När varg skrämmer hästar...

Sv: När varg skrämmer hästar...

Vargar är ganska lättstörda så det kan hjälpa att vistas oftare i närområdet och då vara riktigt högljudd, syssla med stökiga saker. Tex köra med motorsåg, hugga ved och liknande.

Ser man vargarna kan man tex kasta saker mot dom så att de blir lite skyggare etc.

*KL*

Varför ringer du inte länstyrelsen och ber att få prata med någon som har verklig kunskap?

Vargar är ganska lättstörda så det kan hjälpa att vistas oftare i närområdet och då vara riktigt högljudd, syssla med stökiga saker. Tex köra med motorsåg, hugga ved och liknande.

Ser man vargarna kan man tex kasta saker mot dom så att de blir lite skyggare etc.

Ursäkta, men jag känner jägare som suttit på pass där vargar smugit sig upp på dem, och de har båda skrikit och skjutit varningsskott utan att det vickat i dem. Och att man sen just till vardags skulle se vargar så ofta att man kan göra dem skyggare genom att slänga saker på dem...

Bor mitt i vargområde själv, har mina ponnyer ute dygnet runt, MEN skulle jag se vargspår utanför staketet hade jag tagit in dem nattetid, eller obevakad tid skulle jag väl mer säga, vargar kan ju lika gärna komma dagtid, beror ju helt på.
Hade helt klart oroat mig för vargen. Är det en ungvarg på jakt efter flock kommer den troligtvis förflytta sig snart i alla fall och då är faran över för den här gången. Hade gjort samma sak med björnarna, spår nära, inne natten.

Om den inte dör ut kommer den att spåra ur .När det gäller varg är den oftast totalt helig eller en avskyvärd djävul.

I mitt förra stall fanns bara en d-ponny och en shettis och där hade vi en varg som strök runt hagen i alla år utan att något hände. Men det är väl olika med olika vargar. Jusst denna hade inget intresse för hästarna även om den hade kunnat klippa shettisen om den ville. Hagen var inte stor alls i det fallet.

Nu har jag egen pålle och står på annat ställe. Här finns också varg. Hur många vet vi inte men jägarna runt omkring tror 2-3 st. Våra hästar (halvblod) i åldrarna föl-till vuxna men många 1-2 åringar går ute dygnet runt. Det händer ibland att de reagerar på något uppe i skogen om de är ensamma i paddock eller vid uteritt men annars är det inget som stör oss. Vi får lära oss samsas helt enkelt. Finns inte så mycket annat vi kan göra i nuläget. Dock har vi 4 trådar på stängslet och bra med ström. Det stänger inte ute en varg om den verkligen vill in men det håller dem kanske lite skyggare.

Angående fölen så behöver du nog inte vara så jätteorolig. Stoet skyddar bra. Såg hur min reagerade nu när ny häst gick in i flocken. Usch... trodde hon skulle döda halvblodet som var 170 hög.

Hör om det finns en rovdjurexpert i ditt län eller närområde som du kan ta hem, visa hur området och flocken ser ut och få lite råd.

Lycka till // Voff

Nu bor jag visserligen i ett område som varken har björn eller varg, så har inte så mycket erfarenhet. Men hade det varit mina hästar hade jag definitivt tagit in dem, hade inte vågat chansa...

Samma här. Hade också tagit in hästarna, man vill ju inte riskera något. Ska köpa en till häst nu så jag hade ju varit extra försiktigt

Jag misstänker att det är en rätt ung varg, är säkerligen hungrig och söker efter möjligheter. Hästarna känner dess intresse och blir stressade, helt normalt. Jag tror att jag skulle ta in hästarna på natten men också stängsla upp för rovdjur. Personligen skulle jag dessutom skaffa mig en mulåsnehingst, bättre försvarare mot rovdjur finns inte ;)

Nej men usch vad läskigt med vargar och björn så nära :crazy:

Vi har björn i närheten men mest problem med vildsvin, ett tag gick svinen in i hagen där hästarna stod :eek:

Vi satte upp extra trådar ca 15-20 cm mellan varje tråd och extra mycket ström på och det håller svinen borta numera iaf.

Jag skulle nog sätta några extra trådar både tätt och sen lite extra högt om jag hade varg så nära iaf och om jag ändå skulle ha klump i magen så hade jag tagit in hästarna.

Vi har björn i närheten men mest problem med vildsvin, ett tag gick svinen in i hagen där hästarna stod :eek:

Vildsvin är inget problem för hästar. ( Mer än att de möjligen bökar upp för mycket i hagarna). Vi har genom åren ofta haft vildsvin på sommarbetena och hästarna störs inte mycket av svinen.

Det tar nog ett tag innan de vänjer sig. Vi har haft vildsvin här i flera år men det är först de senaste två åren som de har blivit många och man ser dem ibland. Det är många som har hästar här runt omkring och jag har inte träffat ngn hästägare som som anser att hästarna inte bryr sig om dem. De flesta hästar här blir ganska rädda när de träffar på dem.

Hej, det låter ju verkligen skrämmig!! Jag skulle ta in de. Hur länge har det varit så?? alltså att vargen finns hos er???

Vildsvin är inget problem för hästar. ( Mer än att de möjligen bökar upp för mycket i hagarna). Vi har genom åren ofta haft vildsvin på sommarbetena och hästarna störs inte mycket av svinen.

Beror på hästen.
Jag hade en häst som var livrädd för dem och då hade han ändå bott ihop med en gris i sin box i flera år som var 50/50 gris/vildsvin. Enda gången han inte lyssnade på mig var när han vädrade dem i närheten.
Men hans f.d. griskompis kanske var taskig mot honom så han fick dåliga associationer. :p

Det tar nog ett tag innan de vänjer sig. Vi har haft vildsvin här i flera år men det är först de senaste två åren som de har blivit många och man ser dem ibland. Det är många som har hästar här runt omkring och jag har inte träffat ngn hästägare som som anser att hästarna inte bryr sig om dem. De flesta hästar här blir ganska rädda när de träffar på dem.

Tja våra hästar har aldrig reagerat med rädsla vare sig för tamsvin eller vildsvin. Det var lite problem när vi skaffade grisar första gången 1994. Men när grisarna fattade att hästarna blev sura när man nafsade dom i hasorna och när hästarna fattade att grisarna blev sura när man drog dom i svansarna- så vart det fridens liljor sedan. Och JA vi hade dom i samma hagar.

Problemet är väl snarare att de flesta hästägare idag har sina hästar på anläggningar där det bara finns hästar och inga andra djur- så hästarna vänjer sig inte vid andra djur och då får man hästar som är både korädda och svinrädda.

Svarade om tråden inte om vargen.Och om människornas inställning till varg.

Senast ändrad:

Problemet är väl snarare att de flesta hästägare idag har sina hästar på anläggningar där det bara finns hästar och inga andra djur- så hästarna vänjer sig inte vid andra djur och då får man hästar som är både korädda och svinrädda.

Det är möjligt att det kan vara så. Men våra hästar går med fåren och min häst tycker, lustigt nog, att kor är mkt intressanta och är inte alls rädd för de djuren.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 026
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 637
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 587
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 360
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka