När ska hjälmen bytas ut?? (trillat av)

Sv: När ska hjälmen bytas ut?? (trillat av)

Lamicellen ser jättebra ut! Vilka storlekar finns den i? Funderar på hur jag ska göra med min dotter, om cykelhjälmen ska få åka med till stallet eller om det går att hitta en ridhjälm i stl typ 48...?

Den sitter jättestadigt! Detta är strl S, Jag gillar inte cykelhjälmarna på häst. DE är inte framtagna för ridning och bör inte användas till det heller (personlig åsikt).

Lamicell har speciella barn hjälmar och det finns måna andra märken. Dock tycker jag att dessa skyddar sämre än en hjälm som är framtagen för vuxna. Denna går ner mycket mer i nacke och sidorna. OCh räddade troligtvis min sons liv när han och ponnyn vurpade!

Hööks säljer denna för 749:-, åk och testa på din dotter! Alla barn har olika storlekar. Ridhjälmarna upplever jag sitter så mycket bättre än cykelhjälmar.

Och ett tips till. Köp en säkerhetsväst! Även om hon bara ska rida nån gång ibland så är det en billig livförsäkring. Denna min son har kostar 799:- och köptes i en mindre ridsportsbutik i Halmstad. DEt fanns en strl mindre men jag valde denna och ha den på innersta. Barn växer fort på längden.

Jo än så länge så sitter hon ju bara lite på min pålle och rider ju inte själv, men en ordentlig hjälm är ju ändå bra. Tyvärr har jag bara hittat från stl 50 än och då känns ändå cykelhjälmen bättre än inget. Eller? Väst kommer inte gå att hitta åt henne än tyvärr, hon är väldigt långsmal för sin ålder :crazy: Men Hööks har vi ju i stan så vi får ta en tripp dit och botanisera :)

cimg2650_205194891.jpg

Och här med Lamicell på huvudet:

imag2065_5062b159e087c325989e3ef6.jpg

Helt OT men: Vilket underbart ekipage! :love:

Jo än så länge så sitter hon ju bara lite på min pålle och rider ju inte själv, men en ordentlig hjälm är ju ändå bra. Tyvärr har jag bara hittat från stl 50 än och då känns ändå cykelhjälmen bättre än inget. Eller? Väst kommer inte gå att hitta åt henne än tyvärr, hon är väldigt långsmal för sin ålder :crazy: Men Hööks har vi ju i stan så vi får ta en tripp dit och botanisera :)

Min son är ju bara 3½ och han har haft sin väst i över 8 månader. Och som sagt det finns i mindre strl. Han är strax över 100 cm och vägen 14 kg. Så ingen kraftig bit inte. Ang hjälmarna så stirra dig inte blind på vad det är frö strl. För cykelhjälmarna är så mycket större. Så en 48 i cykel kan vara en 52 i ridhjälm!

Helt OT men: Vilket underbart ekipage! :love:

Sonen och ponnyn tackar och bugar;) Ponnyn är en miniatyr på 74 i mkh (shettis/falabella) Hingst på 8 år. Verkligen super snäll i ALLA lägen! En riktig guldklimp. Finns en blogg om dem ihop;)

Då ska vi åka och prova :) Dottern är ju bara 1½ än så länge iofs, men jag gissar att hon kommer vilja rida mer och mer ;)

Då ska vi åka och prova :) Dottern är ju bara 1½ än så länge iofs, men jag gissar att hon kommer vilja rida mer och mer ;)

Lillebror Philip lånar storebrors hjälm. Han är 1½ och har liiiiitet huvud. Det funkar men den är ju för stor. Har även problem med cykelhjälmar till honom.

imag1893_5049c472e087c31abff83d1e.jpg

Jag hittade en bra, ställbar cykelhjälm med grönt spänne på Stadium :) Och enligt deras hemsida så är det rea på den just nu också ;)

Sonen trillade av sin ponny idag och hamnade fram/under ponnyn. Varpå ponnyn snubblade på honom. Sonen hade som tur var en riktig hjälm och säkerhetsväst och klarade sig helt utan skador! Men det var en ordentlig avtrillning. Ponnyn är "bara" 74 cm hög och sonen är 3½ år. Så det är ju inga 2 m till marken precis. Men hjälmen tog en del stryk och det hände i galoppen. Frågan är egentligen inte om den ska bytas ut. För enligt mig så SKA den bytas ut.

:bow::bow::bow: Jag är glad att du resonerar som du gör. Hört föräldrar som tycker att det är för dyrt att byta så fort ungen åker av :crazy:

Lamicell har speciella barn hjälmar och det finns måna andra märken. Dock tycker jag att dessa skyddar sämre än en hjälm som är framtagen för vuxna. Denna går ner mycket mer i nacke och sidorna.

Det finns en anledning till att hjälmarna är grundare och det är ur säkerhetssynpunkt. Som du säkert märkt har i stort sett alla hjälmar även för vuxen blivit mkt grundare än de var förr. De får tex absolut inte går för djupt ner i nacken det har nämligen hänt olyckor med de gamla hjälmarna där ryttare knäckt nacken bara av att huvudet slungas bakåt. Huvudet skall kunna böjas helt bakåt utan att hjälmen går in i nackgropen och pressar mot nackkotpelaren, går hjälmen ner ordentligt som du uttrycker det är nog risken stor att den inte går fri. I sidled är det samma sak (men inte med lika farliga konsekvenser) hjälmen skall kunna röra sig den bit den kan göra vid friktion mot underlaget utan att hamna så att den trycker in skelettet. Det är tex anledningen att galopphjälmar inte har skärm för i den hastighet de riskerar att köra nyllet i marken med så trycker skärmen ner och trycker in näsan (något som hände en jag tävlade ponny med förr dock i hans fall hände det på hoppbanan men skärmen tryckte in näsan så att den var helt platt) för egen del har min hjälm knäckt mitt kindben även det var en djup modell på hjälm, så man skall passa sig noga för att ha för djup modell på hjälmen.

Det finns en anledning till att hjälmarna är grundare och det är ur säkerhetssynpunkt. Som du säkert märkt har i stort sett alla hjälmar även för vuxen blivit mkt grundare än de var förr. De får tex absolut inte går för djupt ner i nacken det har nämligen hänt olyckor med de gamla hjälmarna där ryttare knäckt nacken bara av att huvudet slungas bakåt. Huvudet skall kunna böjas helt bakåt utan att hjälmen går in i nackgropen och pressar mot nackkotpelaren, går hjälmen ner ordentligt som du uttrycker det är nog risken stor att den inte går fri. I sidled är det samma sak (men inte med lika farliga konsekvenser) hjälmen skall kunna röra sig den bit den kan göra vid friktion mot underlaget utan att hamna så att den trycker in skelettet. Det är tex anledningen att galopphjälmar inte har skärm för i den hastighet de riskerar att köra nyllet i marken med så trycker skärmen ner och trycker in näsan (något som hände en jag tävlade ponny med förr dock i hans fall hände det på hoppbanan men skärmen tryckte in näsan så att den var helt platt) för egen del har min hjälm knäckt mitt kindben även det var en djup modell på hjälm, så man skall passa sig noga för att ha för djup modell på hjälmen.

Den kombon mi son har nu funkar super då hjälm + väst går "ihop" i nacken om han ska leka stjärnkikare. Dvs hjälen går inte in i nacken:) Utan ner på västen.

Här ser du hur pass högt upp i nacken hjälmen sitter.
601204_10150862979621353_1940412677_n_207106019.jpg

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Diskbråck
  • Gps-halsband

Hästrelaterat

Tillbaka