Nervös matte

anna_panna

Trådstartare
har nu varit på djursjukhuset och lämnat in min hankatt för kastrering men oj vad ynklig han vart, första gången han och hans syster har varit ifrån varandra så jag hoppas att hon tar det lugnt där hemma.
Han skulle få lite lugnande sade dem när jag gick och så skulle han vara klar vid två-tiden så det blir en kort arbetsdag idag.
Har ni några bra idéer vad jag ska tänka på när jag hämtar honom, har bäddat buren med en handduk som är lättvättad ifall det händer en olycka
Självklart kommer jag även att fråga om råd när jag hämtar ut grabben
Nu sitter jag mest och tänker på honom istället för att jobba men det får man väl
 
Hej hej!

Du behöver inte vara nervös, en kastrering är relativt enkelt för en hankatt, honorna har det värre... :crazy:
När du får hem honom kommer han att vara lite groggy, ge honom ingen mat på ett par timmar för den kommer troligtvis bara att komma upp igen. Se till att han har ett lugnt ställe att få vila på, han kommer nog att sova ett tag, och friskt vatten att dricka om han vill. Ikväll blir det lugnt hemma hos dig, men i morgon är han i full gång igen ska du se. :D
Han kommer troligtvis att ha "fåntratt" på sig för att inte komma åt att tvätta snittet och det kan vara lite "pinsamt" för en katt men det brukar funka. Men vakta hans syster där så inte hon istället går och tvättar honom.

Men jag förstår att du oroar dig, det är läskigt att lämna in sina sötizar till en veterinär oavsett vad det gäller. :o
 
Håll ögonen på honom så att han inte hoppar upp på saker, motoriken är inte den bästa när de är "nyvakna". Bädda gärna ner honom lite varmt (och lättvättat då) och var försiktig med ljud och ljus. Tänk på honom som rejält bakfull så förstår du hur han känner sig :smirk:

Hankatter brukar må bra så fort de vaknat ordentligt, det är ytterst sällan det blir några komplikationer.
 
Tänkte att han skulle få vara i badrummet där det finns en ombonad sovlåda och minst spring och nära till kattoan de första timmarna, sedan kan han få ligga i soffan med mig och titta på TV, hans syrra kommer väl antagligen att leka attackkisse som hon älskar att göra, symtpom myror i byxorna brukar man säga om barn sådan är min hona men hon är ju bara 6 månader så jag hoppas hon blir lugnare
 
har nu hämtat hem min kisse och han verkar må bra, var pigg redan när jag hämtade honom och flyttade över till min egna bur så nu känns allt bra
han har druckit lite vatten och varit på toa och mat blir det om 90 minuter, fick förhållningsorder med mig hem så att jag skulle veta vad som gällde
han har slickat lite på såret men inte länge och har busat och klättrat omkring, däremot har han lagt sig i buren och vilat ibland, hans syrra är lite småskeptisk men det går nog över tills imorgon hoppas jag
 
Det är inga problem, det enda är att de kan vara lite snurriga och trötta. Min katt skulle tvunget klättra upp i våningssängen, jag fick lyfta ner honom , annars hade han väl rasat ner, så yr som han var. Nästa dag var han precis som vanligt.
Fluff
 
sin stackars kisse, tydligen tröttade han ut sig rejält i fredags när han fick komma hem och leka med syrran så i lördags låg han i princip bara och sov men igår söndag började det bli mer liv i honom och mer bus.
Hade lägenhetsvisning så jag och kissarna var ute och åkte bil så att de ska lära sig att det är inte alltid hemskt att vara i buren.
Nu imorse var han som vanligt igen och tur är väl det då jag inte har hittat något om vård av katt på jobbet :rofl:
Men under hela sin sega tid så både åt och drack han som vanligt och var på toa så jag beslöt mig för att det var en sen reaktion på fredagens händelser.
Nästa gång blir det hon som ska kastreras men det blir väl till sommaren när hon är ett år, han tog jag tidigt så att det skulle bli några olyckor hemma
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 683
Senast: Takire
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 079
Senast: Mahonia
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 868
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Ni som läste och svarade i min andra tråd om hur man gör när man åker och kollar på hund: PÅ FREDAG ÄR HAN MIN! Så nu behöver jag nya...
2
Svar
28
· Visningar
2 278
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp