När/hur nyttja försäkring vid skada

Bukefalos 30 år!

Frokennordberg

Trådstartare
Anmäler ni alltid skadeärenden, även om det bara landar strax över självrisken? Eller bara vid större utgifter?

Ponera till exempel att första besöket är under självrisk, men att det konstateras att det kommer krävas som minst ett återbesök för uppföljning av värden. Ska man anmäla det till försäkringsbolaget redan nu? Eller först när allt är klart? (förutsatt att man inte har direktreglerat, då)

Anmäler ni alltid skadeärenden, även om det bara landar strax över självrisken? Eller bara vid större utgifter?

Ponera till exempel att första besöket är under självrisk, men att det konstateras att det kommer krävas som minst ett återbesök för uppföljning av värden. Ska man anmäla det till försäkringsbolaget redan nu? Eller först när allt är klart? (förutsatt att man inte har direktreglerat, då)
Om något hamnar över självrisken så att jag kommer att få pengar tillbaka anmäler jag. Inte om det rör sig om 20 kr, men om det blir några hundralappar. Annars hade jag väntat och skickat in allt samtidigt. Jag förutsätter att det handlar om två besök som hamnar inom samma självriskperiod.

Om något hamnar över självrisken så att jag kommer att få pengar tillbaka anmäler jag. Inte om det rör sig om 20 kr, men om det blir några hundralappar. Annars hade jag väntat och skickat in allt samtidigt. Jag förutsätter att det handlar om två besök som hamnar inom samma självriskperiod.
Det är så jag själv resonerat, sist jag nyttjade försäkring var det ungefär samma scenario, första besöket under självrisk men sen blev det (oplanerade) uppföljningar. Då anmälde jag först efter andra besöket.

Men jag blev lite fundersam för jag uppfattade att veterinären sa att jag borde anmäla skadan direkt för att inte få dubbel självrisk eller att första besöket inte skulle räknas in 🤔

I just det här fallet finns uppföljning planerad inom en månad.

I ditt fall hade jag nog anmält direkt om det var det veterinären sa, just för att slippa riskera dubbel självrisk. Innebär anmälan att jag skulle få pengar tillbaka hade jag anmält.

Jag har nyttjat kattförsäkringen för en större grej, men på hästen har jag anmält även när det inte varit mycket över självrisken. Allt man kan få tillbaka tycker jag är bra.

Det spelar väl ingen större roll egentligen. Det går att samla på sig fakturor/kvitton och skicka in på hög efter en period om man vill. Jag brukar rekommendera djurägare att göra detta när kostnaderna är relativt låga och direktregleringsavgiften blir en procentuellt rätt stor del av totalkostnaden. Själv har jag inte så mycket till val eftersom min personalrabatt kräver att besöken direktregleras innan rabatten träder in.

Tack alla. Var i kontakt med f-bolaget och de sa att jag kunde vänta till återbesöket och lämna in allt då, det blir inte dubbel självrisk.

Kommer troligen inte landa så högt över i totalen (om inget tillstöter) så känns nästan lite onödigt - i alla fall om det lilla sen kommer ge förhöjd premie 😅

Om jag vet att det kommer ske uppföljande besök, medicinering eller liknande skickar jag in kvitton direkt även om jag inte kommit upp i självrisken vid första besöket.
Kan ju tillägga att jag skickar in allt direkt mest för att inte behöva hålla koll på kvittona efter det - är det inskickat gör det inget om jag sen slarvar bort kvittot :p

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

• Föl 2023
  • Hinkar
  • Årets bantningstråd