NATO - ska vi gå med?

Är positivt inställd till Nato och ser det som en utmärkt försäkring att ha.
En orsak är att Ryssland trots allt anfallit flera grannländer sedan andra världskriget men aldrig ett Nato-land.

Vill man ha hjälp när det brinner hos en får man vara beredd på att släcka när det brinner hos grannen också. Så tänker jag.
Bl.a Frankrike är inte så pepp på väpnade EU-styrkor eftersom de redan är med i Nato. Så de tänker väl varför två dyra försvarssystem när man lika gärna kan satsa allt krut på en organisation.

Ryssland respekterar icke fredsfördrag och internationella överenskommelser.
Mot mobbare, däribland diktaturer, ska man dra gränsen direkt och visa att man kan försvara sig. Ingen undfallenhet!

I en konflikt är det inte heller upp till de enskilda länderna att förklara sig neutrala eller inte. Det är stormakterna som avgör om småländerna är intressanta eller ej. Under andra världskriget förklarade åtminstone Nederländerna, Danmark och Norge sig neutrala. Samtliga drogs ändå med i kriget.
 
Jag tror vi måste. Litar inte på han i väst, och även om det säkerligen mest är tomma hot, så är jag inte hundra på att allt står rätt till i huvudet på den karln.
I en perfekt värld, hade jag sagt nej, men saker och situationer förändras ju.
Det är ju intressant att hans hot för att vi inte ska gå med, verkar vara de som gör att vi faktiskt går med.
 
Jag är egentligen för Sveriges militära alliansfrihet, men det känns som att det kapitlet i vårt lands historia håller på att bli just historia. Ryssland går inte att lita på och det är inte enbart knutit till Putin utan till en ledarkultur som går långt tillbaka. När Putin är borta är det inte säkert att det blir (ur mitt perspektiv) bättre.

Någon form av försvarsallians känns därför nödvändig. Mitt favorittåg gick redan 1948, när Danmark och Norge - helt förståeligt - gick med i NATO. Således landar jag i att vi bör gå med i NATO.

Jag får erkänna att det faktum att Putin & Co håller på att hota förmodligen bidrar till mitt ställningstagande. Fast det borde vara tvärtom. 😎
 
Vad det kokar ner till i sin simplaste form är väl "vill vi ha hjälp av andra länder eller stå ensam om invasion och krig kommer hit?"

Om svaret är ja, så går vi med i Nato och om svaret är nej, så går vi inte med.

Exakt. För mig är svaret tveklöst Ja! Det beror enbart på Putin för annars hade jag helst sett att vi stod utanför. Det kommer ta Putin mindre än en dag att ta över Sverige och vem vill leva i en diktatur!
 
Jag har varit tveksam till ett medlemskap tidigare men har svängt i och med Ukrainakriget och är för att vi ska gå med. Visst, vi säger att vi är alliansfria/neutrala men är ändå väldigt tajta med NATO. Kan lika gärna ta steget fullt ut och vara skyddade av ett medlemskap.
 
Har du inte sett hur Norge och Danmark åkt omkring i världen och krigat för amerikanernas intressen de senaste 70 åren?

Både Danmark och Norge har ju iofs varit och "lagt sig i" i fd Jugoslavien, Affe och Mali.

...fast vänta lite, känner vi inte någon annan som också varit det? :idea::angel:

Vi såg det inte komma? 😁

:eek:
Man blir så trött... :meh: Det är så många saker man aldrig hade kunnat aaaana kunde hända. Som av någon magisk anledning hänt på bara några år.
 
Funderar lite över riskerna att gå med. Antar att det kommer reta upp Putin om Sverige och Finland går med. Tror ni det ökar risken för en konflikt mellan Ryssland och våra länder?
 
Jag vet inte vad jag tycker ännu.

Går vi inte med tycker jag rent krasst att vi inte förtjänar hjälp ifall det blir krig i Sverige- så som vi inte har hjälpt tex Ukraina mer än med tex vapen osv. Går vi med måste vi vara obekväma och faktiskt verkligen ställa upp för andra och aktivt, inte bara passivt, ta ställning i krig, vilket jag har svårt att se Sverige vilja göra.

Å andra sidan tror jag inte på krig i Sverige. Jag har lite svårt att se att risken skulle vara så stor för ett krig, typ som i Ukraina, fast i Sverige då. Så behöver vi Nato?

Jag vet inte. Får fundera lite till, känner jag.
Om det skulle bli krig så kommer vi att få hjälp av EU. Så det är inte så att vi kommer stå helt ensamma. Största fördelen med nato är väl att vi skulle få hjälp från USA som är otroligt mäktigt.
 
Funderar lite över riskerna att gå med. Antar att det kommer reta upp Putin om Sverige och Finland går med. Tror ni det ökar risken för en konflikt mellan Ryssland och våra länder?

Tittar man historiskt på det så finns det goda anledningar att tro att vi är säkrare i allians än utan, och det är därför Putler vill skrämma oss från att gå med. Hittills har han inte vågat angripa Nato.

Ovan är dock inte sant, Sveriges försvarsmakt är inte så tandlös som många här inne verkar tro.

Vi har definitivt kompetens! Det som saknas är numerär, vi kan med vår lilla befolkning inte skaka fram tillräckligt med personal eller material för att hålla ut i längden. (Tack och lov att Ukraina har en betydligt större befolkning, där stora delar dessutom har militär utbildning och erfarenhet sen tidigare.)

Det kommer innebära tydliga konsekvenser att närma sig oss, oavsett om det sker via havet eller luften. (Vägledes tror jag inte ens Ryssland är övermodiga nog att försöka, det är många mil genom relativ glesbygd som inte går att plundra för försörjning, men kan gömma horder av grönklädda lättrörliga förband med AT4 och p-skott.)
 
Om det skulle bli krig så kommer vi att få hjälp av EU. Så det är inte så att vi kommer stå helt ensamma. Största fördelen med nato är väl att vi skulle få hjälp från USA som är otroligt mäktigt.
Jag kan inte låta bli att även fundera på om man verkligen VILL ha just DEN hjälpen (USA alltså).... Men det är ju jag det.

Jag tror ju inte att det är någon risk att Ryssland skapar något slags krig mot oss så att vi måste ha militär hjälp, så att vi därför måste rusa in i Nato frågan nu, tvärtom skulle jag kanske mer vilja se en mer nyanserad fråga i det här. Ryssland är inget hot, så vad händer om vi inte går med i Nato? Vem skulle kriga mot oss och varför? Kan vi i så fall inte lösa situationen själv? Alltså, kommer en eventuell krigssituation innebära strider och våld som i Ukraina? Det tror inte jag, därav är jag inte helt öppen för Nato rakt av. Att gå med i Nato för att man är rädd för Putin är att göra det av fel anledning.

Ryssland är bra på att sprida skit, påverka, ljuga, fara med osanning, manipulera, tro på sig själv till vilket pris som helst, spionera osv, men redan när kriget mot Ukraina började började sa jag att Rysslands förmåga att kriga var grundade på gammal skräck som de injagat i alla runt dem. Jag har inte ändrat ståndpunkt ännu.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag känner att det här ämnet är större än "Ska vi va me i NATO?" eller "Kriget i Ukraina" eller "Hur ska vi hantera Ryssland"? Vi...
2
Svar
21
· Visningar
1 067
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
462
Senast: dobbis
·
  • Artikel
Dagbok Nej. Var på besök på arbetsförmedlingen och fick givetvis en massa kritik för allt möjligt. Arbetsförmedlaren tyckte att jag borde...
Svar
1
· Visningar
833
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 104
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp