När kastrerar ni?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare saila
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 4 326
Sv: När kastrerar ni?

Jag har inte kastrerat mina hingstar ännu. Den store blir 3 år & den lille blir 2 år.
Det beror mycket på hur dom är som individer, om man har möjlighet att ha dom som hingstar & väder.
Normalt så kastrerar jag när kylan kommer på hösten eller så i mars på våren. Så dom är klara när värmen kommer och dom slipper flugor & annan skit i såren. Självklart så försöker jag att inte kastrera när det är geggigt & blött.
Mina killar har sååå kul med varandra & det är riktigt tuffa tag i hagen.
Men dom är inga leksaker...

tänkte spara våran 1åring tills han blir 2 om det går (har flera ston hemma) just nu hemkommen från betet har han inte brytt sig ett dugg om tjejerna. Men blirhan för jobbig får vi kastrera
Många vi träffat som sysslat med avel tycker han är ett hingstämne,visade han dock inte i år eftersom han gick på bete långt hemifrån och vi inte hunnit förbereda hann alls kändes bara haffsigt att åka då.

Tränaren tar helst inte hingstar etersom det är stor skaderisk får honom. Iallafall till det han sa; Hur snäll än en hingst är ska man behandla dem som ett laddat vapen i alla lägen....

Men vad var detta för skolpskott till tränare?:crazy:;)

Inte konstigt att hingstfobin frodas (i ridhästkretsar?) när man jämställer dom med AK-4.or!:rofl:

Jag tycker att om man inte har problem med sin hingst så kan man gott ta dom som nyblivna 3-åringar!
Alternativt på hösten som 2-åringar.

Senast ändrad:

Inte konstigt att hingstfobin frodas (i ridhästkretsar?) när man jämställer dom med AK-4.or!:rofl:

Jag tycker att om man inte har problem med sin hingst så kan man gott ta dom som nyblivna 3-åringar!
Alternativt på hösten som 2-åringar.
Med tanke på hur välutbildade många ungdomar inte är på hästhantering i allmänhet, så ska man nog inte uppmuntra dem att dessutom hantera hingstar.
Det är skillnad på folk som jobbar med hästar yrkesmässigt, som hanterar hästar och hingstar dagligen, jämfört med unga tjejer som inte har någon tidigare erfarenhet av hingsthantering.

Sen FINNS det en del hingstar som är komplett livsfarliga att hålla på med, oftast för att de inte fått lära sig var skåpet ska stå redan när de var unga. Fast det är ändå oftast hormonerna som gör dem till monster och om man inte tar detta på allvar så kan det bli riktigt farligt!
Det ÄR INTE tufft att ha hingstar.
Det ÄR INTE onödigt att kastrera dem som unga, de får oftast ett MYCKET bättre liv som hästar som valacker än om kulorna finns kvar.

*kl*

Jag har en 07 som jag funderar på om kastrering.
Först hade jag bestämt mig för att spara honom tills han blev 3 om det funkade bra, för att få så mycket massa som möjligt.
Men jag har bara tre (eller jag fyra mamma står kvar men det kan hon tyvärr inte göra) hästar varav en är ett sto.
Jag hade tänkt lösa de med att min valack får turas om att stå med dom.
Men gud så trist det kändes, speciellt när stoet och 07:an älskar varandra.

Jag fick nu också höra tidigt kastrerade blir större, dom får inte samma hingstkaratär som en sent, men att det ska vara till fördel för själva höjden.
Någon som hört detta och kan bekräfta det?

hur tidigt kan man kastrera? Beror det helt när kulorna kommer ner?

Sen måste jag få gå lite offtopic, när tar ni era hingstföl från ston?
Jag läste i en tråd en som tyckte det var fel att släppa en 8 månaders med ett sto medans jag i andra tycker att man inte ska avänja förens fölet är 8-9 månader.
Så vad gäller?

:eek:STOLPSKOTT????

Skulle nog tycka att tränaren har helt rätt i sitt påstående!

Har hört MÅNGA historier om snälla hingstar som helt plötsligt exploderat vid fel tidpunkt o orsakat olyckor!
En av de historier som etsat sig fast i min minnes bank har jag fått berättat av mig från en person som jobbade på Zangersheide när följande inträffade, hoppas ingen behöver betvivla att man KAN hantera hingstar där, en utav de mest väluppfostrade hingstarna där reds i ridhuset tillsamman med en valack, helt plötsligt får hingsten en "knäpp" och tror valacken, som befinner sig ca 7 m bort, är ett sto och hoppar/flyger på denna, utan att ryttaren kan göra något, men landar olyckligtvis på den andra ryttaren, som avlider! :eek:
Detta var som sagt en utav deras snällaste hingstar, som inte ställt till med minsta förtret tidigare, det rör sig även om personer/ryttare som dagligen hanterar hingstar på proffisionell nivå! Ger en liten tankeställare....

Och du, vapen är inte heller farliga oladdade, el när någon som vet hur de skall hanteras använder dem, men i okunniga el fel händer-katastrofala! ok, jag kan hålla med om att det är lite hårt att jämföra, men efter att ha sett hur vissa människor går förbi ett sto, som står med rumpan vänd mot en, i en trång stallgång så hellre ta i lite förmycket och förhoppningsvis kunna förebygga en olycka i detta läge...

kan tillägga att jag fortfarande har min 1 resp 2 åring kvar som hingstar. De skall visas nu i november o förhoppningen är att 2-åring är ett hingstämne, annars ryker nog kulorna på båda då den äldre är relativt hingstig och jag inte kommer orka hantera den lilla så mkt som krävs med ston runt omkring. Är de snälla och man är van att hantera hingstar och de har kompisar att leka med tycker jag gott man kan spara dem tills 2,5-3 för att få lite mer "karaktär" på dem.

Annars har jag också hört att de växer mer om man skär dem!

Jag håller med om att hingstar skall hanteras med största vaksamhet & försiktighet.

Mina gossar som varit som "Golden Retrivrar" upptäckte plötsligt en dag att dom var hingstar & dom blev "Pittbullar" för några dagar (förlåt mig alla hundägare för liknelsen. Men jag menar inget illa med den).

Lite diskutioner hade vi & visst blev man förvånad & tagen på sängen. Men efter några dagar & testande så blev det "normalt" igen. Intensiv träning med övning på att distrahera dom att intressera sig för mig istället för omgivningen så blev det ok. Visst är jag medveten om att det kan hända igen. Frågan är väl bara när...

Så hingstar i "fel" händer kan vara "farliga". Men hingstar kan också vara helt UNDERBARA.
Mina gossar är helt otroliga på att hantera & prova nya saker. Framåt, positiva & otroligt samarbetsvilliga.

Vad jag har förstått så spelar det ingen större roll på massan om man kastrerar dom som 1 eller 3 åringar. De måste spraras till dem är minst 4-5 år för att de ska få den där hingst karraktären.

Däremot har jag som du hört att de växer mer på höjden om man kastrerar dom tidigt.

Jag har en korsning på 1,5 år som jag också går och har beslutsångest över. Inte för att han ska användas i avel, och han är helt ok att greja med men definitivt många gånger så hingstig. Dock skulle jag vilja att han rent utseende mässigt skulle sätta lite prägel som hingst.

Borde det inte bli tvärtom, eller hur kommer de sig att de skulle bli större vid kastrering? :confused:

Hur tidigt kan en hingst rent åldersmässigt lämpligt användas till avel?

Alltså för egen del så tycker jag dom inte skall användas för tidigt. En hingst som betäckt är lite mer hingst att ha med att göra. Jag tror att har man en hingst som betäcker måste man ha klara rutiner för vad som gäller när han skall betäcka eller tränas.
Sedan tycker jag personligen att dom skall ha presterat innan dom avlas på så man vet om dom har något positivt att tillföra rasen.
Jag hade absolut inte betäckt med hingst under 3 år. Sedan vet man ju inte vad en 3 åring går för heller.
Själv så hände det för några år sedan en olycka. Hingsten i fråga kastrerades i mars - april för att risken för föl inte skulle finnas.
Men året därpå dök det upp en fölunge i början på februari...
Det gäller att passa på när man kan :idea::banana::banana:

man måste ju inte kastrera så tidigt.
du kan säkert vänta 1 år och bestämma dig då.
är ju lite svårt i vissa fall o veta hur hästen utvecklar sig som 1 åring..då är dom ju gärna som fulast i kroppen också.

Borde det inte bli tvärtom, eller hur kommer de sig att de skulle bli större vid kastrering? :confused:

Hur tidigt kan en hingst rent åldersmässigt lämpligt användas till avel?
Det är något med hormonerna vid kastreringen som gör att de skjuter igång och börjar växa.

Jag skulle inte använda en hingst under 3 år att betäcka med, gränsfall på en treåring också. Det sliter rätt mycket på dem att betäcka, faktiskt....

Vad är det för prägel du menar? Rent utseendemässigt? Skulle aldrig behålla en hingst som hingst längre än nödvändigt i tron om att det skulle förändra framtida utseendet som valack ,vilket det i dom allra flesta fall inte gör.

Jag fick min kastrerad i 2:e maj i år. Då var han lite drygt ett år. Resultated av en tjuvbetäckning så något "hingstämne" var han inte. Trots att vi fått med stam på både mamma o pappa i passet. Och...vad 17 skulle jag med en hingst till??:confused: Farfar är Elmshorn. så med tanke på hur både pappan o Elmshorn är (MYCKET i huvudet på båda), så tycker jag det var ett bra beslut! Då det är "arbetsnarkomaner" på både hans mor- o farssida behöver man ju inte utmana ödet mer än tillräckligt. Har nu en helt fantastisk 1½-åring som är rätt väluppfostrad och även inkörd. Älskar att jobba! :cool:
Kastreringen gjordes hemma, liggandes, och läkte jättefint! ;)

Både det som ameo skrev + att jag har hört att tillväxtzonerna tillsluts senare hos en vallack än hos en hingst.

*kl*

Tack alla för era svar. :bow:
För min del är det inget att tänka på längre utan min kommer bli kastrerad tidigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka