När blir en hund gammal?

dressyrtjejen

Trådstartare
Vid vilken ålder ungefär tycker ni att ni har märkt att era hundar har blivit "gamla", dvs att de BÖRJAR att inte längre kunna hänga med som vanligt, orka osv?

Sv: När blir en hund gammal?

Rix började bli gammal under fjolårshösten viket märktes på att han efter en dags älgjakt behöver en dags vila för att orka med en heldag till fullt ut.

Men än har han nog några goda jaktår i kroppen, trots att han är inne på 11'e året. Han är ju frisk och fräsch om man undantar de små men han har efter sin kollision med tåget för snart 2½ år sedan.

Jag började märka av Harleys ålderdom lite smått nr han var 11 år . Han sov mer och utvecklade sin redan fantastiska selektiva hörsel ytterligare ett steg. Tjoho! Promenera långt orkade han fortfarande, men blev trött lite fortare.

Jag har nog haft tur, då mina varit 12 - 14 år innan de börjat uppvisa ålderstecken (stela, sover mer etc), de som visat det tidigare har haft fysiskt fel som orsakat det, dvs inte 'åldern' utan underliggande sjukdom/problem.

Hund 1. Började verka 'gammal' vid 10 års ålder. Visade sig ha njursvikt. Åt medicinskt foder och hade 4 symptomfria år, då man inte kunde tro hon var en dag mer än 2 år, tills njurarna kraschade helt och hon från dag till annan blv jättesjuk. Togs bort 14 år gammal. Dock hörde hon dåligt de sista åren, på riktigt alltså, inte bara 'selektivt'.

Hund 2. Började verka 'gammal' vid 11 års ålder, visade sig ha leversvikt. behandlades med medicinskt foder och blev sitt vanliga jag, men försämrades gradvis och togs bort 12 år gammal. Utan att visa minsta tecken på att inte orka hänga med som i yngre dagar, men hade andra problem (avmagring, ökad törst, tät urinering etc)

Hund 3 började verka gammal åtta år gammal. Visade sig ha en tåledsartros efter en fraktur. När den beh försvann de där tecknen som jag tagit för ålder, och hon var 'som valp igen'. Dock lyckades vi inte hålla henne smärtfri och hon somnade vid 9 års ålder, just för att artrosen begränsade henne, trots att hon ville hänga med i samma tempo som förr, men fick ont av den.

Jag är inte så kunnig på området men det kanske också beror på rasen?
Min syster upplever att hennes långhåriga collie har svårt att hänga med redan och hon blir 6 i år. Sägs att det inte är alls ovanligt på den rasen.

Medan min jämnåriga BC-korsning är lika pigg som alltid.

Svärföräldrarnas tikar var väl runt 9 när jag träffade dem första gången och de upplevde jag var gamla. Lite gråhåriga o knöliga, lugna och gossiga. De blev 11 och 12 tror jag, bladraser med labbe och stövare tror jag.

Räknar inte med att våran BC ska vara så gammal om 3 år inte. Men man kanske blir lite hemmablind.

Vår pinscher blir 7 i höst och räknas väl då egentligen som senior.
Det enda man märker på honom är att han är lugnare, det är inte damp i 120 knyck, precis hela tiden och han "glömmer" inte givna order lika lätt.
OCH han har blivit social gentemot människor utanför flocken, kors i taket!
Sen är han lite grå kring nosen, men de stråna började dyka upp redan i 5-års åldern.
Annars är han som han alltid har varit!

Min nuvarande "gamling" har varit lite stelare o tröttare sedan i höstas. Det är en riesenhane som blir 12 i vår. han orkar inte riktigt med långpromenaderna som förr o leker inte så ofta med ettåringen.
Min dvärgschnauzer som dog förra året när han just fyllt 14, hängde med på långpromenaderna in i det sista. Däremot sov han mycket däremellan o var nästan helt döv på slutet.
Hunden före det var en schäfer som togs bort när han var 11.5 år. Då hade han varit "gammal" i flera år, med problem med sina bakben. Skulle nog vilja säga att han kändes gammal redan runt 9.

Vad härligt med en sån aktivitet för en så pass gammal hund!

Vår hund är elva, stel och gammal, men han blev gammal redan som nio åring, mest på det faktum att han inte klarade av vissa saker längre. Som att hoppa in i bilen osv, får ont i tassarna emellanåt, men det är blivit MYCKET bättre sedan han blev av med ett segt kilo.
Föredrar numera lååånga sovmorgnar, och vill lägga sig tidigt på kvällen, tillskillnad från innan när han plikttroget satt uppe med sista man. Hör krasst, kan inte avgöra var ljudet kommer ifrån osv.

Men levnadsglad :bump:

Min (14,5 år) började bli gammal vid 12 års ålder då vi märkte att hon gick lite långsammare på promenader och inte verkade ha samma behov av att rejsa av sig ute. Det visade sig senare bero på en karpalledsartros som vi inte upptäckte förrän hon började halta. Rehab och seraquine förflyttade henne dock flera år tillbaka i tiden och hon blev väldigt fräsch igen, vilket hon fortfarande är. Däremot så märker vi genast att hon blir stelare vid köldknäppar.

Sedan ett år tillbaka så märker vi också att hon hör sämre och hon ser också lite sämre om hon går direkt från solljus till ett mörkare rum pga gråstarr. Annars är hon fortfarande väldigt pigg och spänstig. Härom veckan fick jag erfara att hon (38 cm hög) fortfarande kommer upp på matbordet utan att använda stol.

Min förra hund, en Cavalier, blev 10 år och visade inga ålderstecken överhuvudtaget förrän hjärtat en dag sa ifrån (hjärtsvikt pga mitralisinsufficiens). Han fick symptom från den ena dagen till den andra och pga hans mentalitet så valde vi att direkt låta honom somna in istället för att behandla.

Min syster upplever att hennes långhåriga collie har svårt att hänga med redan och hon blir 6 i år. Sägs att det inte är alls ovanligt på den rasen.

Men det låter helt barockt, långhåriga collies har inte ens någon extrem fysik. Jag hade tagit hunden till veterinären bums.

Dobermantiken kallades visserligen kärringen men hon var pigg och hängde med unghunden tills hon fick avlivas vid 10-11års ålder.
Rottisen är 8½ nu och börjar kanske bli lite mer lugn och sansad, han fick en bädd för något år sen istället för att bara ligga på en fäll och fick i höstas en seniorkontroll och ett besök hos sjukgymnasten.

Senast ändrad:

Rix började bli gammal under fjolårshösten viket märktes på att han efter en dags älgjakt behöver en dags vila för att orka med en heldag till fullt ut.

Men än har han nog några goda jaktår i kroppen, trots att han är inne på 11'e året. Han är ju frisk och fräsch om man undantar de små men han har efter sin kollision med tåget för snart 2½ år sedan.

Ska påpeka att jag inte upplever honom vara gammal redan än, bara att han börjar bli gammal :cool:

Håller med, alla mina BCs o husses Stövare har varit relativt unga upp till över 10 års åldern o arbetat, de som blivit gamla något år tidigare har haft någon sjukdom eller förslitningar som gjort att de tacklat av.

Sen skiljer det ju mellan raser, GDs o Irländska Varghundar m fl stora raser blir ju inte så mycket mer än 10 år.

mvh

Det låter tyvärr som om hunden är sjuk, faktiskt. Det är INTE normalt att en 6-årig collie har svårt att hänga med. :(

Min collietik började visa de första tydliga ålderstecknen i höstas (12 år). Hon är stelare i bakkärran, verkar höra sämre (eller så är det bara selektiv hörsel), har blivit lite mer 'egen', och så vill hon gärna ligga mjukt och varmt, vilket hon aldrig har velat tidigare. Hon är dock fortfarande lekfull och sugen på långpromenader.

Runt 8-10 år har jag märkt att hundarna på kenneln som jag bott på, börjat bli gamla.

Har tät mailkontakt med min gammeltiks uppfödare också, och hon säger att min tiks mamma nu börjar bli lite stel, men annars är pigg och glad som innan. Hon är 12 år nu.

Men det låter helt barockt, långhåriga collies har inte ens någon extrem fysik. Jag hade tagit hunden till veterinären bums.

.

Fast det är nog inte barockt, vi har haft väldigt mycket långhåriga collies i området där mina föräldrar bor och samtliga har varit riktigt "gamla" när dom varit iaf 8 år.

Tro det eller ej, men jag har en Grand Danois på dryga 9 år som är superpigg och fräsch på alla sätt! Hon är dock alldeles grå i ansiktet och har fått en hel del gråa hår på kroppen också men är som sagt, jättepigg!
*peppar peppar*

Min hund är 9 nu, han har blivit lite (alltså, bara LITE med extra betoning :angel: ) lugnare, men han är i övrigt fortfarande valp. I sinnet och i kroppen (alltid varit mjuk som en gummisnodd, är fortfarande, han kan vika och vrida sig hur som helst).
Busig, tjatig, hastig, flaxar runt som en påskfjäder i full storm ungefär :p
Orkar gå (springa) kilometer efter kilometer, blir inte trött.

Är en Tibetansk Spaniel.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har en nu elva år gammal amstaff som vi adopterade för strax under två år sedan. Fantastisk hund, världens snällaste. Alltid...
Svar
4
· Visningar
712
Senast: Dundeyr
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 210
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har någon erfarenhet av att själv slipa eller lämna in klotång för slipning? Jag sitter med 5-6 helt nyköpta klotänger och ingen är lika...
Svar
1
· Visningar
214
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 614
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Artfex S