När man får hem sin häst som vart utlånad..

Sv: När man får hem sin häst som vart utlånad..

det är lugnt..

hon är jätteväl omhändertagen det är därför jag är så ledsen över att hon inte kan ha kvar henne. hon har haft det underbart där. just varför jag började fundera var pga bilder jag fick för några månader sedan så stog hon väldigt under sig fram och bak och bilderna jag fick för 3 dagar sedan stod hon likadant.

då började jag fundera om nåt var galet eftersom hon ser ut att avlasta. de säger att hon är helt frisk och inte visar tecken på ohälsa.

då satte jag mig och letade fram kontraktet som vi skrev för 3 år sedan, har inte behövt kika på det tidigare då det aldrig vart några problem. de har betalat veterinär och sådan så fort något varit på tok och aldrig blandat in försäkringen heller. när jag kollade på kontraktet så uppstod det frågor om vad som gäller när jag ser att vi har ett ganska luddigt kontrakt som egentligen inte håller för det som det var skrivet för. så därför frågade jag här hur man går till väga och vilka mina rättigheter är. med det menat är inte att jag ska bråka med fodervärden. det skulle jag aldrig göra. jag vill bara veta vad som gäller, inget mer med det. det är ju alltid skönt å ha fakta i handen oavsett vad man gör. har aldrig vart med om detta tidigare. :)

jo hon får komma hem i sommar och sen leta ny ägare till hösten om hon är frisk och färdig för det. :)

Sv: När man får hem sin häst som vart utlånad..

Min kompis lånade ut hennes häst i några år. Först till en hon hyste STOR tillit till.... efter det (pga tragiska omständigheter då hästen fick flytta), till den första personens bekanta...
Det var ett stort misstag, kom det att visa sig.
Hästen blev som förbytt.
Från att vara lugn & trygg, stabil. Han var ranglåg & lätt att passa i flock, orädd från småsaker, så blev han ilsken, argessiv mot andra & attackerade andra hästar & rädd.

Jag var då & hälsade på honnom, när han precis kommit hem, efter hans tid hos sin andra fodervärd.
Blicken var.... rent ut sagt DÖD. Han klarade inte beröring speciellt bra. Han var helt apatisk. Helt plötsligt var han LIVRÄDD för eltråden, vilket han annars kanppt bryt sig om.
Informationen vi fick om hans tid hos fv var att han varit lat, & dom pratade om han fått "piskats" fram (jag är annars inte främmande till att använda pisk som förlängd arm, men resultatet här var....det går inte att beskriva).

MAO, han var inte sig själv någonstans.

Efter en intensiv kurs med sin ägare i NH (som blev hans sista chans medtanke på hur apatisk han var....) kom han tillbaka, litegrann (enligt min mening), & har börjat "leva" igen.

Min tanke efter detta är att man ska vara VÄLDIGT försiktig & kritisk, åk dit SJÄLV kolla hur hästen har det, även om det är 70 mil!
Gör det ialf en gång oanmäld så får du förhoppningsvis se hur det verkligen ser ut....
Det är ju trots allt ens älskade djur som det handlar om.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 718
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 827
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och... 2
Svar
36
· Visningar
5 215
Senast: kryddelydd
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
31 094
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka