Negativt PCR test för Covid-19, hur vanligt är det att det kan bli falskt negativt?

Sazlight

Trådstartare
Hej!

Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont i halsen, och gjorde då ett ”egen provtagning” PCR test i hemmet.

Det kom tillbaka negativt, har inte heller knappt träffat folk förutom min bröder och min pappa som jag bor med. Dock var jag på akuten ca 1v innan jag blev sjuk.

Har sen i onsdag haft kraftig huvudvärk i stort sett hela dagen, till lite huvudvärk. Halsont, först slem hosta och nu mer torrhosta. Väldigt snorig eller helt täppt i näsan, Ont i hela nacken och gör ont så fort jag bara rör nacken eller halsen. Möjligtvis svullna lymfkörtlar vid halsen då det gör specifikt ont där vid beröring. Ingen röst och väldigt hes.

På gränsen till feber emellan åt, trött. Lätt andfådd emellanåt.

Min vilopuls ligger normalt på runt 60-65.

Nu har vilopulsen legat runt 98-105 dom senaste dagarna. Jag känner mig inte alls bättre utan det är samma eller sämre.

Jag tänker mig att det är förkylning/influensa, men samtidigt undrar jag och har hört om falskt negativa test för Covid-19.

Någon här som vet om det händer att man får falskt negativt? Hur ovanligt är det?

Om jag fortsätter var sjuk över helgen i samma styrka, ska man eller kan man testa sig igen då? 🧐
 
Jag gjorde antikroppstest på VC i höstas, det kom tillbaka negativt men jag är ganska övertygad om att det var en falsk negativ (ca 1/1000 sa de då kunde vara fel).
 
Hej!

Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont i halsen, och gjorde då ett ”egen provtagning” PCR test i hemmet.

Det kom tillbaka negativt, har inte heller knappt träffat folk förutom min bröder och min pappa som jag bor med. Dock var jag på akuten ca 1v innan jag blev sjuk.

Har sen i onsdag haft kraftig huvudvärk i stort sett hela dagen, till lite huvudvärk. Halsont, först slem hosta och nu mer torrhosta. Väldigt snorig eller helt täppt i näsan, Ont i hela nacken och gör ont så fort jag bara rör nacken eller halsen. Möjligtvis svullna lymfkörtlar vid halsen då det gör specifikt ont där vid beröring. Ingen röst och väldigt hes.

På gränsen till feber emellan åt, trött. Lätt andfådd emellanåt.

Min vilopuls ligger normalt på runt 60-65.

Nu har vilopulsen legat runt 98-105 dom senaste dagarna. Jag känner mig inte alls bättre utan det är samma eller sämre.

Jag tänker mig att det är förkylning/influensa, men samtidigt undrar jag och har hört om falskt negativa test för Covid-19.

Någon här som vet om det händer att man får falskt negativt? Hur ovanligt är det?

Om jag fortsätter var sjuk över helgen i samma styrka, ska man eller kan man testa sig igen då? 🧐

Det är nästan 100-procentigt (alltså PCR-test). Men "egen provtagning" kan påverka lite.

Men mår du riktigt kasst - sök vård!
 
Hej!

Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont i halsen, och gjorde då ett ”egen provtagning” PCR test i hemmet.

Det kom tillbaka negativt, har inte heller knappt träffat folk förutom min bröder och min pappa som jag bor med. Dock var jag på akuten ca 1v innan jag blev sjuk.

Har sen i onsdag haft kraftig huvudvärk i stort sett hela dagen, till lite huvudvärk. Halsont, först slem hosta och nu mer torrhosta. Väldigt snorig eller helt täppt i näsan, Ont i hela nacken och gör ont så fort jag bara rör nacken eller halsen. Möjligtvis svullna lymfkörtlar vid halsen då det gör specifikt ont där vid beröring. Ingen röst och väldigt hes.

På gränsen till feber emellan åt, trött. Lätt andfådd emellanåt.

Min vilopuls ligger normalt på runt 60-65.

Nu har vilopulsen legat runt 98-105 dom senaste dagarna. Jag känner mig inte alls bättre utan det är samma eller sämre.

Jag tänker mig att det är förkylning/influensa, men samtidigt undrar jag och har hört om falskt negativa test för Covid-19.

Någon här som vet om det händer att man får falskt negativt? Hur ovanligt är det?

Om jag fortsätter var sjuk över helgen i samma styrka, ska man eller kan man testa sig igen då? 🧐
Det jag kan tänka mig är att det kanske inte är helt lätt att ta testet på rätt sätt på egen hand?
 
Det är nästan 100-procentigt (alltså PCR-test). Men "egen provtagning" kan påverka lite.

Men mår du riktigt kasst - sök vård!
Det jag kan tänka mig är att det kanske inte är helt lätt att ta testet på rätt sätt på egen hand?

Det är inte helt lätt att göra det själv, jag tror inte man gör det exakt så ”bra” som utbildad vårdpersonal skulle göra.
 
Jag gjorde antikroppstest på VC i höstas, det kom tillbaka negativt men jag är ganska övertygad om att det var en falsk negativ (ca 1/1000 sa de då kunde vara fel).

Fast varför måste det vara falskt?
Du kan ju ha T-celler om du har haft Covid19 vilket jag har för mig att du har
 
Fast varför måste det vara falskt?
Du kan ju ha T-celler om du har haft Covid19 vilket jag har för mig att du har
Blodprovet visade att jag inte hade antikroppar, testet visade inte T-celler. Sjukvårdens svar till mig var att det finns en rimlig chans att det var covid jag hade, även om antikroppstestet var negativt.
 
Hej!

Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont i halsen, och gjorde då ett ”egen provtagning” PCR test i hemmet.

Det kom tillbaka negativt, har inte heller knappt träffat folk förutom min bröder och min pappa som jag bor med. Dock var jag på akuten ca 1v innan jag blev sjuk.

Har sen i onsdag haft kraftig huvudvärk i stort sett hela dagen, till lite huvudvärk. Halsont, först slem hosta och nu mer torrhosta. Väldigt snorig eller helt täppt i näsan, Ont i hela nacken och gör ont så fort jag bara rör nacken eller halsen. Möjligtvis svullna lymfkörtlar vid halsen då det gör specifikt ont där vid beröring. Ingen röst och väldigt hes.

På gränsen till feber emellan åt, trött. Lätt andfådd emellanåt.

Min vilopuls ligger normalt på runt 60-65.

Nu har vilopulsen legat runt 98-105 dom senaste dagarna. Jag känner mig inte alls bättre utan det är samma eller sämre.

Jag tänker mig att det är förkylning/influensa, men samtidigt undrar jag och har hört om falskt negativa test för Covid-19.

Någon här som vet om det händer att man får falskt negativt? Hur ovanligt är det?

Om jag fortsätter var sjuk över helgen i samma styrka, ska man eller kan man testa sig igen då? 🧐

Skulle aldrig lita på egenprovtagning. Testar inte din region?
 
Skulle aldrig lita på egenprovtagning. Testar inte din region?
Det är bara egenprovtagningen som är fritt tillgänglig för alla i min region. Vissa grupper har förtur till att kunna provtas på VC och i övrigt går det att få provtagning där först efter en bedömning.
 
Det är bara egenprovtagningen som är fritt tillgänglig för alla i min region. Vissa grupper har förtur till att kunna provtas på VC och i övrigt går det att få provtagning där först efter en bedömning.
I min region finns inte ens egenprovtagning. Här måste man boka provtagning på VC. Egentligen rätt märkligt att det är så olika.....
 
Bättre med standardiserad provtagning! Folk tror att det är en "pinne i näsan". Nej, det är en pinne i epifarynx (översta delen av svalget), via näsan. Risk för falskt negativt om man gör fel.
Det är inte så provtagningsintruktionerna ges här i alla fall. En pinne i kinden bak mot svalget, en i näsborrarna (sägs inget alls om att gå långt och visas inte så på videon heller) och en i spottet.
 
Det är inte så provtagningsintruktionerna ges här i alla fall. En pinne i kinden bak mot svalget, en i näsborrarna (sägs inget alls om att gå långt och visas inte så på videon heller) och en i spottet.

Ok, då är det helt annorlunda mot min region. Jag är inte mikrobiolog så kan inte ange sensitiviteten för respektive tillvägagångssätt. Men sannolikt måste man ta från tre lokaler just för att öka träffsäkerheten.
 
Min syster och hennes man blev sjuka. De tappade smaksinnet, så ganska tydligt ändå. Syrrans test blev negativt, mannens positivt. Själva testningen torde vara hyfsat säker, men sedan är det ju frågan om hur skicklig patienten varit på att ta själv provet...

Syrran bor i London så där är det inte på kartan att gå och testa sig utan det är hemmatest som gäller.
 
Bättre med standardiserad provtagning! Folk tror att det är en "pinne i näsan". Nej, det är en pinne i epifarynx (översta delen av svalget), via näsan. Risk för falskt negativt om man gör fel.
I min region är det också självtest men ej nph-prov vid självtestet. Istället används en ”stel” provtagningspinne som först förs mot bakre svalgvägg, sedan i näsan (några cm) och därefter tas salivprov. Tydligen förloras en del i sensitivitet med denna provtagningsteknik men vad jag förstår tror man att fångar upp de som producerar mest virus i alla fall.
 
I min region är det också självtest men ej nph-prov vid självtestet. Istället används en ”stel” provtagningspinne som först förs mot bakre svalgvägg, sedan i näsan (några cm) och därefter tas salivprov. Tydligen förloras en del i sensitivitet med denna provtagningsteknik men vad jag förstår tror man att fångar upp de som producerar mest virus i alla fall.

Ja, förstod det nu. Tänkte väl att sensitiviteten borde påverkas, NPH-PCR är golden standard som jag förstått det.
 
I min region är det också självtest men ej nph-prov vid självtestet. Istället används en ”stel” provtagningspinne som först förs mot bakre svalgvägg, sedan i näsan (några cm) och därefter tas salivprov. Tydligen förloras en del i sensitivitet med denna provtagningsteknik men vad jag förstår tror man att fångar upp de som producerar mest virus i alla fall.
Kan tänka mig att man får väga in i ekvationen att det går att få fler tester gjorda utan att begränsas av tillgång på vårdpersonal också.
 
Det jag kan tänka mig är att det kanske inte är helt lätt att ta testet på rätt sätt på egen hand?

Jag tror de är känsliga nog för att klara det. Jag fegade som fan och testade positvt. Och det finns forskning på att eg skulle det räcka testa saliv. Så om man inte utsöndrar väldigt lite virus tror jag även självtestet fångar upp i normalfallet bara man försöker ta som man ska.

Tillägg. Ovan gäller självtestet från tre ställen, trodde det var lika I hela landet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp