Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åh, just ja, ur vilken mugg också, ja det är viktigt!
Jag har en mugg utan öra på jobbet som jag gillar, den är fin, lagom stor och jag har fått den i present.
Här hemma har jag också bra kaffemuggar, lagom stora, rosa dock med öra men det är okej. Fått dem också i present.
Jag gillar inte att dricka ur fula muggar, då blir det inte lika gott ju! Eller för stora eller för små eller för vida.
Men jeez, ja en sån regel borde gälla överallt alltid!
Alltså - kaffe är verkligen inte GOTT. Med ett undantag.
Jag dricker kaffe när jag jobbar och jag dricker kaffe i sällskap. Aldrig ensam. De är en ren sällskapsdryck. I sällskap kan jag till och med längta efter kaffe. Vilket är underligt eftersom det inte är gott.
Det enda kaffe jag kan dricka med behag är arabiskt i pyttesmå koppar. Eller eritreanskt, tillagat från grunden. En procedur som tar minst en timme.
Oj, glömde kaffekoppen. Som keramiker är jag mycket noga med vad som är en bra kopp. Ska först och främst ha en bra hänkel som ger en bra balans när man håller i den. Jag gillar häcklar där ett eller två fingrar får plats i, men får göra så fingrarna har lite avstånd från den varma koppen. Får inte ha tyngdpunkten åt något håll utan vara balanserad.
Sedan ska den ha lagom tyngd, inte för tjock och definitivt samma tjocklek i botten som i väggen. Jag gillar vanliga cylindriska koppar, men de ska möta läppen bra så krävs en bra känt.
Självklart ska den vara drejade av em duktig brukskeramiker och vedbränd, antingen saltbränd i bruna nyanser eller så i en vanlig vedin med en vit japansk glasyr som heter shino. Lite askpåslag och helst lite carbontrap.
Ursäkta nörderiet.
Så när och var är kaffet som godast enligt dig?![]()
Jag och mina keramikerkompusar kan diskutera koppar i evigheter. Jag och en kompis åker ofta runt till konsthantverksbutiker och bedömer koppar. Känner och studerar länge.Det är tydligen en hel vetenskap när det gäller hur man dricker en god kopp kaffe!![]()
Åsså måste det vara rätt tjocklek på koppens kanter.![]()
Svart, starkt, osötat och i en ljus mugg med kul tryck på. Tre skopor Mollbergs Blandning och en skopa Biohazard, 5 dl kokande vatten och droppfilter i melittatratt direkt över muggen. Det är goa grejer det!
Absolut godast på morgonen och så den där "fuskmuggen" strax före 18, som jag egentligen borde låta bli för sömnens skull... (Allra allra bäst är det när särbon glider in i sovrummet på morgonen och serverar mig kaffe på sängen)
Åsså måste det vara rätt tjocklek på koppens kanter.![]()
Åh, just ja, ur vilken mugg också, ja det är viktigt!
Jag har en mugg utan öra på jobbet som jag gillar, den är fin, lagom stor och jag har fått den i present.
Här hemma har jag också bra kaffemuggar, lagom stora, rosa dock med öra men det är okej. Fått dem också i present.
Jag gillar inte att dricka ur fula muggar, då blir det inte lika gott ju! Eller för stora eller för små eller för vida.
Men jeez, ja en sån regel borde gälla överallt alltid!
Jag köpte en sån här till SOGår det inte att fixa tryck på frukostmuggarna... "Inget politiksnack innan muggarna är tomma" och så smygfyller man på muggarna med jämna mellanrum när sambon tittar på en "titta, otroligt en skrikörn!!!" eller något annat intressant.
Jag köpte en sån här till SOhttps://www.amazon.com/Nevermind-Have-Poop-Now-Mug/dp/B0180ECWQC#