När är det värt att köpa "märkessaker"?

Pancakes

Trådstartare
De flesta grejer har ju ett märke, men jag tänker mer på märkesprylar av lite dyrare märke. När tycker du det är värt att investera i de dyrare grejerna och när funkar det lika bra med "vanliga billiga"? Både till dig själv och till hästen/hästarna.

När det är ngt man vill ha och känner ett behov av :).
Går nästan alltid lika bra med billigare alternativ men man får ju gå efter kvalitet före kvantitet, är det som kan få priset att gå upp.

Jag håller mig till budget och lyxar ibland till det med mellanprisklass. De fin märken jag har köpt har mest varit för mig. T ex skor och jacka. Till hästen så vill jag inte ha ngt jag är överdrivet rädd om, så det som varit dyrt där har varit saker med lågt slitage och en ok begagnat marknad så som sadel, sadelgjordar, back on track täcken m.m.
Att köpa märke för märkets skull gör jag inte, lägger jag mer än 1000kr på ngt så ska det hålla 5 gånger så länge som det som kostar 200kr ;).

Allt i läder :)
Fast jag vill nog använda kvalitetsvaror framför märkesvaror.

Det finns så många dyra märkesprylar som är i usel kvalitet.
Håller med. Sen så finns det många saker som läder kvalitén inte spelar ngn större roll på, så som grimma, pannband, nosgrimm och annat som inte har ngn belastning i.
Jag är mer petig med hur sömmarna är sydda än lädret oftast, är många saker som är maskin sydda med tunn ovaxad tråd, vilket skär isönder lädret oavsett hur bra kvalitet det har.

Precis lädervaror som sadel, ridstövlar, träns är sådant som kan vara värt att lägga lite större pengar på.

Har tex ett träns hängandes sadelkammaren som är super fint och mjukt som är runt 40 år gammalt, och det kostade min mor en mindre förmögenhet då. Men det har ju ändå hållit så länge så det va väl investerade pengar. Hade även en passier sadel som va gjord 1969 som fortfarande va super fin, dock va bommen supersmal så den åkte tyvärr på tippen nu men i övrigt va det inga fel på den och den kostade nog en slant ny..

Resten kan man köpa på gekås :angel: eller bra reor.

Materialen avgör för min del. Hellre linnetrikå från H&M än akryl från Dolce&Gabbana.

Hellre second hand-ull eller märkesull än mulesing-ull från budgetmärke.

Hellre välbyggd/välsydd sadel/barbackapadd från fina märken än något som varken gör mig eller hästen gott.

Ridbyxor ar helt vart att kopa marke, sa bekvamt. Jag koper dock alltid pa rea sa det blir inte jatte dyrt.
Marke pa tex jacka bryr jag inte sa mycket om langre, allt lacker after x antal timmar oavsett om du betalar 400 eller 2000 engligt min erfarenhet.

Sadlar vill jag garna lagga en del pa, koper garna begagnade sadlar och markestrans har inte rad med nytt och begagnadetrans/sadlar har battre kvalitet an nya ''skit'' marken.

Jag tycker att det är värt att lägga lite mer pengar på allt men det är skillnad på märkespengar och kvalitetspengar och rea är min bästa vän, man ska aldrig ha bråttom att köpa kvalitet. Jag har fasat ut all min budgetutrustning som jag skaffade första året som hästägare. Men jag har gärna något billigare tills jag undersökt marknaden ordentligt, när jag lägger ut pengar är det väl avvägt och prylar som jag vet att jag kommer vara nöjd med.

Efter att sambon skämt bort mig med ridbyxor från Eurostar kunde jag inte rida i mina från hööks längre :grin: men när man hittar ett par eurostar för 800 är det en kick.
Mitt favvomärke är John whitaker för den fina balansen mellan pris och kvalitet , har lädegrimma, träns och sadelgjord därifrån.
Jag har hellre två kvalitetstäcken än sju billiga. De lägger sig liksom på hästarna på ett annat sätt medan de billiga får man slita och dra i för att få på plats.
Stiernas funktionskläder klarar jag mig inte utan efter att jag provat. Och nu har de släppt vinterjacka och byxor, det blir till att äta nudlar :angel:

Till hästen är det väl sadlar och täcken jag tycker är värda att lägga lite mer på, sådär generellt. Täcken för slitstyrka och passform, sadel för kvalitet, vill kunna ha samma länge, men även passform där förstås. Sedan har jag valt att köpa en dyr sadelgjord också till just min hästs ena sadel (en ELT) för att den hjälper till att hålla sadeln på plats. Har man en häst med ett enklare sadelläge går säkert en vanlig gjord lika bra. Han har också ett lyxbett från Sprenger, men även billiga bett duger bra tycker jag.

Till mig själv är det ridstövlar jag tycker är värt att lägga mer pengar på, framför allt. Jag vill kunna ha samma par i många år och det känns som att det lönar sig att köpa kvalitet där. Ridbyxor har jag både Börjes billigaste och Pikeur och tycker ärligt talat inte att det är någon jätteskillnad på dem.

När det gäller täcken så tycker jag mina gekås täcken har varit bäst! har regntäcken och vintertäcken som är flera år gamla som det inte är en minsta reva el tendens till att läcka. Kommer aldrig köpa täcken från något annat ställe! :D

Jag köper sällan märkesgrejer nytt. Undantag för animobyxor på 50% rea och ett amigo insulator på 30% rea... Annars är det mest tradera, köp/säljgrupper på facebook och hästnet som gäller. Oavsett vad jag köper vill jag att det ska ha en viss kvalitet eller känsla, nytt som begagnat.

De flesta av mina bett tex är budgetbett/billiga men jag har "handplockat" dem utefter utformning osv. De flesta träns jag har är beg men får då betydligt härligare läderkvalitet jmf med ett nytt på hööks till samma peng. Köper hellre dyra schabrak/från märken jag vet håller sig fina än billiga som blir urtvättade eller tappar formen efter ett fåtal tvättar.

Jag har mest märkesgrejer faktiskt. I det mesta, både till hästen och till mig själv. Dock är jag en notorisk nätspanare som kan bestämma mig för en pryl och sen har jag tålamod och väntar tills jag hittar den på rea eller så köper jag begagnat. Mycket jag har är faktiskt begagnat och ja, de är ofta i jättefint skick och sen håller de länge även för mig.

Jag har mest märkesgrejer faktiskt. I det mesta, både till hästen och till mig själv. Dock är jag en notorisk nätspanare som kan bestämma mig för en pryl och sen har jag tålamod och väntar tills jag hittar den på rea eller så köper jag begagnat. Mycket jag har är faktiskt begagnat och ja, de är ofta i jättefint skick och sen håller de länge även för mig.
haha jag är också en nätspanare. resan från "jag kanske behöver" till grejen faktiskt ÄR i stallet är ofta några månader lång... :rofl:

De flesta grejer har ju ett märke, men jag tänker mer på märkesprylar av lite dyrare märke. När tycker du det är värt att investera i de dyrare grejerna och när funkar det lika bra med "vanliga billiga"? Både till dig själv och till hästen/hästarna.

Märken an det vara sisådär med oavsett pris. Försöker mest gå på kvalitet. Är det bra kvalite så håller det längre. Köpte en märkeströja en gång som hade sämre kvalite än hm....

Passform är allt, och dyrast behöver inte nödvändigtvis inte vara bäst.
Det som jag har, som är riktigt dyrt, är mina Animo-kavajer. Dock köpta på rejäl rea. Sen har jag dyra hjälmar, men anser att huvudet får kostas på lite, så att säga. Sadeln var säkert dyr när den var ny, men idag tror jag inte den är värd mer än kanske 10-15k (Kieffer Donau -94).
Annars håller jag mig till mellanprismärken, och tycker faktiskt de är riktigt prisvärda :)

Passform är allt, och dyrast behöver inte nödvändigtvis inte vara bäst.
Det som jag har, som är riktigt dyrt, är mina Animo-kavajer. Dock köpta på rejäl rea. Sen har jag dyra hjälmar, men anser att huvudet får kostas på lite, så att säga. Sadeln var säkert dyr när den var ny, men idag tror jag inte den är värd mer än kanske 10-15k (Kieffer Donau -94).
Annars håller jag mig till mellanprismärken, och tycker faktiskt de är riktigt prisvärda :)
Har svårt att tro att du får mer än 5' för en kieffer donau idag.

Mitt favvomärke är John whitaker för den fina balansen mellan pris och kvalitet , har lädegrimma, träns och sadelgjord därifrån.
Vad olika man kan tycka. Jag tycker JW generellt är överprissatt jmf med kvaliten. Har bla ett par tyglar. Det är utmärkt trevliga tyglar av bra kvalitet, men de är inte värda 800 spänn när jag kan få samma kvalitet för 500 kr hos annat märke.

I övrigt håller jag med om resten av ditt inlägg =)

Liknande trådar

Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
764
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 228
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Dalmatiner
  • Valp med diarré?