Nervig häst!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Jenna016
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 742
J

Jenna016

Foffe är lite nervig av sig, och vi ska snart börja rida in honom. Han är otroligt känslig för vad som händer framför, bakom och bredvid honom, och han måste ha koll på allt, i stort sett. Jag har ingen tillgång till ridhus heller, så vad kan man göra? Sadel och så funkar utmärkt att sätta på, men väl ute rusar han bara runt och gör ingenting som han ska.. :crazy:

Sv: Nervig häst!

Nu vet jag inte så mycket om din häst men ett tips kan vara att ta det superlugnt och verkligen ta en sak i taget. Hade hand om en väldigt orolig ponny för några år sedan. Och det var bara till att ta allting i små steg, vi fick sätta upp en plan, ex: ok, idag tränar vi bara på att låta stigbyglarna hänga och slänga och går det inte hela vägen idag så fortsätter vi imorgon.

Nu var denna ponnyn tio år och hade blivit felbehandlad, så vi löste det lite med att "börja om"

men att ha otroligt mycket tålamod, lugn och ta en sak i taget brukar vara bra tips till oroliga hästar.

Lycka till!!!

Glömde säga att massor med beröm också är viktigt, även om det bara är ett pyttelitet framsteg

kajsakajsa skrev:
Nu vet jag inte så mycket om din häst men ett tips kan vara att ta det superlugnt och verkligen ta en sak i taget. Hade hand om en väldigt orolig ponny för några år sedan. Och det var bara till att ta allting i små steg, vi fick sätta upp en plan, ex: ok, idag tränar vi bara på att låta stigbyglarna hänga och slänga och går det inte hela vägen idag så fortsätter vi imorgon.

Nu var denna ponnyn tio år och hade blivit felbehandlad, så vi löste det lite med att "börja om"

men att ha otroligt mycket tålamod, lugn och ta en sak i taget brukar vara bra tips till oroliga hästar.

Lycka till!!!

Jo, vi tar allt i slow-motion redan, bara att lära sig att en sadel inte var någon fiende tog en tre-fyra veckor för honom, och då handlade det bara om att lägga sadeln på hans rygg. Jag vet inte hur han har blivit behandlad tidigare under sina år men .. Jag kämpar väl på. Låter det ta den tid det tar, iallafall:smirk:

Ja tyvärr har jag aldrig hittat några andra "mirakelmetoder" som snabbat på processen med dessa hästar.
Dela gärna med dig om du kommer på några bra tips och metoder:idea:
Jag hoppas att allt kommer att gå bra för er!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 769
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 087
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 385
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -... 2
Svar
29
· Visningar
3 007
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur