Bukefalos 28 år!

Nero är sjuk:(

P

Phocahontas

Jag vaknade inatt av att vovven kräktes, inte speciellt ovanligt, han gör det då och då, enligt vet. är det inte ovanligt att hundar gör det ibland. Men, sen kräktes han vid 9-tiden på mattan i vardagsrummet. Medans jag står och rengör den så hör jag hur han börjar hulka igen, och mycket riktigt så har han kräks på hallmattan också. Stackarn skakar och mår uppenbarligen inte bra. Temp. 38.3 så ingen feber. Dessutom så vägrade han äta imorse, har ALDRIG hänt under hans 1½ åriga liv. Normalt sett så har han tömt skålen på 30 sekunder. Dricker vatten gör han dock.

Har naturligtvis ringt vet. och fick akuttid idag kl 14.15. Då får vi förhoppningsvis reda på vad det är som gör att han mår så här dåligt. Receptionisten som jag pratade med sa att man förmodligen kommer göra en röntgen för att se om han har ätit något som sitter fast i tarmarna.

Vad det än är så hoppas jag att det inte är så allvarligt.
 
Sv: Nero är sjuk:(

Om hunden "bara" kräkts några gånger är med lite tur bara en bacill!

Sedan tycker inte jag att det är märklligt alls att hunden inte vill äta efter att den kräkts! Hur sugen är du själv på mat när du har "magsjuka" och magen är "upprörd"? ;)

Om hunden är "normal" för övrigt, inte har någon temp, har fina slemhinnor och ni inte misstänker att den ätit i sej något - ex. saknar en strumpa eller liknande - så hade jag fastat hunden i 24 timmar, sedan erbjudit överkokt ris i små portioner under 8-12 timmar.

Magsjuka är ju trots allt en ganska vanlig åkomma hos våra hundar och med lite tur är det vad din hund drabbats av!

På apoteket finns dessutom både Canikur och Diarsanyl som kan sättas in vid tillfällig magsjuka.

/Swat
 
Sv: Nero är sjuk:(

Nero brukar kräkas på natten någon gång nu och då, kanske 1 gång per tre veckor eller något sånt. Men han brukar alltid äta frukosten, även om han spytt bara 30 minuter före. Han har aldrig lämnat maten, äter alltid på en gång.

Förövrigt kan jag berätta att vi tillbringade 2 ½ timme hos vet. som efter undersökning, som inte visade något onormalt förutom att han var kraftigt uttorkad, rekommenderade röntgen. 2 plåtar togs, 1 på främre delen av kroppen & 1 på bakre. På dessa sågs inget onormalt så nästa steg blev att ge Nero kontrastvätska. Direkt togs plåten på framkroppen, sen fick vi vänta 30 minuter innan den på bakre delen togs. På den andra, den på bakkroppen, hade vätskan bara kommit en liten bit in i tunntarmen. Då kontrastvätskan enligt vet. kunde göra så att magen lugnar ner sig så ville han avvakta 1 timme och sen ta en nya plåt, för att se om vätskan flyttat sig något. På den tredje syntes det att Nero har nästan stopp i tunntarmen, vetrinärens gissning var torrfoder som "klumpat ihop", kan stämma då han äter väldigt fort och inte alltid tuggar maten. Då klumpen sakta förflyttar sig framåt kommer den förhoppningsvis ut av sig själv så vi kan undvika operation. Han fick dropp där och 1 liter vätska insprutat under huden innan vi åkte hem. Nu är det fasta tills imorgon bitti och då kunde jag ge lite ris & kokt älgkött.
 
Sv: Nero är sjuk:(

Man ska lita på sin magkänsla, man känner sin egen hund bäst! Skönt att ni (förhoppningsvis) slipper op:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp