När behövs passet?

Sv: När behövs passet?

Det behövs bl a:
- vid vissa veterinärbehandlingar
- vid vacinationer
- vid slakt
- vid tävling
- vid transport utomlands

behövs det vid alla slags tävlingar? Även klubbtävlingar och lokala?

Min foderhäst har nämligen inget pass än pga lite problem med vissa uppgifter.

Tror att det inte brukar behövas på klubbtävlingar. Men det lär behövas på alla som kräver att hästen är vacinerad och registerad.

Det är lag på att alla hästar måste införskaffa ett pass. Som de andra har skrivit så behöver man det vid tävling, vaccenering osv. :)

Jag har aldrig andvänt passet. Har aldrig behövt visa det på tävling och vaccinationerna registreras ju i den vanliga vaccinationsboken.

Det behövs bl a:
- vid vissa veterinärbehandlingar
- vid vacinationer
- vid slakt
- vid tävling
- vid transport utomlands

- vet.behandlad utan att de velat se passet.
- vaccinationskorten har jag kvar o fortsätter på.
- inte kommit så långt som till slakt än......
- tävlat utan att visa pass då jag har vacc.korten kvar.
- inte åkt utomlands.

Jag tycker ärligt att det inte fungerar som det ska med passen. Det var ju en god tanke.
// Linda

Jag har behövt visa pållepasset på samtliga lokala och regionala tävlingar jag vart på i år.

jag har tävlat en hel del nu och ALDRIG behövt visa passet. Inte heller hos veterinären. Det bara finns här men används aldrig. Dock har jag alltid det med mig, men dom frågar aldrig efter det och visar jag det så tittar dom knappt i det.

kl
Våran vette skriver in vaccinationer i passet , skriver även över dom vaccinationer HON gjort tidigare innan passtvånget.
Så det är olika på vettarna.

Jag är ganska säker på att man inte behöver ha pass för att få tävla. Det sekretariatspersonalen vill se är licens och vaccinationsintyg. Jag kan ju naturligtvis ha fel....

När ne kompis var nere på djursjukhuset med sin pålla så behövde hon aldrig visa nåt pass. O då behandlades den både med sprutor i lederna och stog på fenylbutazon! När dagen för avlivning kom så stog jag med henne o inte ens dom ville titta på passet! Så det passet behövdes aldrig visas upp!

Tycker verkligen inte att det verkar funka speciellt bra, särskilt inte så många man hör som aldrig behöver visa sina pass trots att dom stått på diverse olika preparat o blivit behandlade.

Tror att det inte brukar behövas på klubbtävlingar. Men det lär behövas på alla som kräver att hästen är vacinerad och registerad.

Var har du fått den faktan ifrån??

Övrigt:

Jag tycker det är helt onödigt med pass. Okey att man införskaffar det på föl, och att man för eller senare har pass på alla hästar genom det sättet. Men som det är nu är det helt vansinnigt! Har en kompis som har en häst som är 18år. Hon var ju tvungen att skaffa pass. Hästen har tidigare i livet blivit behandlad med butta, syns ju inte i passet nu. Så enligt passet kan man använda denna häst till livsmedel. Naturligtvis kommer hon ju att låta hästen gå till destruktion när den dagen kommer. Men i det fallet är passet helt verkningslöst.
Min vet säger att de inte får neka en sjuk häst vård även om den inte har pass=passet är verkningslöst.

Om hästen går till destruktion kollas inte passet=passet verkningslöst.

Det enda är om hästen ska gå till livsmedel, men mitt ovanstående ex visar att vi troligtvis kommer att äta hästkött med butta i om hästägaren inte har ett samvete eller kanske inte känner till hästens historia=passet är verkningslöst.

Jag är övertygad om att det snart kommer att dyka upp i deklarationen att man äger en häst.

jag tävlar aktivt och visar endast vaccinationsintyget (separat) och min licens på tävlingar. visserligen tävlar jag bara lokal på min gamla pålle så jag ska inte uttala mig om hur det är på högre nivå.

Anledningen till att jag undrar var en del här har fått den infon ifrån är för att det inte står något i TR om att man ska visa pass.

Jag har visat passen vid vissa tävlingar. Vaccinationerna har införts i passen så länge jag har haft dem, tidigare vaccinationer och grundvaccination finns i det gamla vaccinationsintyget, så man måste ha med det också.

Jag har aldrig varit med om att veterinären har efterfrågat pass vid behandling. När min förra häst skulle avlivas krävdes inte heller något pass. Detta beror på att hon inte gick till slakt. Hästpassen är en gemensam bestämmelse inom EU. En av deras främsta uppgifter är att vid slakt kunna kolla upp att hästen inte har behandlats med några preparat som kan vara farligt för människor att få i sig. I många andra europeiska länder är det mycket vanligare att hästar används till livsmedelsproduktion än det är här i Sverige. Därför har passen större betydelse där. Vi kan tycka att de är lite onödiga eftersom många av oss ändå skickar sina hästar till destruktion när den sista dagen har kommit.

Jag tycker ändå att det är bra att ha en ordentlig identitetshandling på alla hästar, och där fyller passen en funktion. Men det kan finnas undantag... Jag har t.ex. inte löst något pass till min gamla häst på 32 år. Han ska inte gå till slakt, han ska inte åka utomlands, han ska inte tävla mer=) och jag tror knappast att veterinären kommer vägra behandla honom...

LECH=
Jag är ganska säker på att man inte behöver ha pass för att få tävla. Det sekretariatspersonalen vill se är licens och vaccinationsintyg. Jag kan ju naturligtvis ha fel....

Eftersom det är lag på att alla hästar ska ha pass så måste man naturligtvis ha det när man ska tävla också, jag har visat mitt pass på mina hästar på tävlingar..

Jag måste alltid visa pass på tävlingar. Tävlar islandshäst och hästen får inte starta om den inte har pass, isf ska den ha kopior och kvitto på att passet är undertillverkning hos SIF. Har alla vacinationer inskrivna där. Det ska ju vara så. Jag tycker det funkar bra med passet. Är van att alltid ha med det, så det är ingaproblem.

alltid - enl lag och i teorin.
aldrig nånsin i praktiken...

såvida man inte har tex vaccinationer i passet, då behöver man ju ta med hela passet på tex tävling

Senast ändrad:

Visst alla hästar måste ha pass, men det hör inte hit. När det gäller tävlingar så står alla regler och bestämmelser i TR och jag har inte hittat någonstans där det står att hästen måste ha pass. Men du får gärna upplysa mig om det, i vilket TR och i vilket moment!!! Jag är fortfarande säker på att man inte ska behöva visa passet vid tävling. Och om du nu fått göra det så kanske det beror på okunskap från arrangörens sida... Men överbevisa mig gärna!;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Varför ska man egentligen skicka in passet då hästen avlider? Vad händer med det? Min häst finns inte mer men jag har inte orkat ta tag... 2
Svar
20
· Visningar
1 407
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Jag är en rutinerad ryttare men är även 50+ och med två års gamla frakturer i ryggen. Jag rider och hoppar regebundet, van att rida lite...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: ponny
·
Hästmänniskan Lite inspirerad av samma fråga under hundforumet. Så ,hur köper man egentligen en häst? Var letar ni? Vad är viktigt? 2
Svar
35
· Visningar
2 078
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 480
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21