Bukefalos 28 år!

Nej nu helvete blir det Munkorg..

Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Inte undra på att din hund har (förvärrade) problem om det är så du reagerar på hundmöten. Du har ju lärt din hund detta beteende och förstärker det för varje gång ni möter en hund..

Om risken finns att han biter, så är ju munkorg det bästa alternativet i detta läget och ni borde nog kombinera det med en del träning för instruktör, för att få hunden att fokusera på annat än lösa hundar.

Nej, om jag hade en hund som beter sig så hade den antingen haft munkorg konstant vid utevistelse, eller varit avlivad.

Du skriver ju själv
"Vi brukar köra lydnadspass inför aggressiva hundar bara för att jävlas"...

Snacka om att utmana ödet och trigga ett beteende!

Mkt kloka inlägg!!!:bow::bow:
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Personligen är jag tveksam till att sätta på munkorg hunden har ju inte en chans att försvara sig och klarar verkligen ägaren alltid av att försvara sin hund??

Frågan är ändå om hunden efter att ha blivit påflugen rejält klarar av att gå vidare ändå? Vare sig den har munkorg eller inte. Min rädda hund tänker jag ofta så med. Att skulle någon flyga på henne rejält så skulle jag nog få avliva henne. Jag tror inte att hon skulle ha blivit hanterbar vid hundmöten efter en sådan händelse. Detta för att hon redan nu misstror alla hundar över en viss storlek.

Så om hennes hund nu blir påflugen med munkorg, så är det kanske ändå kört?
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Finns det ingen chans att du kan få hjälp med hans beteende nånstans? förstår att det måste vara mycket påfrestande.
Kanske det finns någon kurs du och vovven kan gå, vet att här finns det i allafall en kurs som heter "hundmöten" som beskrivs så här:
Hundmöten– Gör din hund utfall mot andra hundar? Här tränar du din hund i att möta andra hundar i koppel, lär dig förstå varför den är arg och hur du hanterar det. Teori om hundars språk och behov, hur du blir en trygg ledare och går vidare med träningen på egen hand.
Kanske finns någon liknande kurs där du bor också som kan vara till hjälp? och tillsvidare så tycker jag i allafall att du ska ha munkorg på din hund så det inte händer någon allvarligare olycka...
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Tack och lov är ju lagen ändrad nu och ger polisen större befogenheter, jag hoppas att det även innebär att folk anmäler fler hundägare som låter sina hundar löpa vind för våg och ställa till med ofog. Jag har själv klämt åt en kvinnlig polis vars hund flög på och skadade en av våra, det finns dessutom diariefört som offentlig handling för den som är nyfiken. :D
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

fast jag tycker det är ganska "normalt" att en hund försvarar sig. den gör ju inget om inte hunden som är lös flyger på hennes. de flesta hundarna som blir anfallna försvarar ju sig - vad är det att söka hjälp för?
hon säger ju själv att det funkar utmärkt bara de andra är kopplade - då bryr den sig inte. så den verkar ju inte vara aggressiv och vilja flyga på andra hudnar, utan den är väldigt hård när den försvarar sig. och jag tycker att en hund ska försvara sig om den bli anfallen. inte skulle jag vilja att min hund tar all stryk om en annan flyger på min. den måste ju få skydda sig själv.

eller har jag fattat fel??

men det är så jävla fel att hennes hund ska behöva försvara sig ens - att folk inte kan ha sina hundar kopplade :crazy:
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Nja jag tycker nog att det är ägarens uppgift att försvara sin hund, fungerar inte det och hunden ändå blir påhoppad så självklart får den försvara sig.

Men ägaren måste kunna bryta hunden, när den "anfallande" hunden kanske visar att den lägger sig, eller uppenbart får storstryk.

Annars bör man faktiskt bära munkorg när man vistas i ett hundtätt område, orättvist eller ej.
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

ja munkorg skulle jag åxå sätta på. men folk börjar hoppa på henne och säger att hon ska söka hjälp med hunden.
men som hon beskriver hunden så funkar den utmärkt i alla lägen oavsett om det står aggressiva hundar i närheten. men jag tycker inte att det är hennes fel att det kommer lösa hundar och hoppas på hennes hund. då är det den andre ägaren som ska söka hjälp...
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Maa tyvärr inte tänka så, man kan bara ansvara för sig själv i dessa lägen.

Och om hon måste hänga upp hunden så som hon beskriver när det kommer en lös hund kanske det vore en idé att träffa någon som kan hjälp till att lösa sådana situationer?

Mina hundar tränas ex i att stå/sitta bakom mig, kommer det en lös hund kommenderar jag dem BAKOM och motar sedan bort den lösa hunden ...
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

fast jag tycker det är ganska "normalt" att en hund försvarar sig. den gör ju inget om inte hunden som är lös flyger på hennes. de flesta hundarna som blir anfallna försvarar ju sig - vad är det att söka hjälp för?
hon säger ju själv att det funkar utmärkt bara de andra är kopplade - då bryr den sig inte. så den verkar ju inte vara aggressiv och vilja flyga på andra hudnar, utan den är väldigt hård när den försvarar sig. och jag tycker att en hund ska försvara sig om den bli anfallen. inte skulle jag vilja att min hund tar all stryk om en annan flyger på min. den måste ju få skydda sig själv.

eller har jag fattat fel??

men det är så jävla fel att hennes hund ska behöva försvara sig ens - att folk inte kan ha sina hundar kopplade :crazy:

Det är lite skillnad på ett vanligt gruff mellan tex två hanar som kommer ihop sig och hur hon beskriver sin hunds aggressivitet. Hon skriver att hunden vill döda den andra och att det har tagit henne femtonminuter att få bort hunden när bitit tag.
Det är inte ett normalt "ge fan i mig" slagsmål.
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Jag förstår dig har själv vart i nästan samma sits. Hade dock en stor schäfer hane som jag alltid går med kopel. men vi mötte en ettrig liten hund och jag var tvungen att lyfta min vovve i strypen och skrika på ägaren att han skulle komma ut och hemta sin hund men de var tydligen ingen hemma så jag fick lyfta upp den hunden i nacken och knyta fast min hund i stolpen så att jag kunde stänga in deras hund på tomten.(vet inte om det var rätt tomt dock, men inte mitt problem) schäfer hannen trodde väll att det var en leksak eller nåt då han vifta på svansen och ville leka, men den hoppa och skrek och högg efter honom.
Nu går jag försig ibland med min(pojkvännens) hund lös men han lysnar och jag har koplet i handen. Denna hund är inte så kaxig av sig heller då han endast är 6 mån. Men han är tränad att gå i kopel med men då vi oftas jobbar med sök så är det svårt att ha kopel. Han lysnar väldigt bra för att vara så ung :)
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

men folk börjar hoppa på henne och säger att hon ska söka hjälp med hunden.

Om du menar mitt inlägg så var det skrivet i all välmening. Tycker hon ska söka hjälp hos någon som är riktigt kunnig på området för att undvika tråkigheter i framtiden, hellre söka hjälp NU och förhoppningsvis få bukt med det än att kanske tvingas avliva hunden när den "bitit för hårt" nån gång. Hade det varit min hund hade jag iallafall utan att tveka tagit hjälp, lösspringande hundar kan dyka upp överallt, varesig de är lösa med mening eller har smitit ut av misstag...
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Aha jag har varit lite intresserad av rasen och passade på att fråga ut dom i rasmontern på My Dog

Tyvärr verkar rasen dras med en hel del "hudproblem" som gör att jag backar :(
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Till Ts.. Undrade bara om du vet varför din hane är så agressiv mot andra hanar! Har det hänt något eller så?
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Han är omplacering.. men tog han då han var 2,5 år.. jag vet inte mycket om hans bakrund en att han haft 2 olika ägare.. Han har bitmärke i frambenet sedan han kom till mig och jag har fått höra att han blivit bitet av en stor schäfer när han var valp.. men "problemet" har ju blivit värre pga att han attackerats så många ggr nu..

Som jag sagt tusen ggr tidigare så är inte min hund osäker.. En osäker hund gör utfall, skäller osv men han gör inte det.. Han går förbi kopplad lugnt och snällt vid min vänstra sida.. Skulle aldrig falla honom in att kasta sig på en annan hund utan anledning... Jag har aldrig haft ett sådant problem! Vi tränar mycket lydnad på ängen här och runt oss är det engång väg där alla idioter går med sina osäkra och ouppfostrade hundar gud vad jag känner mig stolt då :).. Min vovve tittar bara sen struntar han i det.. Även min sambo säger likdant och han är endå inte en person som min hund rättar sig helt efter.. Min hund är högre i rang än honom men gör ÄNDÅ inte utfall eller lyfter en tass mot en mötande hund..

Problemet ligger vid attacker.. Inga.. "lunka fram och nosa" utan morr,skall och full galopp och rest svans sen direkt på.. Min hund har somsagt större kraft, jag är aldrig någonsin rädd att han blir skadad utan bara tvärt om.. Munkorg hade jag då jag skadat ryggen och han kändes mer frusterad, arg då än utan... :crazy:
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

En sak som kan vara bra med att du sätte munkorg på din är att folk kanske fattar att dom ska hålla sina hundar kopplade och borta från din hund :idea:


För visst reagerar man om man har sett en hund med munkorg. Ser man den hunden så förstår man väl att man inte ska låta sina hundar kuta fram till den. Eller?
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

En sak som kan vara bra med att du sätte munkorg på din är att folk kanske fattar att dom ska hålla sina hundar kopplade och borta från din hund :idea:


För visst reagerar man om man har sett en hund med munkorg. Ser man den hunden så förstår man väl att man inte ska låta sina hundar kuta fram till den. Eller?


Ja det e ju smart tycker jag!

Iallafall använda det på ställen där man vet att det rör sig andra hundar! Och sen promenaden mitt i ur skogen, kanske den kan få vila:D
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Nej, om jag hade en hund som beter sig så hade den antingen haft munkorg konstant vid utevistelse, eller varit avlivad.

Du skriver ju själv
"Vi brukar köra lydnadspass inför aggressiva hundar bara för att jävlas"...

Snacka om att utmana ödet och trigga ett beteende!

"Går förbi argsinta hundar i koppel utan problem. Vi brukar köra lydnadspass inför aggressiva hundar bara för att jävlas att det inte är min hund det är fel på..."

Du missade de sista orden... (med flit?) TS menar nog att hon går förbi aggresiva hundar med sin bara för att visa andra (jävlas) att hennes hund inte har problem med det TROTS att han har amstaff i sig.
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Nej folk fattar endå inte att dom ska hålla sina hundar borta.. Det är alla människor som tar åt sig och tror han biter folk .. Då den gången jag hade munkorg pga ryggen så var det flera personer som skällde ut mig.. Glömmer aldrig en gubbe som var så förbannad på dessa raser att han höll på att få hjärtattack.. Han gapa att "måste en sådan här hund ha munkorg så är den faimej inte normal" .. Jag sa nog inte så mycket den gången eftersom det inte ens gick att diskutera.. Men typiskt sånna personer träffar man på.. Eller folk som går omvägar eftersom dom tror han är livsfarlig... Han är ju världen mysigaste gris lixom som inte gör en fluga förnär mot någon människa.. I sommras kom en 3 åring kutandes från lekparken i full karutta.. Pappan upptäckte det då unge var några meter ifrån oss och man såg paniken i hans ögon "ånej en kamphund kommer bita sönder mitt barn"..:eek: .. Ungen springer rakt på min hund och drar tag i skinnet på baken så det gör ont (han gnyr till)..Men min vovve bara okey vänder sig medans ungen drar i baken och pussar ungen i örat så hon börjar gråta... Jag litar på hunden till 10000% ..

Det finns så mycket bra med honom.. Han ser sig aldrig som en ledare jämt emot mig.. går aldrig i sitt liv för mig ut genom en dörr.. Drar aldrig i kopplet går inte före mig ute.. "frågar alltid om lov" när han ska äta, gå upp i soffan osv osv..

Somsagt det finns inget som tyder på något fel. Förutom dessa olyckor med andra hundar..:cry:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 329
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 229
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 429
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 321
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp