Nått bra medel så man får andra...

Apollo

Trådstartare
hästar att låta bli att bita sönder täckena.
Är det någon som har nått bra medel eller kanske nåt "hemmakok"
som funkar :confused:

Sv: Nått bra medel så man får andra...

antibit funkar bra! Dyrt men bra!

Det absolut bästa tipset är att låta täckesbitaren gå i en egen hage.

Annars så funkar väl No-bite cream sådär, det luktar och smakar förj*vligt i alla fall!

Mvh Huntress :)

Har använt ett medel som man sprayar på täckena istället... tycker det har fungerat.

Fast det är ju oxå trist, för vår häst och täckesbitaren är väldigt goda vänner så det känns ju inte så roligt. Så finns det ett sätt att få honom att låta bli så prövar vi det först och hoppas att det funkar.

Huntress skrev:
Det absolut bästa tipset är att låta täckesbitaren gå i en egen hage.

Annars så funkar väl No-bite cream sådär, det luktar och smakar förj*vligt i alla fall!

Mvh Huntress :)

Håller inte med. Det är människorna som väljer att sätta på hästarna täcken och stå i vinterhagar där det ju inte brukar finnas så jättemycket att göra jämfört med sommar hagarna. Att isolera en häst för att den biter på sina kompisars täcken tycker jag därför är fel, det är inte hästen som skapat situationen. Och då VET jag hur vansinnigt dyrt och irriterande det är att få täckena sönderbitna, men det är ändå inte motivation att isolera hästen till ensamhage.
Har använt no-bite och tycker väl att det funkar sådär.....

Har ingen direkt erfarenhet, men hjortronsalt? Det luktar ju inte hallon och smakar nog inte hjortron heller.... Kanske ett lite billigare alternativ?

Tabasco är oslagbart. Det blir inga bestående fläckar och smaken behöver jag nog inte beskriva :angel: .
Snåla inte utan häll på ordentligt. :devil:
Hjälper inte det så finns det nog inget som hjälper.

samtson skrev:
Har ingen direkt erfarenhet, men hjortronsalt? Det luktar ju inte hallon och smakar nog inte hjortron heller.... Kanske ett lite billigare alternativ?
Hur gör du med saltet? :confused:
Menar du inte hjorthornsolja? :D

Hästen som biter kan ju få ha en såndär plastsak som hindrar från att bita men inte äta. Om inte nåt kladd funkar.

knoppan skrev:
Tabasco är oslagbart. Det blir inga bestående fläckar och smaken behöver jag nog inte beskriva :angel: .
Snåla inte utan häll på ordentligt. :devil:
Hjälper inte det så finns det nog inget som hjälper.
Åh Tabasco skulle jag ha velat testa när våra unghingstar (dåvarande) gick med min rakade&täckade valack. Han täcken såg inte kul ut och antibit hjälpte inte ett smack.
Dom gick omkring och drog och sög i täcket, särksilt svanslappen. :D

mackan skrev:
Håller inte med. Det är människorna som väljer att sätta på hästarna täcken och stå i vinterhagar där det ju inte brukar finnas så jättemycket att göra jämfört med sommar hagarna. Att isolera en häst för att den biter på sina kompisars täcken tycker jag därför är fel, det är inte hästen som skapat situationen. Och då VET jag hur vansinnigt dyrt och irriterande det är att få täckena sönderbitna, men det är ändå inte motivation att isolera hästen till ensamhage.
Har använt no-bite och tycker väl att det funkar sådär.....

Vad tycker du att man ska göra då? Vi har haft flera täckesbitare i det stallet där jag står, och de hästar som får sina täcken sönderbitna är inte glada - de upplever det som hotsituationer. Det är stor turbulens i hagarna där det går täckesbitare och de andra hästarna försvarar sig när de "blir anfallna" av täckesbitaren. I ett av fallen så hade hästen i princip en störning, då han bet på täcken jämt och det var inte bara i vinterhagarna. Han bet på täcken i sommarhagarna också, och de är då rakt inte små - 30 hektar! Så sysslolös kunde man knappast kalla honom, de gick ca sex hästar på hela den ytan. Och i vinterhagarna hade han också sysselsättning - träd att gnaga på, fri tillgång på halm, leksaker osv.

För övrigt ser jag inte riktigt hur man kan lösa situationen på något annat sätt än att isolera täckesbitaren? De andra hästarna (i alla fall i stallet där jag står) är tävlingshästar och rids därför betydligt varje vecka. De flesta är klippta för att de tränas hårt och de måste ha sina täcken!

Mvh Huntress

Håller med knoppan TABASCO är bäst. Jag har det numera överallt även inne i boxarna på väggarna där dom biter och ute i hagen på stolparna helt suveränt.

Förra vintern var det en hel del tjafs i hagen. Vågade inte ha min häst ute utan täcke för då var det han som fick sår istället för täcket. Då föredrar jag faktiskt att laga och köpa nya täcken.

aööa de där anti bit medlena man kladdar på funkar inte på min ponny.. han skiter i om de smakar apa bara han får med sin kompis på bus..

Min häst gick tillsammans med en fjording som var helt hopplös på att bita sönder andra hästars täcken. Han praktiskt taget hängde sig fast och hängde där tills tyget gav efter. Det enda som hjälpte på honom var att flytta honom till en hage för sig själv eller sätta på munkorg..

Bit-ej-spray för hundar. Lämnar inga märken, smakar P Y T O N (var ute när du sprayar och få inte in det i näsan eller munnen, det sätter sig på slemhinnorna). Hyfsat billigt och lätt att spraya på (förutom att man får hålla andan...).

Det måste jag oxå prova, nu har jag två bra tips, tabasco och Bit-ej-spray.
Tack för tipsen.

Liknande trådar

Hästvård Min nya häst blir uppäten i hagen, först var det täckena och det löste jag med anti-bit spray vilket funkade utmärkt men nu när han går...
Svar
4
· Visningar
516
Senast: ture..8
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam... 2
Svar
28
· Visningar
2 531
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31