Natural cycles

Jo, det vet jag :D Min poäng var att det enbart tar ett par dagar för kroppen att reagera på att jag inte längre tar p-piller. Så att p-piller ska "gå ur kroppen" under ett år låter för mig som ett lite snedvridet rykte som har blivit sanning för många. Jag har uppfattat det som att många tror att man helt enkelt har preventivmedel kvar i kroppen så länge och inte blir med barn därför.
Nej alltså, om det tog ett år för det att gå ur kroppen skulle man ju inte behöva ta piller varje dag. Det känns ju rätt självklart.
Jag har nog inte hört det uttryckas så utan det man brukar prata om är att det kan ta ett år innan regelbunden ägglossning kommer igång.
 
När jag slutade med p-piller för 6-7 år sedan kom inte min mens igång efteråt. Jag tyckte det var skönt och glömde nästan bort det, men efter 11 månader utan mens fick jag söka vård och fick remiss till gynekolog och medicin för att kickstarta igång hormonerna igen. Så nej, det är inget rykte. Det händer.
 
Jo, absolut. Men det är ju egentligen en annan sak än att ett preventivmedel ska gå ur kroppen. Då måste man ju vara tydlig och kommunicera att det kan ta tid att bli med barn helt oavsett om man ätit p-piller eller inte.
Trodde det var allmän kunskap att det kan ta både ett o två år att bli gravid, en del blir gravida på första försöket.
 
När jag slutade med p-piller för 6-7 år sedan kom inte min mens igång efteråt. Jag tyckte det var skönt och glömde nästan bort det, men efter 11 månader utan mens fick jag söka vård och fick remiss till gynekolog och medicin för att kickstarta igång hormonerna igen. Så nej, det är inget rykte. Det händer.

Givetvis, men som sagt, det är ju skillnad på att ägglossningen ska komma igång och att du är skyddad av preventivmedlet i sig. Sedan tänker jag också att det säger ju någonting att de jag nämner inte trott att det ska gå, så även om det tar tid för en del så verkar ju många ha en uppfattning om att det "ska" ta tid och det kanske inte riktigt stämmer.
 
Trodde det var allmän kunskap att det kan ta både ett o två år att bli gravid, en del blir gravida på första försöket.

Med tanke på hur mycket okunskap som cirkulerar kring både preventivmedel och graviditeter så kan man nog inte förvänta sig allt för mycket av den allmänna kunskapen (jag själv inräknad där). Men ja, det kan man verkligen tycka.
 
Det är en produkt/app som hjälper en att kartlägga fertila och icke-fertila dagar. Meningen är att man då kan ha oskyddat sex på dagar som produkten/appen markerar som "gröna" (alltså att du inte ska kunna bli gravid den dagen) och att man får avstå sex eller skydda sig på annat sätt dagar där produkten/appen markerar dig som fertil eller osäker.
Man mäter kroppstemperatur och registrerar (eftersom ens kroppstemp varierar under menscykeln).
Låter nästan lite som de killar som tycker att bara man inte får utlösning inne så är det bara att köra på. 🙄

Jag hade nog inte vågat lita hundra på det där. Har själv en app mest för att följa hur regelbunden/oregelbunden min mens är, den visar på ett ungefär när den tror ägglossningen sker ibland stämmer det ibland inte. Så känns inte som andra appar skulle kunna va bättre. 🤔
 
Låter nästan lite som de killar som tycker att bara man inte får utlösning inne så är det bara att köra på. 🙄

Jag hade nog inte vågat lita hundra på det där. Har själv en app mest för att följa hur regelbunden/oregelbunden min mens är, den visar på ett ungefär när den tror ägglossningen sker ibland stämmer det ibland inte. Så känns inte som andra appar skulle kunna va bättre. 🤔
Det är definitivt mer säkert än en vanlig app där man bara registrerar mens, eftersom man för in temp här också. Men nej säkert är det ju inte.
 
Det är definitivt mer säkert än en vanlig app där man bara registrerar mens, eftersom man för in temp här också. Men nej säkert är det ju inte.
Säkrast är väl att inte ha sex alls. Då blir man definitivt inte gravid. 😅
Eller så köra med strap-on kanske, inte riktigt samma men ur det säkra perspektivet blir man inte gravid då heller.

Kvittar det om man blir gravid eller inte då är det bara att köra på.
Själv kan jag avstå sex helt, men kan förstå att inte alla är sådana och då får man hitta en lösning som funkar för just den individen tänker jag. :)
 
Säkrast är väl att inte ha sex alls. Då blir man definitivt inte gravid. 😅
Eller så köra med strap-on kanske, inte riktigt samma men ur det säkra perspektivet blir man inte gravid då heller.

Kvittar det om man blir gravid eller inte då är det bara att köra på.
Själv kan jag avstå sex helt, men kan förstå att inte alla är sådana och då får man hitta en lösning som funkar för just den individen tänker jag. :)

Visst är det så, men risken/chansen att bli med barn ökar eller minskar ju markant beroende på om man använder preventivmedel eller inte samt vilket preventivmedel.
 
Säkrast är väl att inte ha sex alls. Då blir man definitivt inte gravid. 😅
Eller så köra med strap-on kanske, inte riktigt samma men ur det säkra perspektivet blir man inte gravid då heller.

Kvittar det om man blir gravid eller inte då är det bara att köra på.
Själv kan jag avstå sex helt, men kan förstå att inte alla är sådana och då får man hitta en lösning som funkar för just den individen tänker jag. :)
Som tur är så finns det ju många alternativ utöver att avstå eller använda strap on 😉
 
Visst är det så, men risken/chansen att bli med barn ökar eller minskar ju markant beroende på om man använder preventivmedel eller inte samt vilket preventivmedel.
Du får helt enkelt hitta en lösning som fungerar för dig, va det nu än må vara. Jag kan för lite om preventivmedel för att komma med goda råd. 🙈
 
Mitt bästa råd är att du funderar ett varv på pessar. Det är ju inte så poppis, har jag förstått, men jag tycker det har sina fördelar. Det påverkar ju kroppen minimalt. Lätt att sköta och nästan lika säkert som P piller. Det är lite pyssel i början att lära sig sätta in det men det är inte svårt på något sätt och när du väl får in snitsen tar det inte många sekunder. Det är väl möjligtvis det som kan vara ett hinder, vill man ha improviserat sex som infaller lite hur som i vardagen så blir det ju svårt. Men i ett etablerat förhållande där man har lite hum om både sig själv och sin partner skulle jag säga att det sällan är ett problem.
 
Jag tror jag har dragit mig för det eftersom jag har hört att det ska vara smärtsamt att sätta in och ta ur. Nu tänkte vi kanske bara använda preventivmedel något år till så jag skulle nog inte sätta in en nu, men det kan absolut vara ett alternativ för senare i livet!
Jag kände inget alls. Älskar min hormonspiral! Jag skulle ha kvar den i även om särbon knipsade sig.
 
P-ring kanske? Tyckte det fungerade bättre än piller.
Skulle aldrig palla nc, vill ha kunna ha sex närsom utan att hålla koll och pilla med kondom.

Jag mår absolut bäst utan hormoner så jag förstår att du vill slippa.
 
Det är definitivt mer säkert än en vanlig app där man bara registrerar mens, eftersom man för in temp här också. Men nej säkert är det ju inte.
Ganska många mensappar kan man också registrera temp och sekret i. Bara som kuriosa. De brukar vara väldigt exakta om man har en regelbunden cykel.
 
Ganska många mensappar kan man också registrera temp och sekret i. Bara som kuriosa. De brukar vara väldigt exakta om man har en regelbunden cykel.
Ja. Jag registrerar mens i en app och för mig brukar det de flesta månader stämma bra. Känner också ägglossningssymptom när appen siar om ägglossning. Skulle dock inte förlita mig på det som p-metod.
 
Puttar upp en gammal tråd om NC, orkar ej göra en ny :p

Jag har haft hormonella preventivmedel av olika sorter mer eller mindre i halva livet. Jag känner att det är dags att sluta, men vill helst undvika att bli gravid just nu.

Har det hänt något mer på NC-fronten? Jag gick med i en grupp på fb, men där verkar majoriteten använda det för att bli gravida och inte för att undvika det…

Har det kommit några andra, hormonfria alternativ de senaste åren?
 

Liknande trådar

Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
27 28 29
Svar
577
· Visningar
41 153
Senast: _Elly_
·
Mat När ni köper mat på pizzerian köper ni då en befintlig pizza, sallad, annan maträtt eller lägger ni till och/eller drar i från? Jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
5 352
Senast: zarmino
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 003
Senast: tanten
·
Anläggning :idea: :wtf: Hiss eller diss!?? Vettigt folk med erfarenhet av olika hästgrejer sökes! Vad tycker du om en särskild sak, är det en bra...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp