Nervös i skogen/utan andra hästar

E

Ecalyptuz_

hej! mitt halvblod är alltid ofta väldigt nervös/osäker när vi rider själva i skogen. han stannar ofta och hoppar undan för t.ex en liten sten vid vägkanten och han är alltid på sin vakt. det börjar bli lite jobbigt nu i längden att han alltid ska se upp för allting man kan knappt rida i normal takt när vi rider ut själva.. men däremot om ja rider med nån annan är han inte alls osäker.. och om han blir ensam i hagen blir han som helt galen och kutar runt och blir supersvettig, likadant om han e ensam i stallet..:/
vad kan jag göra? :confused:

+ en grej till. om det regnar lite men ändå är hyfsat varmt i luften lägger ni på täcke då?

/eca :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nervös i skogen/utan andra hästar

Hej!
Jag förstår ditt problem.
Jag har också en häst som är osäker när man rider ut.
Mitt tips är att någon följer med dig när du rider ut, t.ex. en kompis. hon/han kan antingen gå eller cykla. det funkar jätte bra för mig:)
ta även ut din häst ofta!
jag har även en fråga till dig. Jag gör ett projelt arbete om problem i hästvärlden och jag undrar om jag kunde ta med din situation som ett exempel? Jag nämner naturligtvis inga namn om du inte vill det:)
Hoppas mitt tips kommer till nytta!
Hade bra! //Frida
 
Sv: Nervös i skogen/utan andra hästar

din sista fråga: beror på hästen, alla hästar är olika känsliga för att bli blöta helt enkelt.

din andra fråga, det handlar om ledarskap helt enkelt, träna upp det (gud vad lätt det låter när man säger det så där :D) så kommer problemet försvinna!

jag har själv en ny häst nu och får träna en del ledarskap då hon ibland tittar på saker, främst när hon är omotionerad dock.
 
Sv: Nervös i skogen/utan andra hästar

din sista fråga: beror på hästen, alla hästar är olika känsliga för att bli blöta helt enkelt.

din andra fråga, det handlar om ledarskap helt enkelt, träna upp det (gud vad lätt det låter när man säger det så där :D) så kommer problemet försvinna!

jag har själv en ny häst nu och får träna en del ledarskap då hon ibland tittar på saker, främst när hon är omotionerad dock.


haha :D kan man träna lite NH?
 
Sv: Nervös i skogen/utan andra hästar

Hej!
Jag förstår ditt problem.
Jag har också en häst som är osäker när man rider ut.
Mitt tips är att någon följer med dig när du rider ut, t.ex. en kompis. hon/han kan antingen gå eller cykla. det funkar jätte bra för mig:)
ta även ut din häst ofta!
jag har även en fråga till dig. Jag gör ett projelt arbete om problem i hästvärlden och jag undrar om jag kunde ta med din situation som ett exempel? Jag nämner naturligtvis inga namn om du inte vill det:)
Hoppas mitt tips kommer till nytta!
Hade bra! //Frida


tackar för tipset :) ska prova!
& javisst du får gärna ta med mitt problem :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 147
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 368
Senast: Linda_A
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 581
Senast: LaMagia
·
Träning Okej, så jag har en unghäst på 3,5 år jag red in i höstas. Allt gick så jävla bra, vi tog det i våran takt och red för tränare givetvis...
Svar
7
· Visningar
1 417
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp