När räknas handpenning som förbrukad?

Mli

Trådstartare
Jag satte ut en ponny på annons, fick den perfekta köparen som betalade in en handpenning. Sa då att hon hämtar honom senast om två veckor och för min del så var det helt OK, det var ju ingen brådska.
Nu har de två veckorna gått och hon vet inte när hon kan komma och hämta honom. Hon har inte hört av sig heller utan svarar knappt på mail eller telefon.

För min del spelar det egentligen ingen roll om ponnyn går kvar här ett tag till, men jag har ju kostnader så som foder, försäkring och nu ska alla verkas och avmaskas i veckan innan dom byter hage.

Vi skulle skriva avtal när hon hämtade ponnyn, så vi har inget skrivet på när leverans skulle ske. Hade varit lite nogrannare om det hade handlat om lite mer pengar i köpeskilling. Har ingen lust att hitta en annan köpare heller eftersom denna verkligen var bra.

Så... när kan jag egentligen rent "lagligt" sätta ut annons igen för att få mer press på säljaren? Är det redan nu när hon inte har hållit vad hon lovat om två veckor?

Sv: När räknas handpenning som förbrukad?

Enligt erat muntliga avtal så är handpenningen redan förbrukad. men det kan bli svårt att bevisa eftersom ni saknar ett kontrakt. Hanpenning får man aldrig tillbaka om man inte skriver in annat i kontraktet.

Lättast är väl att ringa köparen och säga som det är. Ska du ha hästen eller inte?

Om inte köpeskillingen är så mycket pengar så är inte hanpenningen så stor summa heller antar jag. handlar det inte om så stora summor så är det lättare att dra sig ur.

Precis vad jag tänker - hanpenningen är visserligen 25% av köpebeloppet men i det närmaste försumbar...

Ska se om jag får tag i henne i veckan, annars blir det nog annons ut igen. Vill hon ha honom men inte kan hämta får hon betala in hela köpesumman + skriva på kontraktet och sen betala stallhyra.

Först och främst borde ju du försöka få tag på personen, någointing kan ju ha inträffat så de inte haft möjlighet att komma, eller höra av sig.

SEN när du pratat med dem kan du kanske börja bekymra dig om resten.. ;)

när polarens föräldrar skulle sälja sin braskamin var det en man som betalade hela och enligt lagen var det ett visst antal månader man hade på sig att hämta varan, annars hade köparen rätt att behålla eller sälja varan till någon annan utan att betala tillbaka summan till den som betalat och ej hämtat varan..

är inte säker men "tror" att det var 3 månader..

Det ser ut som Köplagen är den gällande.

Alltså dispositiv. Avtal som görs mellan parterna som avviker från lagen gäller alltså.

I det här fallet har säljare och köpare kommit överens om att hästen ska hämtas efter två veckor. Så har inte skett.

Berätta för köparen vad du tidigare skrivit, att du inte kan hålla hästen utan kostnader för köparen. Fullfölj köpet eller hoppa av, helt enkelt :D

De svar jag har fått är att de haft annat planerat, och att de kanske kan hämta honom om nån vecka...

Jag ska försöka få tag i dom nu igen efter helgen, hatar att ringa och jaga människor... känns ju som det borde ligga i deras intresse att hålla kontakten med mig! Hon var väldigt angelägen om att få köpa ponnyn medans jag inte hade nån större press på mig att sälja honom..

Jag har en liten uppfödning av welsh och ridponny och när jag skulle sälja förra årets lilla hingst satte jag ut annons redan när han var två veckor gammal. En liten familj kom och tittade på honom och bestämde sig genast för att de ville ha honom och betalade 1000:- i handpenning till mig för att sedan komma tillbaka och hämta honom i oktober när han var avvand. Jag hörde aldrig mer ett ljud från dem, ringde och fick aldrig något svar. Skickade brev och breven kom tillbaka. Letade på skattemyndigheten men inget napp där heller.
I december hittade jag en ny köpare och sålde honom till henne.
De första köparna har ännu inte hört av sig och man undrar ju varför man lägger en handpenning och sen aldrig mer hör av sig. Även om 1000:- inte är någon jätte stor summa.

jag betalade handpenning på en ponny en gång som jag ville ha. Den va fortfarande föl och inte avvand. Efter ca 1-2 veckor så beslöt jag mig för att köpa min nuvarande ridtravare som sällskapshäst istället och då kontaktade jag säljarna till ponnyn och sa det, Givetvis fick dom behålla handpenningen.

Jag tycker det är helt okej om man som köpare meddelar att man inte tänker köpa hästen trots att man lagt en handpenning för då kan man ju genast sälja till någon annan om man vill. Det är ju när man inte vet om köparen tänker komma och hämta hästen eller inte som problem kan uppstå. En häst/ponny kostar ju varje månad så det blir ju en hel del pengar extra om man håller hästen till köparen en längre tid.

De svar jag har fått är att de haft annat planerat, och att de kanske kan hämta honom om nån vecka...

Jag ska försöka få tag i dom nu igen efter helgen, hatar att ringa och jaga människor... känns ju som det borde ligga i deras intresse att hålla kontakten med mig! Hon var väldigt angelägen om att få köpa ponnyn medans jag inte hade nån större press på mig att sälja honom..

De ska hämta hästen om man bestämt så.
Att de inte har tid & vill hämta efter några veckor är inget hållbart, du har kostnader för hästen.
Om köparna ska ha hsten hade jag låtit dem betala stallhyra, skoning osv den tiden hästen står hos dig, de kan ju inte förvänta sig att du ska stå & betala hästens kostnader i all evighet så de kan spara in på sin egen budget.
Ring samt maila att handpenningen är förbrukad om de inte kommer inom ett visst daturm.punkt.

De ska hämta hästen om man bestämt så.
Att de inte har tid & vill hämta efter några veckor är inget hållbart, du har kostnader för hästen.
Om köparna ska ha hsten hade jag låtit dem betala stallhyra, skoning osv den tiden hästen står hos dig, de kan ju inte förvänta sig att du ska stå & betala hästens kostnader i all evighet så de kan spara in på sin egen budget.
Ring samt maila att handpenningen är förbrukad om de inte kommer inom ett visst daturm.punkt.

Håller med. Men mejla eller skriv brev så att det kommer på pränt. Och spara en utskriven kopia ifall hon hotar att stämma dig sen....:crazy:

Meddela köparen att du vill att ni skriver avtal NU, annars behåller du handpenningen. Vill hon ha hästen så skriver hon ju på , och då får ni skriva när h*n ska hämtas.
Jag har alltid skrivit avtal i samband med att köparen bestämt sig och betalat handpenning, känns tryggast så för alla inblandade.

Jag har försökt att nå köparen de senaste dagarna, men det är helt lönlöst. Mail eller sms håller ju knappast rent rättsligt så det blir till att skicka ett rek. brev till henne. Har skrivit i mailen att hon har till helgen på sig att hämta, annars åker han ut på annons igen.

Får jag inte tag på henne innan helgen så skickar jag ett rek. brev på fredag, där hon får tills helgen efter på sig innan jag säljer honom till någon annan. Dock åker han ut på annons redan nu till helgen igen. Jag gör ju inte fel i att annonsera, det är själva säljandet som hon kan sätta sig emot :smirk:

Jag vet att hon har hittat en annan ponny i veckan (såg på hennes hemsida) som hon har fått gratis så jag har full förståelse för att hon inte vill ha min längre. Men då kan hon ju meddela det så man vet.

Som tur är kostar ponnyn mig inte mer än ca 10kr om dagen inkl försäkring, foder och ja, allt. Hade inte varit lika kul med en stor häst som stod inackorderad nånstans, men då hade man ju givetvis skrivit avtal redan vid handpenningen! Lite andra kostnader då ju.

Jag har försökt att nå köparen de senaste dagarna, men det är helt lönlöst. Mail eller sms håller ju knappast rent rättsligt så det blir till att skicka ett rek. brev till henne. Har skrivit i mailen att hon har till helgen på sig att hämta, annars åker han ut på annons igen.

Får jag inte tag på henne innan helgen så skickar jag ett rek. brev på fredag, där hon får tills helgen efter på sig innan jag säljer honom till någon annan. Dock åker han ut på annons redan nu till helgen igen. Jag gör ju inte fel i att annonsera, det är själva säljandet som hon kan sätta sig emot :smirk:

Jag vet att hon har hittat en annan ponny i veckan (såg på hennes hemsida) som hon har fått gratis så jag har full förståelse för att hon inte vill ha min längre. Men då kan hon ju meddela det så man vet.

Som tur är kostar ponnyn mig inte mer än ca 10kr om dagen inkl försäkring, foder och ja, allt. Hade inte varit lika kul med en stor häst som stod inackorderad nånstans, men då hade man ju givetvis skrivit avtal redan vid handpenningen! Lite andra kostnader då ju.

Vilken oseriös människa!hon kunde iaf höra av sig & säga att hon inte är intresserad så man slipper slösa tid på henne.

Nu vet jag vad som menas i dessa många annonser där det står "åter till salu pga oseriös köpare"....:crazy: har alltid undrat...

Nu har jag äntligen fått tag på köparen, tog tydligen skruv när jag satte ut en ny annons :-)

Köparen har en helt annan version av vårt samtal (såklart) och enligt henne så skulle han få stå här hur länge som helst bara hon betalade handpenning.
Jag har nu gett henne dubbla tiden från min version av det muntliga avtalet vilket jag tycker är mer än generöst.

Finns det nån hästadvokat eller liknande man kan vända sig till kostnadsfritt för rådgivning angående just handpenningsfrågan?

Nu har jag ringt en advokat med kostnadsfri rådgivning och enligt henne är handpenningen förbrukad så länge vi har satt ett datum för genomförande av köp och det inte har skett. Och att jag har full rätt att sälja till någon annan om jag först meddelar den gamla köparen det. Utan att behöva betala tillbaka handpenning.

Min plan är nu: Sälja ponnyn till snarast lämpliga och betala tillbaka den delen av handpenningen som inte är förbrukad av foderkostnader/omkostnader fram till köparens sista-chansen-dag. Jag kommer nämligen att sätta ut ett högre pris för ponnyn denna gången då efterfrågan var så stor så jag antar att jag lagt mig i underpris. Det är väl ändå att mötas lite på halva vägen, lite good-will ändå?

Nu har jag ringt en advokat med kostnadsfri rådgivning och enligt henne är handpenningen förbrukad så länge vi har satt ett datum för genomförande av köp och det inte har skett. Och att jag har full rätt att sälja till någon annan om jag först meddelar den gamla köparen det. Utan att behöva betala tillbaka handpenning.

Min plan är nu: Sälja ponnyn till snarast lämpliga och betala tillbaka den delen av handpenningen som inte är förbrukad av foderkostnader/omkostnader fram till köparens sista-chansen-dag. Jag kommer nämligen att sätta ut ett högre pris för ponnyn denna gången då efterfrågan var så stor så jag antar att jag lagt mig i underpris. Det är väl ändå att mötas lite på halva vägen, lite good-will ändå?

Jag tycker du är alldeles för snäll vad gäller handpenningen men som sagt kan ju du vara lite vuxen när inte "köparen" kunde vara det;)
hade nog gjort samma sak som dig, men hästens kostnader under tiden du hållt hästen ska dras av, inget att snacka om.

Ja inngen tvekan om att du är en hyvens person! :) Men jag tycker inte att du ska göra det. Du har lagt ned förutom vad hästen kostat i foder och omsorg denna tid en massa energi och telefonsamtal o.dyl. allt för att få kontakt med köparen. Det ska väl ändå ligga i hennes intresse att ha kontakt med dig!? Och att hon sedan bara kan påstå att du lovat att hästen skulle få stå hur länge som helst bara hon betalade handpenning......hon bör ju höra själv det ologiska i det påståendet. Kan ju bli ett halvår, år eller ändå längre. Behåll du handpenningen med GOTT samvete och förhoppningsvis så lär den här personen sig något av det här.

/Kicki :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 404
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 775
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 068
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 647
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka