När stödfodra rund häst?

Ingela_S

Trådstartare
Jag och stallägaren har lite delade åsikter om när vi ska börja stödfodra våra hästar efter att betet tagit slut/torkat fullständigt. Båda hästarna har några trivselkilon, min mer än deras, men hur mycket råder det också delade meningar om. Jag anser att deras häst är lagom och att min är lite rund. De anser att deras är lite rund och min riktigt fet.

Frågan är alltså vad ni tror om stödfodring? Betet består för närvarande av en nerbetad hage där innehållet som finns kvar är helt brunt. Stallägarna vill inte stödfodra än eftersom hästarna är runda fortfarande. Jag vill tvärt om, att hästarna ska fodras med vanligt hömängd (och fri tillgång på halm).

Hur hade ni gjort med stödfodring? Kan man banta en häst genom "svält" eller borde inte kroppen ställa in sig på mindre matmängder och spara på de knappa resurserna den får? Är det jag som är helt fel ute när jag vill stoppa i min lite runda häst en massa hö..?

Kan tillägga att båda hästarna fodras 1 gång om dagen med lusern (min häst) eller havre (stallägarens häst).

HÄR har ni min häst som han ser ut idag. Buken har minskat jämfört med tidigare, men det finns fortfarande bra stoppning över revbenen. Betet ser ut som där hästen står, men utan de gröna inslagen av maskrosor.

Sv: När stödfodra rund häst?

Grovfoder är livsnödvändig för en häst, om det inte finns så att det dagliga behovet av strå täcks så stödfodrar man även om hästen är "rund" i annat fall har man kolik som ett brev på posten.

Mera protein.
De blir feta på ett proteinfattigt bete med mycket torkat gräs att äta.
Då de försöker att fylla upp proteinbehovet så får de för mycket energi.

Om det vore min häst så skulle jag fodra med mera lusern men ingen havre.
Eller kanske t.o.m. ett proteinrikt färdigfoder för avelsston.

Om de får tillräckligt med fibrer från det förtorkade betet för att magarna skall fungera så skulle jag inte ge varken hö eller halm.

Klart ni ska stödutfodra!
Men om det fortfarande finns lite gräs kvar så kanske det inte behövs lika mycket hö som under vinterhalvåret?
Hästar behöver tugga:) Halm tycker jag absolut de kan ha fri tillgång till, och sen lite hö med tycker jag.
Fast jag vet ju inte hur betet ser ut och hur lättfödda hästarna är- Men alla hästar behöver mat

Tack för snabba svar! :)

Det är grovfodermängden jag är mest orolig för, eftersom hagen är så nerbetad. Min häst är ok i sin mage än så länge i alla fall, så de kanske får i sig mer än jag tror. Är det så "lätt"? Att så länge magen är ok så får de tillräckligt att tugga på?

Det lilla gräs som finns är helt torrt, så jag antar att det mest är bukfylla och inte innehåller någon näring alls. Min häst stödfodras enbart med lusern, för att få i sig protein. Men jag kan inte trycka i honom hur mycket som helst. Hö som innehåller mer protein än det futtiga gräset hade ju hjälpt lite.

Antar att de bara har gräs nu?

Om ni slänger in halm/hö- Äter de?
De behöver väl kanske inte nödvändigtvis ha både hö å halm dugnet runt?
De räcker kanske med Hö på tex kvällen å halm 2-3ggr/dag?
Tror att hästarna många gånger äter mer än vad man tror...

Det är ju jättesvårt att avgöra IRL, och ännu svårare via nätet:)
Vill stallägaren spara pengar genom att väbta med stödutfodringen eller tycker h*n att feta hästar ska basta? (heter det ens så? Jag är plötsligt jättesnurrig:p)

De har halm och äter med god aptit när jag fyller på. (Står ute dygnet runt.) De gånger jag har provat ge dem hö så har de varit väldigt otåliga på att få börja äta (jag måste flytta mig först innan hästarna kan gå fram och ta för sig). Jag gav 3 kg hö till dem var idag och de stod kvar tills sista smulan var uppäten.

Stallägaren tycker att feta hästar inte ska stödfodras. Sen delar jag inte riktigt deras definition av "fet" heller.

Men "feta" människor kan ju inte heller bara sluta äta;)
Nä men jag tycker det verkar helt okej som du utfodrar nu?

Inte exakt lika, men något sådär kan jag tycka med en av mina:
Hon hade fång i våras och är relativt lättfödd...

Hon får hö å halm 3-4ggr/dag och mellan det går hon ute med betesbegränsare. (Nattetid står hon inne)

Då får hon mat, men mellan målen kan hon gå å plocka i sig små mängder.
Å det får ju din med, för h*n KAN ju faktiskt äte. Lite hela tiden igentligen, å det kanske räcker om de får stödutfodring nån gång om dan?

Ja, jag tror jag ska försöka hålla det så så länge. Fritt med halm och så 3 kg hö per häst i en giva innan jag kör ifrån stallet. Det borde uppfylla tuggbehovet i alla fall.

Det svåra är ju att hålla koll så man inte missar de små förändringarna i hull och muskler, så man kan justera fodringen efter det. Min häst brukar ligga lite högre i proteinbehov dessutom, så torrt bete är ingen höjdare att ha som foder då. :p

Min häst brukar ligga lite högre i proteinbehov dessutom, så torrt bete är ingen höjdare att ha som foder då.

Inte halm heller.
Fodra på med proteiner så skall du se att hon drar ihop sig.
Du måste se till att hästen får hela proteinbehovet via stödfodret för gräset innehåller ingenting.
Och inte halmen heller.

Nej, det har du rätt i och det är därför jag vill stödfodra med hö. Att kompensera hela proteinbristen från halm/torrt gräs med lusern - då skulle min häst få äta flera kilon om dagen. Med stödfodring med hö så har jag ju en del protein gratis och behöver inte ge lika mycket lusern.

Men när stallägaren då inte vill ge hö eftersom hästarna fortfarande är runda...

Fodra på med proteiner så skall du se att hon drar ihop sig.

Han. ;) Jag märker faktiskt skillnad sen jag ökade lusernet. Frågan är hur mycket mer lusern jag kan ge utan att det sätter sig på hullet också. Gaah! Det är nu man vill ha grushage och normal vinterfodring så man vet vad djuret får i sig. :p

Jag tittade på bilden igen - ja det var ju en han.

Lusern innehåller ungefär lika mycket energi som hö per kilo så det är bara att öka på.
Upp till behovet för proteinet.
Hästar kan äta flera kilo lusern per dag.
Lusern är ju ett grovfoder så det fyller även behovet av fibrer.
Om hästen inte bara rasar i vikt så måste det ju finnas något att stoppa i magen.

Fortsätter med 3 kg hö om dagen och fodrar resten med lusern. 2 kg pellets borde räcka. Hoppas bara han inte går upp mer i vikt för att lusernen innehåller mer energi än det torra gräset. :p

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 479
Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 610
Senast: mackan
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"... 2
Svar
22
· Visningar
3 947
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Min häst har gått på bete i ca 1 månad. Hästen har inte blivit tjock o rund. Hästen var lite tunn innan han släpptes ut på betet och har...
Svar
8
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka