet hur de vill, oavsett vad du eller jag tycker.
Det jag försökte få fram ursprungligen var att en så hög IQ som möjligt inte alla gånger är det mest eftersträvansvärda eftersom omvärlden trots allt kommer att vara genomsnittligt begåvad.
Företag väljer ju vilka de vill anställa, liksom.
Just i konsultrollen (jag har själv jobbat som konsult sedan 1999) så finns det nog en nivå som är "lagom" - man behöver vara smart och snabbtänkt nog för att kunna sätta sig in i kundens verksamhet, men samtidigt också tillräckligt "socialt intelligent" för att förstå vilken nivå kunden är på och kunna förklara saker på ett sätt så att kunden förstår.
Jag tycker att det blir väldigt konstigt att många säger både att iq inte har nästan nån be tydelse och så OCH att det är helt rimligt att välja bort nån BARA pågrund av dens iq. Då har det ju stor be tydelse iallafall?
Men det kan ju vara samma sak om man märkt att personer med hög IQ är mindre lämpade för tjänsten. Det är företaget som vet vilka kriterier som avgör om någon passar eller inte
Fast nja, man tillskriver ju vissa egenskaper till dem med högt IQ som inte är direkt kopplade till högt IQ. Att förutsätta att de saknar förmåga att kommunicera på ett bra sätt med kunderna är ju rent krasst en fördom och inte en egenskap som är direkt kopplad till IQ. Visst, det kanske är svårare, men det är ju något som går att lära sig. Lite som att förutsätta att någon född utanför Sverige inte kan kommunicera på svenska utan att kontrollera om den här personen faktiskt kan prata svenska.

Nej, jag anser inte att det är samma typ av diskriminering, men det är samma typ av förutfattade meningar och tillskriver egenskaper baserat på ett attribut som inte behöver vara direkt relaterade till varandra.
De flesta företag använder sådana tester och väljer bort folk.
Du kan bli hur upprörd du vill, det är liksom så företag väljer ut anställda. Alla med högt IQ passar inte på alla jobb, precis som de med lågt inte passar på vissa jobb.
Jag förstår inte vad felet är då att jsg säger att JAG tycker att det är diskri minering och att JAG tycker att det är dåligt och fördoms fullt. Jag har inte sagt mot att det inte ÄR så bara att jag tycker att det är sjukt att av göra bara från nåns iq om den passar eller inte.
Nej men jag har ju aldrig sagt nånting om att det händer OFTA heller. Bara att jag tycker att det är fel när nåt före tag gör så.
Alltså jag har HELATIDEN skrivit att jag inte säger mot att nåt före tag gör så eller att det händer ofta eller att jag inte fattar varför nåt före tag tänker som dom gör. Utan detenda som jag har sagt är att JAG tycker att det är fel att välja bort nån BARA pågrund av att den har för högt iq. För att som @Hedinn skrev:
Att förutsätta att de saknar förmåga att kommunicera på ett bra sätt med kunderna är ju rent krasst en fördom och inte en egenskap som är direkt kopplad till IQ.
DEN FÖR DOMEN är detenda som jag rea gerade på.
Och då fick jag blandannat massa svar att före tag väljer vem dom vill an ställa som jag SJÄLV KLART fattar! Och även svar att vissa jobb passar inte för nån med hög iq eller låg och att det före taget kanske har märkt att personer med hög iq inte passar i det jobbet.
Som att jag inte kan BÅDE fatta varför före taget har den för domen OCH tycka att det är fel och en konstig punkt att ut gå från. Jag fattar liksom inte ens vad det är att göra en så himla stor disskution av men själv klart så blir jag lite iriterad att jag har skrivit nåt så säger andra mot det och an tyder som att jag inte fattar saker. Och sen när andra säger samma sak så är det inget konstigt och då håller många med den 🤷🏻‍♀️
 
"Under hela livet lever de särskilt begåvade med en känsla av isolering på grund av sin större intellektuella kapacitet, större medvetenhet om varför saker och ting händer och större förmåga till logiska slutsatser som inte alltid överensstämmer med hur andra människor ser verkligheten. Deras förmåga att förutsäga vissa händelser möts ofta av allmän misstro från andra. De inser ofta att en plan kommer misslyckas eftersom man inte tagit hänsyn till vissa aspekter[...](Roepers, 1991/1995, s.1)
Detta skapar en identfieringsproblematik för dessa individer, hur skall de kunna identifiera sig med gruppen och samhället i stort om deras världsbild är så monumentalt olika. När man är 2% av befolkning och man upplever både själv, och upplevs av andra att man är inte en av gruppen.
Haha det är så jag känner mig mestadels, jag har då inte högt iq att komma med. Men sen tar jag iofs också antipsykotiska läkemedel för att jag inte ska leva för mycket i min lilla värld.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 858
Senast: LiviaFilippa
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 382
Senast: hastflicka
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 540
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 255
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp