Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast du har ju hela tiden tolkat mina inlägg som fan läser bibeln är min upplevelse. Jag tycker själv jag är extremt flexibel denna sommaren, det är inte tal om fyra veckors sammanhängande ledighet och jag ska avlasta kollegor som slitit hårt ett drygt år. Däremot är ju det enbart möjligt för att min sambo tar föräldraledigt. Jag hatade när folk sa det till mig innan, men jag fattade inte innan jag fick barn att man inte kan ha ett litet barn på förskolan hur länge som helst, eller hur som helst för min egen, barnets och pedagogernas skull. Hade det inte löst sig som det gjorde nu hade jag behövt ta föräldraledigt +semester några sammanhängande veckor för att orka med att det kom en höst sen. Det är nog många som känner som jag. Och säkert många andra oxå, men jag kände aldrig innan jag blev förälder att jag kommer krascha om jag inte kan vara ledig med min sambo.
Jag har samma åsikt om dig, det har varit tjatigt att svara då jag hela tiden fått rätta dig- ibland undrade jag om du medvetet missuppfattade. Vi kan väl enas där om att vi inte är eniga?
 
Nej det får man inte men det är ju också relativt svårt att bevisa?

Ja det kanske är en sunkig bild men det är liksom baserat på erfarenheter. Jag har jobbat med småbarnsföräldrar som varit guld värda och alltid ställer upp, jag skulle tom säga att de flesta gör det men det finns rötägg och de är vanligare än vad många verkar vilja acceptera?

Det finns ju liksom en anledning till att kvinnor i "barnafödande ålder" kan få svårare med jobb och det är inte bara sexism utan det grundar sig liksom i sådant som händer. Som arbetsgivare vet du ju inte vad du får, du kan få någon som i princip aldrig är borta, aldrig vabar som sköter jobbet felfritt. Du kan också få någon som är sjukskriven större delen av graviditeten, krånglar med FL när det är som värst med bemanningen, vabar mer än de jobbar vissa månader osv. För att inte tala om alla forumtrådar och liknande i stil med "måste jag tala om på intervjun att jag är gravid/planerar att skaffa barn?"

Att vårat system är så otroligt generöst mot föräldrar som jobbar är jättebra för barnen men det bidrar också till att de blir oattraktiva på arbetsmarknaden.

När man faktiskt blivit av med jobbet för att man är gravid förstår man till 100% de där forumtrådarna.

Dottern har varit hemma hela veckan pga lite snorig. Jag har jobbat hemifrån 2 dagar, resten har maken varit hemma, varav FL 1 dag. Har aldrig någonsin hört någon som inte anställer man 40+ för att du inte vet vad du får.
 
Ja eller så sjukskriven man sig :rolleyes:
Alltså den typen av personer finns väl i alla kategorier, tror knappast att det bara är småbarnsförälder som utnyttjar systemet...
Det är många som utnyttjar systemet men reglerna för VAB och föräldraledighet är något som andra än föräldrar kan utnyttja och då märks det.
 
Men relationen kan väl inte vara beroende av att det ska ske i juli?
Men på många jobb är det ju jättesvårt att ta ledigt resten av året. Och om en förälder ska vara ledig när
Förskolan är stängd (juli) och så ska familjen få tid ihop så blir det ju så att en förälder är borta kanske 7-8 veckor från jobb istället för 4. Hur kan det bli bättre för kollegorna?
 
Jag fattar inte ur folk kan utnyttja reglerna rent ekonomiskt. Jag går back 2000 på varje vab/fl dag. Dvs 5 dagar är 10000...
Du går än mer back om du behöver vara sjukskriven (åtminstone första dagen utan coronaregler) eller behöver vara tjänstledig. De flesta har inte typ 40.000 i lön efter skatt som man måste ha för att gå back 2000 kr om dagen om även om man inte får en krona i ersättning.
 
Du går än mer back om du behöver vara sjukskriven (åtminstone första dagen utan coronaregler) eller behöver vara tjänstledig. De flesta har inte typ 40.000 i lön efter skatt som man måste ha för att gå back 2000 kr om dagen om även om man inte får en krona i ersättning.
Nej för vab och fl räknas på 7 dagar så det dras 1,4x lönen från ag men bara 1 dag ersättning från fk. Därför förvånar det mig att så många verkar utnyttja systemet. Tjänstledig är ju 0:- i lön så det är ju inte så konstigt-
 
Men på många jobb är det ju jättesvårt att ta ledigt resten av året. Och om en förälder ska vara ledig när
Förskolan är stängd (juli) och så ska familjen få tid ihop så blir det ju så att en förälder är borta kanske 7-8 veckor från jobb istället för 4. Hur kan det bli bättre för kollegorna?

I mitt fall är det betydligt lättare att få ledigt utanför sommaren och storhelgerna.
Har barnet/-n inte börjat skolan vore det således mycket smidigare om föräldrarna tog ledigt i maj eller september så att föräldrar med stora barn som har sommarlov kan få ledigt under sommaren :cautious:
Så gjorde jag innan dottern börjat skolan. Jag tog semester i maj, september eller oktober. Då kunde vi resa tillsammans och till ett mycket bättre pris än vi kan nu när vi är hänvisade till loven.
 
Det känns som att ämnet är hyfsat uttömt efter 33 sidor och som att det är lite rundgång i diskussionen, samtidigt som tonen börjar bli lite otrevlig i vissa fall (från båda sidor), så jag låser tråden nu. Den som har något bra argument för att den ska öppnas igen får gärna höra av sig till mig via PM!

/Mod
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 695
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi I snart ett år så har vi försökt komma til skott med juristen och banken efetr min fars bortgång. Dethar varit ursäkt, på ursäkt, på...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 518
Senast: Trott
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 239
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp