P
plymen
Sv: När kastrerar ni?
Tack för era svar!!
Tack för era svar!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tränaren tar helst inte hingstar etersom det är stor skaderisk får honom. Iallafall till det han sa; Hur snäll än en hingst är ska man behandla dem som ett laddat vapen i alla lägen....
Med tanke på hur välutbildade många ungdomar inte är på hästhantering i allmänhet, så ska man nog inte uppmuntra dem att dessutom hantera hingstar.Men vad var detta för skolpskott till tränare?
Inte konstigt att hingstfobin frodas (i ridhästkretsar?) när man jämställer dom med AK-4.or!
Jag tycker att om man inte har problem med sin hingst så kan man gott ta dom som nyblivna 3-åringar!
Alternativt på hösten som 2-åringar.
Men vad var detta för skolpskott till tränare?
STOLPSKOTT????
Skulle nog tycka att tränaren har helt rätt i sitt påstående!
Har hört MÅNGA historier om snälla hingstar som helt plötsligt exploderat vid fel tidpunkt o orsakat olyckor!
En av de historier som etsat sig fast i min minnes bank har jag fått berättat av mig från en person som jobbade på Zangersheide när följande inträffade, hoppas ingen behöver betvivla att man KAN hantera hingstar där, en utav de mest väluppfostrade hingstarna där reds i ridhuset tillsamman med en valack, helt plötsligt får hingsten en "knäpp" och tror valacken, som befinner sig ca 7 m bort, är ett sto och hoppar/flyger på denna, utan att ryttaren kan göra något, men landar olyckligtvis på den andra ryttaren, som avlider!
Detta var som sagt en utav deras snällaste hingstar, som inte ställt till med minsta förtret tidigare, det rör sig även om personer/ryttare som dagligen hanterar hingstar på proffisionell nivå! Ger en liten tankeställare....
Och du, vapen är inte heller farliga oladdade, el när någon som vet hur de skall hanteras använder dem, men i okunniga el fel händer-katastrofala! ok, jag kan hålla med om att det är lite hårt att jämföra, men efter att ha sett hur vissa människor går förbi ett sto, som står med rumpan vänd mot en, i en trång stallgång så hellre ta i lite förmycket och förhoppningsvis kunna förebygga en olycka i detta läge...
kan tillägga att jag fortfarande har min 1 resp 2 åring kvar som hingstar. De skall visas nu i november o förhoppningen är att 2-åring är ett hingstämne, annars ryker nog kulorna på båda då den äldre är relativt hingstig och jag inte kommer orka hantera den lilla så mkt som krävs med ston runt omkring. Är de snälla och man är van att hantera hingstar och de har kompisar att leka med tycker jag gott man kan spara dem tills 2,5-3 för att få lite mer "karaktär" på dem.
Annars har jag också hört att de växer mer om man skär dem!
Det är något med hormonerna vid kastreringen som gör att de skjuter igång och börjar växa.Borde det inte bli tvärtom, eller hur kommer de sig att de skulle bli större vid kastrering?
Hur tidigt kan en hingst rent åldersmässigt lämpligt användas till avel?