När använder ni Täcken ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Molvi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 2 455
M

Molvi

när och varför använder ni era täcken ?
vad är det för täcken m.m
berätta lite behöver tiips !

Sv: När använder ni Täcken ?

Det enda täcket som jag använder är ett svettäcke och endast om han har blivit väldigt svettig efter ridningen, annars tycker jag han klarar sig bäst utan

Jag andvänder fleece täcke med hals på Nasi på vintern då han är svettig efter ridpasset. Han är inte rakad, så han behöver inte ha täcke ute heller.

Två av mina hästar har vintertäcken som dom får på sig vid den årstiden då det börjar snöa.
Resten av hästarna sätter jag på svettäcken när dom är svettiga.

Stalltäcke - om hästarna är blöta efter intag eller svettiga efter ridning. En timme eller efter behov. Har kallstall så blöt häst tar riktigt lång tid att torka i fuktig väderlek annars.

Regntäcke - med fleecefoder på svettig häst efter ridning. Ofodrad variant de värsta dagarna (regn, blötsnö) eftersom jag inte kan ta in hästarna tidigare pga jobbet.

Vintertäcke - efter ridning kallare dagar. Boetts är suveränt!

Hästarna är partiellt klippta. Fodrar hellre extra, men vissa dagar går det inte att undvika täckande.

Eksemtäcke under Knott:devil: :devil: säsongen, annars täckar vi med grovfoder ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Okej :D
tycker ni det känns överdrivet
att sätta på ett länntäcke
när man bara ska ut och skritta i snöstorm.
jag brukar alltd dra på ett då !

Ja tycker själv att ländtäcke känns överdrivet, men ja tycker de ser mysigt ut. Har varit på väg o köpa flera gånger :devil:

Nasi skrev:
Ja tycker själv att ländtäcke känns överdrivet, men ja tycker de ser mysigt ut. Har varit på väg o köpa flera gånger :devil:

haha okej :P

Klippt häst, vintertid:
Alltid fleecetäcke med hals + vintertäcke/regntäcke beroende på temperatur.
Ländtäcke vid dåligt väder under ridpasset.

Oklippt häst, vintertid:
Vid dåligt väder - vintertäcke.
Svettig efter ridpass - fleecetäcke med hals + vintertäcke.

Sommartid krävs eksemtäcke och även regntäcke om det regnar.

Just nu är min häst oklippt och det har fungerat bra så länge jag inte rider så hårt. Nu har jag tagit upp träningen lite mer och då blir han oftast svettig så jag funderar på att klippa honom som jag gjorde förra året, men inte lika mycket.

shampiz skrev:
Två av mina hästar har vintertäcken som dom får på sig vid den årstiden då det börjar snöa.
Resten av hästarna sätter jag på svettäcken när dom är svettiga.

Ungefätr så gör jag oxå

Okej min häst har ett vintertäcke
på sig om hon ska ut efter ridturen och hon är svettig
eller iaf nu på vintern annar ett fleece.
ska hon stå inna och är svettig får hon ett fleece
eller ett svetttecke.
ska jag ut och skritta och det är svinkallt ute
får hon ha ett ridtäcke på sig.
ungefär det har hon på sig.
har typ 30 olika tecken vet inte varför ?! :smirk: :crazy: :p haha

Jag använder:

Fleecetäcke - när hästen är svettig efter ridning
Regntäcke - när det är ihållande regn flera dagar
Vintertäcke - om hästen är svettig när han ska gå ut.

Min häst är klippt på halsen och bogarna, han kan gott gå utan täcke om han är torr och det inte är för mycket nederbörd.

Sommartid har han alltid eksemtäcke.

Jag använder:

Fleecetäcke- när hästen är svettig efter ridning och det är för blåsigt och kallt att släppa ut den direkt.
Den får stå inne nån timma, sedan byter jag till ett annat med bävernylonutsida för att hästen fortfarade är lite fuktig av svett.

Täcke med fiberfoder(typ Helly-Hansen) och bävernylonutsida med hel hals ända upp till öronen- Efter ridning om det inte blåser för mycket ute ,släpps den ut direkt. Hästen torkar i täcket utan att täcket suger åt sig och lägger sig som en våt matta som fleece eller ull kan göra.

Regntäcke- om det regnar och är bara några få plusgrader

Vintertäcke, regntätt och tuff utsida- vid blötsnö i kombination med hård vind.

Eksemtäcke-April-Dec

Jag klipper min häst i "halvtid" på hösten, på hals o bogar så halva vinterpälsen hinner växa ut och ändå ge ett visst skydd under vintern.

Molvi skrev:

Jag använer vinter täcke efter att jag har ridit eftersom mina hästar går på lösdrift.

Smyger in en fråga...

Pålle blir lätt svettig och det finns inget stall att ställa in honom i för att torka. Han brukar få på sig ett fleecetäcke medans han äter etc. men brukar inte hinna torka. När det är kallt (hur kallt tycker ni?) känns det taskigt att släppa ut honom igen utan täcke. Men vad är bäst att ha?
Fleece + regn eller vinter? Både regntäcke och vintertäcke andas.

Jag använder flistäcke när dom är svettiga... annars använder jag inget annat :banana:
/ Therese

Molvi skrev:

Jag använder ett vintertäcke om han blivit svettig efter en ridtur och han får gå ut direkt då han inte torkar i vårat stall. Vintertäcke används bara om det är kallt ute några grader och neråt. Annars om det är fint väder används fleece ute några timmar, eller om det regnar får han regntäcke. Från kanske 7 och uppåt använder han nästan aldrig täcke, om det inte blåser kallt och så. Då får han bara grovfoder att äta så klarar han sig så bra så.

Rolle skrev:
Eksemtäcke under Knott:devil: :devil: säsongen, annars täckar vi med grovfoder ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
Det är så svårt att få höet att ligga kvar på ryggen!:confused:

eksemtäcke vid knottid.. svettäcke vid vintertid då man jobbat med hästen i de kalla och vintertäcke då det är som kallast.. tex som nu när det är -20 ute..
regntäcke tycker jag nästan är onödigt..:crazy:

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
759
Senast: lytesout95
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 421
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 317
Senast: fio
·
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
15
· Visningar
707
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II