Sv: När behövs passet?
Jag har visat passen vid vissa tävlingar. Vaccinationerna har införts i passen så länge jag har haft dem, tidigare vaccinationer och grundvaccination finns i det gamla vaccinationsintyget, så man måste ha med det också.
Jag har aldrig varit med om att veterinären har efterfrågat pass vid behandling. När min förra häst skulle avlivas krävdes inte heller något pass. Detta beror på att hon inte gick till slakt. Hästpassen är en gemensam bestämmelse inom EU. En av deras främsta uppgifter är att vid slakt kunna kolla upp att hästen inte har behandlats med några preparat som kan vara farligt för människor att få i sig. I många andra europeiska länder är det mycket vanligare att hästar används till livsmedelsproduktion än det är här i Sverige. Därför har passen större betydelse där. Vi kan tycka att de är lite onödiga eftersom många av oss ändå skickar sina hästar till destruktion när den sista dagen har kommit.
Jag tycker ändå att det är bra att ha en ordentlig identitetshandling på alla hästar, och där fyller passen en funktion. Men det kan finnas undantag... Jag har t.ex. inte löst något pass till min gamla häst på 32 år. Han ska inte gå till slakt, han ska inte åka utomlands, han ska inte tävla mer=) och jag tror knappast att veterinären kommer vägra behandla honom...