När ska man bli orolig...

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare tantflour
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 768
T

tantflour

I dag vart min vovve äntligen kastrerad.
Allt gick bra enligt vet och hon skötte sig jätte bra.

Men nu hon har frossa och 39.1 i temp. Har inte velat ätit eller druckit något sen vi kom hem.
Prata med vet och hon sa att dom kunde få frossa när dom öppna buken så mycket som dom gjorde(12cm).
Men endå bli jag lite orolig.
Just nu sitter jag och lägger på och tar av filten allt efter frökens önskemål.

Hur är det har dom hög temp när dom har frossbrytningar eller är det efter?
Tänkte mest på när jag ska ta temp nästa gång.
/Orolig Tant

Sv: När ska man bli orolig...

Jag skulle blivit orolig men om inte situationen förvärras vänta till i morgon.

Vi har kastrerat två tikar med kort mellanrum. Den ena var dålig i flera dagar och det visade sig när vi åkte in att hon var infekterad i bukhålan, hon åt och drack inte. Den andra åt och drack i princip samma dag som vi kom hem, inga komplikationer uppstod.

För mig är det en tydlig varningssignal när de inte vill äta eller dricka men då har jag två matmonster hemma. Hur ofta du ska ta tempen vet jag inte men jag själv hade nog gjort det en gång i timmen.

Lycka till!

Jag har kastrerat 4 tikar och ingen av dem har mått särskilt dåligt förutom den som hade svår PYO innan op. Så jag hade nog faktiskt oroat mig, tempat ofta och hållt ett noga öga.
Har hunden fått smärtstillande?

Hon har fått en spruta med smärtstillande som skulle räcka 24timmar. Sen imorgon har jag tabletter mot smärtan.
Var ute med henne nyss och hon hade så ont att hon inte kunde "kura ihop" och bajs, utan gick med korven tills den ramla bort. Sen ville hon inte försöka mer. Verksam att hon hade ont.
Tog nyss tempen och det är fortfarande 39.1
Hon har inte ätit eller druckit än.
Men frossa mer sällan nu.
Hmm
/fortfarnde orolig Tant

Att hon har ont är ju egentligen inte så himla konstigt, och just svårt att bajsa har jag märkt på mina också. MEN håll ändå koll med temp, det ska man ju göra vilket fall som.

Jag skulle allt vara lite orolig. Feber ska man inte få efter en operation, även om det är en stor sådan. Snarare får man lägre temperatur, som din veterinär sa.
Hon har säkert fått dropp hos veterinären, så hon kanske inte är törstig än.

Om din veterinär har kvällsöppet skulle jag ringa, annars skulle jag ringa någon jourhavande veterinär i närheten. Kanske behöver hon mer smärtstillande.

Lady_vip: Håller koll på tempen, ligger stadigt på 39.1. Hon är lite orolig, så ja misstänker att hon är nödig. Men ute gör hon bara små försök att sätta sig och ger sen upp. Får försöka gå ut snart igen och se om det går bättre.
Hemlig: Prata med vet tidigare, hon sa om tempen inte går upp. Så skulle jag avvakta. 39.1 är på gränsen, lite höjd men ingen hög temp. Hon har fått en spruta med smärtstillande som ska räcka 24timmar så hon behöver inte mer smärtstillande förens i morgon. Hon har kissat en del, så misstänker oxå att hon har fått dropp. Men man tycker hon borde vara hungrig iaf. Frossan har minskat något. Men har hon inte piggat på sig till imorgon så får jag ringa igen och se vad vi gör...

Finns speicalmat för att få igång hundar efter tex operationer hos veterinären. Kanske kan vara något att satsa på de närmaste dagarna?
En kastering av en tik är ju ett rätt stort ingrepp, även om det är ett rutiningrepp.

Det jag tycker verkar konstigt är att hon troligen fått Metacam eller Rimadyl, om det sitter i 24 timmar, och det är antiinflammatoriskt såväl som smärstillande så hon borde inte få feber.

Har hunden ont behöver den mer smärtstillande! Spelar ingen roll att det "ska" räcka i 24 tim. Om hon fått det jag antar att hon fått är det en väldigt svag smärtlindring och hon kanske behöver annan, starkare. Och på det du beskriver tycker jag att det helt klart låter som att hunden HAR ont.

Har du fått med dig något hemgångsråd där det står vad hon fått i sig för mediciner?

Ringde strömsholm nu och jag kan inte fylla på med Rimadyl tabletterna jag har hemma. För det är en sån spruta hon har fått så då blir det en överdosering med risk för lever.
Dom sa att jag skulle försöka göra natt och se om hon kunde komma till ro.
Om oron och frossan forsätter så kan jag åka in och hon får annan smärtlindring.
Men dom tycker att hon främst behöver vila och ska därför försöka sova, i stället för att sitta på sjukhus.
Ska gå en sväng och sen natta oss.
/lite orolig Tant

Jo det går rätt bra. Hom la sig till ro när jag gjorde natt.
Har sovit nästan hela dagen och frossan är borta och tempen är 38.8
Hon åt just för första gången, så mini steg framåt går det.
=)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 590
Senast: Edla
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 260
Kropp & Själ Finns det saker ni bara inte kan sluta oroa er för? Vardagliga eller för framtiden? Jag är en orolig person och oroar mig för många... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
10 262
Senast: Qelina
·
Övr. Barn Jag har velat fram och tillbaka om jag ska skriva en sån här tråd. Egentligen vet jag svaren men vill bara bolla lite tankar och... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
11 011
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025