Natural cycles

Sen är det väl så att man hör mest från dom som fått ont /haft problem gällande allt.
Ja precis! Jag har frågat barnmorska och läkare och de säger att för de allra flesta är allt ganska okomplicerat. Sedan finns sådana som jag som typ dör av smärta och behöver specialhjälp 😅
 
Apropå säkra perioder så har vi vänner som blev med barn, och när de berättade den glada nyheten så sa de även att de blivit extremt förvånade. De hade ju varit extremt noggranna och förstår inte riktigt hur de kan ha gått till, men nu var de glada i alla fall när förvåningen lagt sig. Sambon sa "Jaha! Äter du p-piller eller vad var det som felade?" och de svarade "Nä alltså... vi använder inga prevetivmedel alls. Men alltså vi har varit sjukt noggranna ändå!" :D Jag vet fortfarande inte exakt hur de menar att de var noggranna :D
 
Jag tror jag har dragit mig för det eftersom jag har hört att det ska vara smärtsamt att sätta in och ta ur. Nu tänkte vi kanske bara använda preventivmedel något år till så jag skulle nog inte sätta in en nu, men det kan absolut vara ett alternativ för senare i livet!
Jag hade lite obehagskänsla precis i insättningsögonblicken, och hade sedan mild mensvärk dagen efter. Uttaget var helt smärtfri. Jag fick rådet att ta en alvedon och en ipren ca en timme innan insättning/uttag.
 
Ja, det varierar tydligen en del hur mycket man känner av in-/ut. Personligen så har jag haft VÄLDIGT ont både vid insättning och uttag men jag har förstått det som att jag varit ett lite udda fall och att de allra flesta inte alls får så ont som jag har fått. Men trots smärtan så skulle jag absolut sätta in även om det bara var för ett år. Är inne på min andra spiral och är jättenöjd.
Ett år är ändå ganska lång tid och det är väldigt skönt att inte behöva ägna en tanke åt preventivmedel.

Bra tips! Usch, jag är inte särskilt smärttålig utan är en såndär som alltid får ont trots att läkare/sköterskor mm. alltid säger att "det här ska inte göra så ont!" och så gör det svinont. Men värt att fundera på.
 
Apropå säkra perioder så har vi vänner som blev med barn, och när de berättade den glada nyheten så sa de även att de blivit extremt förvånade. De hade ju varit extremt noggranna och förstår inte riktigt hur de kan ha gått till, men nu var de glada i alla fall när förvåningen lagt sig. Sambon sa "Jaha! Äter du p-piller eller vad var det som felade?" och de svarade "Nä alltså... vi använder inga prevetivmedel alls. Men alltså vi har varit sjukt noggranna ändå!" :D Jag vet fortfarande inte exakt hur de menar att de var noggranna :D

Avbrutet kanske? Det har vi kört med sen dottern föddes och har inte blivit gravid en enda gång på snart fem år :) och uppenbarligen kan vi få barn eftersom när vi inte körde avbrutet blev jag gravid 😂 men det är ju en metod som precis som NC förutsätter lite att blir man gravid gör det inget.
 
Bra tips! Usch, jag är inte särskilt smärttålig utan är en såndär som alltid får ont trots att läkare/sköterskor mm. alltid säger att "det här ska inte göra så ont!" och så gör det svinont. Men värt att fundera på.
Det har nog mest med ens anatomi att göra. Så jag tror inte att du behöver oroa dig bara för att du är smärtkänslig.
Men som sagt - hur ont det än gjorde så är det värt det!
 
Avbrutet kanske? Det har vi kört med sen dottern föddes och har inte blivit gravid en enda gång på snart fem år :) och uppenbarligen kan vi få barn eftersom när vi inte körde avbrutet blev jag gravid 😂 men det är ju en metod som precis som NC förutsätter lite att blir man gravid gör det inget.

Skulle gissa det! Och jag skulle gissa att det inte hade gjort så mycket, eller rättare sagt nu gjorde det ju inte mycket alls eftersom de blev väldigt glada :D Men som du säger, kanske inte en metod man skulle använda med ONS.
 
Apropå säkra perioder så har vi vänner som blev med barn, och när de berättade den glada nyheten så sa de även att de blivit extremt förvånade. De hade ju varit extremt noggranna och förstår inte riktigt hur de kan ha gått till, men nu var de glada i alla fall när förvåningen lagt sig. Sambon sa "Jaha! Äter du p-piller eller vad var det som felade?" och de svarade "Nä alltså... vi använder inga prevetivmedel alls. Men alltså vi har varit sjukt noggranna ändå!" :D Jag vet fortfarande inte exakt hur de menar att de var noggranna :D

Jag gissar på avbrutet samlag :D det var orsaken till att jag blev gravid den enda gången jag varit det (tidigt missfall tack och lov).
 
Det har nog mest med ens anatomi att göra. Så jag tror inte att du behöver oroa dig bara för att du är smärtkänslig.
Men som sagt - hur ont det än gjorde så är det värt det!

Det har du rätt i. Jag har gjort HSS-undersökning och eftersom jag inte fick någon information om vad det var jag skulle göra så sökte jag på nätet. Där stod det enbart om hur extremt smärtsamt det varit, någon som kräkts av smärta osv. Jag var fullkomligt livrädd när jag gick dit men det kändes ärligt talat inte alls. Så visst berättas/skrivs det enbart om saker när det varit jobbigt.
 
Jag gissar på avbrutet samlag :D det var orsaken till att jag blev gravid den enda gången jag varit det (tidigt missfall tack och lov).

Mycket möjligt!

Jag har haft två andra vänner där graviditeten mötts av förvåning. Då har de slutat med p-piller och velat ha barn, men antagit att det kommer ta tid. Det är visserligen ödmjukt, men så har de blivit på smällen direkt och sagt att de "fattar ingenting!" :D Jag tänker att jag fattar precis. Men det ryktas ju om att det ska ta ett år innan p-piller "går ur kroppen" och jag undrar vart det ryktet kommer ifrån? Om jag tar sista pillret på min karta så kommer mensen som ett brev på posten 4 dagar senare. Om jag missar ett piller så uppmanas jag använda kondom i en vecka om jag vill vara skyddad. Så varför skulle det ta ett år att få preventivmedlet ur kroppen?
 
Mycket möjligt!

Jag har haft två andra vänner där graviditeten mötts av förvåning. Då har de slutat med p-piller och velat ha barn, men antagit att det kommer ta tid. Det är visserligen ödmjukt, men så har de blivit på smällen direkt och sagt att de "fattar ingenting!" :D Jag tänker att jag fattar precis. Men det ryktas ju om att det ska ta ett år innan p-piller "går ur kroppen" och jag undrar vart det ryktet kommer ifrån? Om jag tar sista pillret på min karta så kommer mensen som ett brev på posten 4 dagar senare. Om jag missar ett piller så uppmanas jag använda kondom i en vecka om jag vill vara skyddad. Så varför skulle det ta ett år att få preventivmedlet ur kroppen?

Tänker att man säger ett år för att folk inte ska bli oroliga och söka vård om det tar tid att bli gravid efter p-pillerstopp.
 
Mycket möjligt!

Jag har haft två andra vänner där graviditeten mötts av förvåning. Då har de slutat med p-piller och velat ha barn, men antagit att det kommer ta tid. Det är visserligen ödmjukt, men så har de blivit på smällen direkt och sagt att de "fattar ingenting!" :D Jag tänker att jag fattar precis. Men det ryktas ju om att det ska ta ett år innan p-piller "går ur kroppen" och jag undrar vart det ryktet kommer ifrån? Om jag tar sista pillret på min karta så kommer mensen som ett brev på posten 4 dagar senare. Om jag missar ett piller så uppmanas jag använda kondom i en vecka om jag vill vara skyddad. Så varför skulle det ta ett år att få preventivmedlet ur kroppen?

Absolut att det kan ta olika tid att komma igång med normal cykel igen men att räkna med att det tar ett år är väl naivt (och jag undrar också var det ryktet kommer ifrån, ingen BM har då sagt det till mig).
 
Tänker att man säger ett år för att folk inte ska bli oroliga och söka vård om det tar tid att bli gravid efter p-pillerstopp.

Jo, absolut. Men det är ju egentligen en annan sak än att ett preventivmedel ska gå ur kroppen. Då måste man ju vara tydlig och kommunicera att det kan ta tid att bli med barn helt oavsett om man ätit p-piller eller inte.
 
Absolut att det kan ta olika tid att komma igång med normal cykel igen men att räkna med att det tar ett år är väl naivt (och jag undrar också var det ryktet kommer ifrån, ingen BM har då sagt det till mig).

Måste man ha en normal cykel då, för att bli med barn? Jag tänker att så länge det sker ägglossning så borde det inte spela någon roll hur cykeln ser ut i övrigt. Eller beror det på att det helt enkelt inte sker ägglossningar?

Själv hade jag ett uppehåll med mina p-piller. Då hade jag ätit p-piller i 15 år och var spänd över hur livet utan dem skulle se ut. Om något skulle bli eller kännas annorlunda. Jag skrev in i kalendern när jag fick mens efter att sista kartan nog slut, och vilket datum jag då skulle få mens igen ifall jag skulle vara regelbunden direkt. Den kom på dagen, och jag var verkligen helt faschinerad av hur cool kroppen är.
 
Vulverinekoos på Instagram har en story i highlights som handlar om NC (den har rubriken "appar") som kan vara värd att titta på. Jag kan tipsa om justissemetoden istället, den finns det också mer info om i hennes highlights.
 
Vulverinekoos på Instagram har en story i highlights som handlar om NC (den har rubriken "appar") som kan vara värd att titta på. Jag kan tipsa om justissemetoden istället, den finns det också mer info om i hennes highlights.

Tack för tips, ska kika!
 
Måste man ha en normal cykel då, för att bli med barn? Jag tänker att så länge det sker ägglossning så borde det inte spela någon roll hur cykeln ser ut i övrigt. Eller beror det på att det helt enkelt inte sker ägglossningar?

Själv hade jag ett uppehåll med mina p-piller. Då hade jag ätit p-piller i 15 år och var spänd över hur livet utan dem skulle se ut. Om något skulle bli eller kännas annorlunda. Jag skrev in i kalendern när jag fick mens efter att sista kartan nog slut, och vilket datum jag då skulle få mens igen ifall jag skulle vara regelbunden direkt. Den kom på dagen, och jag var verkligen helt faschinerad av hur cool kroppen är.

Man behöver ju ägglossning för att bli gravid och det kan ju för en del ta lite tid innan den kommer igång (jag tog ett tag på mig att bli regelbunden efter att ha slutat med p-piller och antar att min ägglossning var lite sketchy under den tiden). En normal och regelbunden cykel talar ju för att det sker en ägglossning.
 
Mycket möjligt!

Jag har haft två andra vänner där graviditeten mötts av förvåning. Då har de slutat med p-piller och velat ha barn, men antagit att det kommer ta tid. Det är visserligen ödmjukt, men så har de blivit på smällen direkt och sagt att de "fattar ingenting!" :D Jag tänker att jag fattar precis. Men det ryktas ju om att det ska ta ett år innan p-piller "går ur kroppen" och jag undrar vart det ryktet kommer ifrån? Om jag tar sista pillret på min karta så kommer mensen som ett brev på posten 4 dagar senare. Om jag missar ett piller så uppmanas jag använda kondom i en vecka om jag vill vara skyddad. Så varför skulle det ta ett år att få preventivmedlet ur kroppen?
Men när du får mens 4 dagar efter piller så har du inte haft ägglossning. P-piller hämmar ju ägglossningen så den blödningen du får i samband med p-piller är egentligen inte en vanlig mens. Du har ju inte hunnit ha ägglossning under de fyra dagarna.
Det kan ta tid för ägglossningen att komma igång igen när man har ätit p-piller.
 
Men när du får mens 4 dagar efter piller så har du inte haft ägglossning. P-piller hämmar ju ägglossningen så den blödningen du får i samband med p-piller är egentligen inte en vanlig mens. Du har ju inte hunnit ha ägglossning under de fyra dagarna.
Det kan ta tid för ägglossningen att komma igång igen när man har ätit p-piller.

Jo, det vet jag :D Min poäng var att det enbart tar ett par dagar för kroppen att reagera på att jag inte längre tar p-piller. Så att p-piller ska "gå ur kroppen" under ett år låter för mig som ett lite snedvridet rykte som har blivit sanning för många. Jag har uppfattat det som att många tror att man helt enkelt har preventivmedel kvar i kroppen så länge och inte blir med barn därför.
 

Liknande trådar

Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
27 28 29
Svar
577
· Visningar
41 182
Senast: _Elly_
·
Mat När ni köper mat på pizzerian köper ni då en befintlig pizza, sallad, annan maträtt eller lägger ni till och/eller drar i från? Jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
5 352
Senast: zarmino
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 003
Senast: tanten
·
Anläggning :idea: :wtf: Hiss eller diss!?? Vettigt folk med erfarenhet av olika hästgrejer sökes! Vad tycker du om en särskild sak, är det en bra...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp