Nån som vill vara snäll och...

lady_vip

Trådstartare
...mäta sitsytan på sin ST Dressage?? Har sökt på gamla trådar, men hittar inget... Funderar nämligen på om jag ska ha 17,5'' eller 17''.

Tack!

//E

Sv: Nån som vill vara snäll och...

Jo, fast man kan specialbeställa för en extrakostnad och få vilket mått man vill. Så nu jämför jag med min nuvarande dressyrsadel och vill inte ha en större. Den är 44 cm, så jag funderar på vad Stn ligger på...

Ska jag ändå lägga över 10'000 på en sadel så vill jag ha en som jag inte glider rundor i ;)

//E

om den är 44 cm är den 17.5 "

mvh loppfrö

Nä, min nuvarande är en 17'', kan sätta en hel del pengar på det. Köpte den som 17, dets står 17 på den och i alla papper står det 17.
Den är iofs väldigt djup, men dock en 17.

Så, åter till min fråga, någon som vet hur många cm ST Dressage är i sittytan?

//E

Kan försöka komma ihåg måttbandet imorgon. Vill du veta från framvalv till bakvalv eller hur vill du att jag ska mäta?

Precis, framvalv till bakvalv! Jättesnällt om du vill göra det.

//E

17 tum motsvarar 43 cm och 17,5 tum motsvarar lite drygt 44 cm på mitt måttband.
Jag har lärt mig att man ska mäta från knappen på sidan av framvalvet till mitt på bakvalvet, för att få fram rätt mått, sedan läsa om cm till tum.
Du kanske inte lyckats mäta exakt mitt på och då kan det ju diffa lite så att man hamnar lite mitt i mellan.

1 cm hit och dit ;) Du menar alltså att det inte är någon större skillnad..?

Vi stod och funderade på hur vi skulle mäta och kom fram till att vi mätte på detta sättet, då är det dock ca 3 sömmar med "vikt" läder vid framvalvet som kanske inte skulle vara med.

//E

1 cm hit och dit Du menar alltså att det inte är någon större skillnad..?
Jag menar bara att tum är en måttangivelse precis som cm. Översätter man från cm till tum så blir det så. Det skiljer knappt 1,5 cm mellan 17 och 17,5 tum. Fast då måste man ju mäta på rätt ställe så man mäter lika som tillverkaren.
Jag var osäker på storleken på en av mina sadlar och frågade då en sadelmakare hur man skulle mäta. Jag provmätte även på de sadlar jag hade som hade tumangivelse inpräntat i lädret och det stämde på dem. Så min sadel jag ville veta storleken på var 16,5 tum!

Fast då måste man ju mäta på rätt ställe så man mäter lika som tillverkaren.
Om man mäter RAKT från framvalv till bakvalv måste väl måttet bli för kort? Prova att mäta som jag beskrev. Jag har mätt från MITTEN på knappen, men det vet jag inte helt säkert om man ska.
Det är ju noga att man mäter på samma ställe som tillverkaren då de översätter i tum sen. Så att ni inte mäter på olika ställen och du utgår från ditt mått och översätter i tum. Då får du ju fel stl.
Jag har allafall lärt mig mäta så och det har stämt på mina sadlar.
Köp ett måttband med tum på ena sidan och cm på den andra. Kanonbra att ha!

Men då skulle jag ju inte haft med "sömmarna"... Kunde ju även tagit måttbandet med tumbenämning, dumt tänkt.

Då funkar det nog med 17,5 vilket fall som.

//E

Vet inte om det är sömmarna mitt fram uppe på framvalvet du menar, men du ska mäta från KNAPPEN på sidan om framvalvet.

Jo, jag förstår det, men det gjorde jag inte. Men den jag har är vilket fall som en 17, jag vill bara veta hur lång STn är.

//E

Så nu jämför jag med min nuvarande dressyrsadel och vill inte ha en större. Den är 44 cm, så jag funderar på vad Stn ligger på...
OK. Jag trodde du ville veta stl på din nuvarande sadel för att veta vilken stl du skulle ta på ST? Du undrar alltså vad ST finns i för stl? Det vet jag tyvärr inte, men det finns säkert andra här som vet.
Om den du har är 44 cm är den mycket närmare en 17,5 än en 17 för då ska den vara 43 cm. Kolla in måttband med tum på baksidan, så ser du mer exakt.
Lycka till.

ST finns bara i 17,5, men man kan specialbeställa den som 17. Så funderar jag på om det är megaskillnad och jämför därför med min nuvarande :)

Men det blir en 17,5 tums ST iaf.

Tack för hjälpen!

//E

Tror inte att det blir några problem med en 17,5" för den formar sig och man sitter otroligt bra!

Liknande trådar

Hemmet Jag har börjat fundera på att byta ut våtrumsmattan på väggar och golv i vårt pyttelilla badrum (1,6 x 2,1 meter "stort"). Inget annat...
Svar
18
· Visningar
683
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 415
Senast: Murray
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 958
Senast: Bullen22
·
Mat Vi ska till Scandinavium på en torsdag. Funderade på att äta något innan vid 16-17 tiden. Har googlat lite men mest hittat äldre trådar...
Svar
15
· Visningar
975
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka