Sv: när glömmer en häst en annan häst???
Ska berätta en till historia!
Sålde en unghäst som p g a jag skadat ryggen inte var så mycket hanterad och inte heller då inriden. Detta var köparen väl medveten om. Fick rapporter om hur det gick och hur mycket hon trivdes med hästen det första halvåret. Efter sommaren bytte de stall och efter det hördes inget på flera månader. När hon återigen hörde av sig så var det för att hästen var så dum. Man kunde inte sitta upp på den om ingen höll i den, möjligtvis inne i stallet. Den var jättesvårt att sadla och gick absolut inte att lyfta benen på längre och kunde stå uppbunden på gången. Med andra ord en helt omöjlig häst. Jag erbjöd mig genast att komma ut och titta för se om det var något som jag kunde hjälpa till med. Vilket uppskattades av ägaren.
Sagt och gjort åkte iväg ca 12 mil och kom fram till stallet, träffade ägaren. Jag bad då henne att göra allt det som var så omöjligt som att ställa ut hästen på gången och lyfta hovarna och sadla.
Hon tog hästen på gången, hästen stod jätte fint. Hon lyfte på hovarna gick i stort av sig själv. Så då tyckte jag att jag kanske skulle prova att sadla henne vilket ju varit ett av de största problemen och ägaren hade blivit skrämd av hästen under tidigare försök. Tog sadeln och lade den på ryggen, hände absolut inget. Frågade sedan om jag fick prova att sitta upp på hästen och det fick jag. Tog ut den ur stallet, satte foten i stigbygeln och satt upp. Inga problem alls. Jag kände mig som ett stort frågetecken, hade dom bara drivit med mig eller? Ska erkännas att ägaren så också ut som ett frågetecken. Stallägaren som också var där sa att det måste vara för att hästen känner igen dig för så här har den inte uppfört sig på hela tiden den har varit här.
De provade igen när jag hade åkte och då var det samma monster som vanligt. Det hela slutade med att jag köpte tillbaka hästen som så länge den var kvar hos oss alltid var samma snälla häst.
En extra knorr på den här historien är att denna hästen är det fölet som jag skrev om där mamman fick avlivas efter avskiljningen.