När ska navelstumpen lossna???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare 2021
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 6 208
2

2021

Jag är lycklig fölmamma sedan 5 veckor. Allt är bra med mor och dotter men hur jag än har letat efter svar på min enda fråga går jag bet! Nu försöker jag här för jag vet att det finns mycket kunnigt folk ute på Buke.

Fråga - När är det normalt att den lilla navelsträngsstumpen faller av?

Mycket tacksam för svar!!!

Sv: När ska navelstumpen lossna???

Ingen som vet???
Jag ska fråga veterinären när hon kommer på onsdag men jag skulle gärna få lite tankar om normala variationer från flera håll.

På min hängde den kvar ganska länge. Kommer inte riktigt ihåg men har för mig att det rörde sig om 1 - 2 månader i alla fall. Kanske längre till och med.

Mvh

Tora

Ett av mina föl tappade inte sin navelsträng förrän efter nästan 2 månader. Stumpen var helt hård och förtorkad, men satt som berget tills den plötsligt ramlade av. (Jag började tro att hästen skulle gå omkring med sin navelstump resten av livet :confused: )
Veterinären sa att det var ovanligt länge, men att det var helt OK eftersom naveln var torr och ren och inget bråck eller liknande. Huvudsaken är ju att det inte vätskar sej, känns varmt el dyl, men det gäller ju redan från början.

Mvh QP

Tack så jättemycket för svaren.
Allt är torrt och fint så jag har inte varit orolig på det sättet, bara fundersam.

Min fölis föddes 2 maj och hon tappade sin för två dagar sedan och det ser torrt och fint ut. Det verkar ju tidigt om man läser övriga svar. Mitt första föl så jag vet inte vad som är "normalt".

Min killes navelstump försvann efter ca 2 veckor.

Min bebis-flicka föddes den 9e APRIL och har fortfarande inte tappat sin, men hänger på tre kvart nu, så det blir väl om någon vecka.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 413
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 911
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 188
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 375
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka