Nån som tränar. .

Snusmumrik har gått westernkurser o är nöjd...Hon dyker nog upp snart!

Eller så var det NH-kurser hon gick...öhm...jaja, hon kan svara för sej själv!!

Lena
 
Tjingeling!!!

Jag har gått clinics för John Moore, och så tränar vi (inte nu på sommaren men under vintern) för en kille från Tranås. Han har gått som lärling hos John Moore så de tänker ju i "samma banor" så att säga.

På clinicsen för John så haqr vi tränat både hantering från marken och uppsuttet, ridning i repgrimma. Hemma på träningarna har vi byggt på det vi gjort på clinicsen, och kommit så långt att pållan nu enbart rids på repgrimma och, för tillfället, barbacka. Vi jobbar efter "western-principen" gällande avslappning och hur hästen ska tänka mm, och Elja verkar tycka att detta är hur kul som helst!

Nu när hon kommer hem från sitt sommarlov på Öland, så ska vi först repetera, och sedan när alla grunderna ligger på rätt ställe så ska vi, förutom att bygga vidare såklart, även börja träna för trail, praktisk problemlösning från hästryggen.

Vad jag har gjort under den här perioden är oxå att jag slutat koncentrera mig så mycket på att Elja ska tölta (hon är starkt passtaktig och har svårt för att tölta om hon är minsta spänd), och gissa vad, efter ett tag i repgrimma, utan obehagligt bett osv, så kom tölten av sig själv utan att jag bad om den!!!

Det här med western tycker jag är väldigt naturligt, och det märks att Elja tycker om det med. Och John tyckte att hon var "en fin och trevlig liten häst som säkert kunde komma en bra bit". Han sa oxå att det brukar vara nån islänning med på hans clinics, och när han har vart på samma ställe ett par gånger, så är det visst två, tre, osv!

Vad gör du med din isis? Har du påbörjat westernträning eller bara funderar du än så länge?

Snusmumrik :banana: :banana: :banana:
 
Jag har fått ett erbjudande att börja träna med en islänning på en ridskola.
Tycker att det låter spännande :bump:
 
Det är väl okey att rida western med isis. Men låt henne tölta nån gång emellanåt. Jag såg en isis på tävling i Uppland och när jag frågade efter tävlingen om hon töltade fick jag svaret att det var strängt förbjudet !!!Hästen gick som en zombie och det är ju inte vad man förknippar med isisar. Lycka till.
 
Jag tror att regelrätt westernträning ödelägger mer än det bygger upp, om man även vill rida och utveckla gångarterna på sin islandshäst.

Däremot kan man naturligtvis "plocka godbitar" från många olika sätt att rida om man märker att det främjar just den egna hästen och målet man har.

Jag har personligen i min närhet sett en fin tävlingshäst bli helt förstörd av vedertagen westernträning. Det flotta tölten försvann, schwungen och bärigheten i traven likaså. Den kanske blev en duktig westernhäst om det nu var det ryttaren önskade, men definitivt ödelagd som islands"rid"häst.
 
Du uttrycker det bättre än jag. Som sagt vissa grejer funkar bra på alla hästar. Men det blir en annan tråd.
 
Läste du hela mitt (långa) inlägg?
Eftersom jag har slutat koncentrera mig så på att tölten ska funka, så blir det ingen stor grej för Elja heller, vi båda slappnar av mer och DÅ KOM JU TÖLTEN ALLDELES AV SIG SJÄLV!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dessutom har jag börjat rida i bara repgrimma och jag tror att även det har positiv inverkan på min pålla, som faktiskt inte tycker om bett har jag upptäckt, tror att det är en "kvarleva" från Island där hon har gått som turhäst, är väl hjärtligt trött på folk som drar i munnen kan jag tro, och förknippar bett med "snart kommer det att göra ont i munnen"=spänner sig. Med grimman finns ju inte i munnen på henne och då slappnar hon av mer.
Bara en teori från mig, men det verkar iaf som att det stämmer - på MIN häst!

Kram på alla i cyber!
Snusmumrik :banana:
 
Nu har jag läst det igen. Det ligger nog en del i vad du säger för jag rider inte heller alltid på vanligt bett utan på bitless och jag har kommit fram till att han töltat bättre med det. Grejen är att det jag såg på västerntävlingen var för SORGLIGT. Men jag dömer inte alls ut träningen som sådan om den förbättrar tölten!!! Isisar ska ridas som såna med dess speciella gångarter, annars finns det massor av tregångare som är billigare att köpa. För övrigt skulle det vara kul om man hade råd att ha båda sorterna att rida.
 
Jag har gått på clinics för John Moore med min isis, vi har bara tränat från marken, men det har varit mycket givande :)Har även deltagit i en "prova-på-westerntävling", bara för skojs skull. Vi prövade de olika westerngrenarna, och både jag och hästen tyckte det var skoj, fast någon "westernhäst" kommer det aldrig att bli av henne. Lite omväxling är nyttigt för både häst och ryttare. Vi har även ridit ett "stallrally" som westernryttarna ordnar. Då fick vi rida två och två, ca 3 mil i skogen. Längs sträckan var det olika stationer man skulle deltaga i. Bla, skulle man gå ner i en backe, ställa sig innanför en liten ruta med hästens alla ben och stå still där i 30 sekunder. Ett annat "hinder" var att rygga igenom en cirkel med koner, utan att ha ner någon kon. Många roliga stationer var det, vi klarade alla med några fel :)
Något jag rekommenderar flera att testa!

/Linda.
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Western Tittar runt på lite western sadlar och kom förbi en bona allen sadel. Är det en kvalité sadeln? Har inte hört det märket förut.
Svar
2
· Visningar
613
Senast: Bubbles
·
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp