När fick ni börja hoppa

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Linda Lundquist
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 888
L

Linda Lundquist

Hejsan, liten undersökning här bara.

Jag undrar när ni fick börja hoppa efter att ha ridit på ridskola. Ja menar hur många år fick ni rida på ridskola innan ni fick pröva på hoppning?

Ps Har ej börjat än Ds

Sv: När fick ni börja hoppa

börjar ju vara ett antal år sedan jag började nu, så jag är inte helt hundra ;)
det beror lite på vad du menar med "hoppa", i början när vi hade ledare så travade vi över bommar på marken, sedan när vi red själv och kunde styra så fick vi hoppa små kryss och sedan har det avancerat uppåt :)

det tog antingen ett trekvarts år eller ett helt år... tror det tog ett helt år inna vi fixk börja hoppa små kryss. Dom va 20 cm över marken men jag tyckte det va skithögt plus att JAG va tvungen att börja:eek: tur man bara va 10 år då:smirk:

jag fick börja hoppa "riktiga hinder", alltså inte bara bommar bara nån månad efter att jag provridit, alltså när jag var nästan helt nybörjare på ridskolan. Men jag var lättlärd, elr är, så dels var det kanske därför å sen tkte jag det var så himla kul åsså:)

Jag började inte hoppa förrän jag gått på ridskola i minst två år! Dock var jag sex år när jag började rida och då var man ju ganska liten..(speciellt jag som är kort till växten dessutom) När jag var i tioårsåldern hoppade jag några små kryss (var rädd för hästar på den tiden efter en avkastning)... Sedan när man blivit lite säkrare byggdes det på, men jag har inte hoppat högre än ca 70cm på ridskola! Kanske delvis beror på hästarnas kapacitet...

:smirk:

Det beror på vad du menar med hoppa. Efter ungefär ett och ett halvt år fick vi börja trava över små kryss och så.

Men höga hinder (Sisådär 80-90 :angel: ) har jag inte börjat hoppa förrän jag fick min egna för ett år sedan.

Tre veckor. Visserligen var det i gruppen över nybörjare men även i nybörjargrupperna på min gamla ridskola fick ungarna stå i lätt sits över bommar redan den fjärde veckan. När man ridit ett år förväntas man ta sig över 30-40 cm hinder i trav och galopp utan att gnälla.

Jag kommer nog inte få hoppa på några år. Eller jag vet inte. Det verkar svårt att komma upp i grupper på min ridskola enligt dom som har gått där.
Jag är ändå nästan bäst i gruppen. Lärarens favoritelev :rofl:

tjaa... det har väl lite att göra med vilken ridskola man är på. jag tex ville helst inte hoppa alls. men rider man på en ridskola som har hoppning var fjärde vecka får man leva med det ändå:angel:

Om jag kommer ihåg rätt så var det efter 1 år/1½ år..

Jag var nämligen bara sju när jag började så jag kmr inte ihåg så jättebra.. :P

Jag tror jag hoppade första gången några månader efter att jag börjat på ridskola. Det var lite i tidigaste laget.

På den ridskola där jag började rida som liten unge på tidiga åttiotalet var man mycket noga med det grundläggande, vi hade en instruktör av den numera antagligen smått utdöda äldre arten vars instruktion utgick från att vi skulle sitta utan stigbyglar och meddelst olika övningar finna vår egen balans innan vi fick gå vidare till regelrätta dressyrövningar och hoppning.

Mycket nyttigt kan jag se såhär i efterhand, men ack så frustrerande vi ungar mången gång tyckte att det var med allt detta "skumpande" utan stigbyglar innan vi äntligen ansågs mogna och sadelfasta nog att få börja med vad vi tyckte var "riktig ridning".

Jag tror säkert att det dröjde minst två-tre terminer innan vi fick pröva på att hoppa det första lilla krysset, fast då var vi nog verkligen rätt väl förberedda på det.

andra lektionen:eek: :bump: :bump: :bump: !!!!! jag va 12 och äldst i gruppen men alla andra hade ridit längre... började gallopera den lektionen oxå:crazy: ..det var grymt kul och e fortfarande, ska hoppa bana igen på lördag:) :) nu tror ni nog att min lärare e crazy men hon e faktiskt toppen(å jag hade vart på en veckas ridkollo innan på ett annat ställe, de e ju alltid nåt....):banana:

hehe jo jag har bara fallit av en gång sen dess i af(jag säger bara PONNY...). om man råkade hoppa lite längre än hästen första gången e väl inte så noga:angel: :angel: men det var rätt "obekvämt" att landa på sadelkanten... men det e det ju värt eller hur?:)

hopptossa skrev:
andra lektionen:eek: :bump: :bump: :bump: !!!!! jag va 12 och äldst i gruppen men alla andra hade ridit längre... började gallopera den lektionen oxå:crazy: ..det var grymt kul och e fortfarande, ska hoppa bana igen på lördag:) :) nu tror ni nog att min lärare e crazy men hon e faktiskt toppen(å jag hade vart på en veckas ridkollo innan på ett annat ställe, de e ju alltid nåt....):banana:

Nästan samma här, vi hoppade efter några få lektioner, har ingen aning om hur många, max 3-4 st i alla fall.

Nu hoppar ja inte så högt, idag hoppade vi 60cm kanske. :) Roligt, men jag hade inte så bra sits så jag hoppade inte högre.. haha.

:rofl: vi kanske går på samma ställe...:) vem vet...

Det är jättelängesedan jag började rida, men då fick vi börja hoppa mot slutet av andra terminen. Små travhinder först, förstås.

Liknande trådar

Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
594
Ridning Hej, jag rider på ridskola och senaste lektionen så fick jag rida en häst som är seg och ganska envis. Och fler gånger under lektionen...
Svar
3
· Visningar
883
Senast: Emma-pemma
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 560
Senast: Idaw83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ung kille
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur