Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vargar är ganska lättstörda så det kan hjälpa att vistas oftare i närområdet och då vara riktigt högljudd, syssla med stökiga saker. Tex köra med motorsåg, hugga ved och liknande.
Ser man vargarna kan man tex kasta saker mot dom så att de blir lite skyggare etc.
Nu bor jag visserligen i ett område som varken har björn eller varg, så har inte så mycket erfarenhet. Men hade det varit mina hästar hade jag definitivt tagit in dem, hade inte vågat chansa...
Vi har björn i närheten men mest problem med vildsvin, ett tag gick svinen in i hagen där hästarna stod![]()
Om den inte dör ut kommer den att spåra ur .När det gäller varg är den oftast totalt helig eller en avskyvärd djävul.
Vildsvin är inget problem för hästar. ( Mer än att de möjligen bökar upp för mycket i hagarna). Vi har genom åren ofta haft vildsvin på sommarbetena och hästarna störs inte mycket av svinen.
Det tar nog ett tag innan de vänjer sig. Vi har haft vildsvin här i flera år men det är först de senaste två åren som de har blivit många och man ser dem ibland. Det är många som har hästar här runt omkring och jag har inte träffat ngn hästägare som som anser att hästarna inte bryr sig om dem. De flesta hästar här blir ganska rädda när de träffar på dem.
Problemet är väl snarare att de flesta hästägare idag har sina hästar på anläggningar där det bara finns hästar och inga andra djur- så hästarna vänjer sig inte vid andra djur och då får man hästar som är både korädda och svinrädda.