När man letar i täckesljungeln

mysko

Trådstartare
blir man förvirrad.
Täckena ska ju fylla en funktion samtidigt som de ska passa eller hur?

Jag har en häst som drar mellan 135-145 och de täcken jag köper antingen 135 el 145 passar aldrig.
antingen är de för små eller för stora vad ska man göra?
Jag får alltid lämna in dom till skräddaren och sy om dom antingen ta bort eller lägga till.

Är det fler som har problem?
Skulle man inte kunna köpa skräddarsydda och lägga på ett par hundralappar? skulle ni göra det?
Tänk att själv få bestämma hur täcket ser ut och dessutom veta att det sitter perfekt.

Ni som har problem (ja även ni andra) skulle ni kosta på er det??
Hur mycket mer skulle ni kunna tänka er att lägga?

mysko som tröttnat på täcken..

Sv: När man letar i täckesljungeln

har typ samma problem... jag mäter och mäter på täcken i affärer...och håller sen tummarna för att de ska passa.
Fjordingen är 125 lång i ryggen och men behöver minst 145 för att det ska gå att knäppa på yttersta läget i halsen, gärna ännu större men då blir ju täcket en klänning för han har ju inte så långa ben, är ju bara 142 cm hög ju!

Senast ändrad:

jag har en häst som helst skulle ha strl 135 i bogen men kräver 145 i ryggen... Mycket svårt att hitta täcke som ligger bra på honom.
Så mitt svar är att jag skulle gärna lägga till en 2-3 hundralappar ev mer också, för att få ett täcke som verkligen passar och inte kryper bak på manken på hästen och/eller trycker på bogarna!

Köp täcken från Horseware :idea:
De har storlek 140 (6,3 enligt dem) i sitt sortiment och super kvalité på täckena!

Nu ska det ju inte bli någon reklamtråd hade jag tänkt mig :D

Om man nu har provat alla sorter och det är ju inte säkert att JAG/HÄSTEN trivs med just det märket.

Jag menar vore det inte bättre att lägga på ett par hundra och få ett som är sytt efter hur hästen är?
Om man själv kunde bestämma vad man ville ha för färg, logga m.m?

Det är något jag saknar iaf :D

Ja precis hur eneverande är det inte när man ser häststackarn går med ihopfälld bog ;) och sedan ska man sitta och lösgöra honom/henne en timma innan man kan rida ordentligt.

Tänk att få se hästen trivas med ett täcke :D

Ta kontakt med en sömmerska och kolla vad det skulle kosta att sy upp ett täcke. Eller ring runt till några täckestillverkare och kolla om de gör specialbeställningar!

Klart att det vore bra att få täcket sytt efter hästen ifall inget annat passar! :bow:
Sen gäller det ju bara att ha tid och tur att leta upp en bra sömmerska som kan fixa det också! ;)
Jag letade ganska länge efter ett täcke som satt bra på min pålle och nu verkar det som att jag hittat rätt därför tipsade jag.. :D

Jo jag förstår :D men det var frågan om någon kunde tänka sig att köpa ett skräddarsytt täcke & betala lite mer som jag frågade efter kanske uttryckte mig oklart :bow:

Det finns redan en del företag som syr upp måttbeställda täcken, själv har jag flertalet täcken från ett företag vars täcken jag är supernöjd med, inte är de heller särledes dyra.

Jag gillar skräddarsytt, både till människa och häst och betalar gärna för det!

Är det verkligen ingen mer som har en åsikt eller en önskan??

med tanke på alla som bara läst :angel:

Ok, jag kanske läste lite slarvigt.. :D

Jo, jag skulle kunna tänka mig att betala lite extra för att få ett täcke som är sytt efter hästen om allt övrigt också stämmer.
Dvs. regntäcket inte läcker vid regn, utetäcket inte går isönder när hästarna busar i hagen mm
Jag ser gärna att ett lite dyrare täcke har garanti mot sådana saker annars är det inte värt de extra pengarna trots passformen tycker jag.
Svettäcke skulle jag däremot kunna köpa specialsytt utan tvekan eftersom min pålle bara har det i boxen..

Liknande trådar

Utrustning Jag har ett halvblod ca160 cm som har 145 i täckesstorlek. Dom passar bra förutom att jag inte gillar att dom hänger så långt ner mot...
Svar
17
· Visningar
916
Senast: aglaonema
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 168
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 454
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
2 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka