Nervös och diarré....

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tokmaja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 010
T

Tokmaja

MIn gamla tant började med det ifjol höst, när hösten kom, runt oktober fick hon diarré och blev mer nervös, dvs hon väver betydligt mer än vanligt.
Pratade med vet. då som tyckte att jag skulle testa med mag&tarm och funkade inte det skulle jag testa att avmaska rejält.
Så det gjorde jag och inget fungerade. Sen, tror att det var bortåt december, så lugnade hon ner sig och diarrén försvann.

Nu har det börjat precis lika dant som ifjol.
Nervös så att hon tom väver när hon står på gången och ska bli iordninggjord (ja jag vet att hon inte är nervös precis när hon väver i o m att hon får endorfiner av att göra det, men hon är ju nervös i o m att hon väver...).
Diarré så att det sprutar ur henne.

Vet inte vad jag ska göra....
Varför börjar det på hösten... ok om hon bara hade diarré, då hade det ju kunnat vara något som hon äter som hon inte tål på hösten, men i o m att hon blir nervös också, och jag tror att det är i just det som just den dåliga magen bottnar i...
Hon är 24 år (halvblod) så det tär ju mycket ändå på henne att ha så mycket diarré, tror att hon dricker upp runt 6 vattenkannor med vatten om dagen (ja hon dricker vattnet och inte kannorna) och hon brukar annars knappt dricka alls tycker jag..., inte mer än 2-3 kannor om dagen i alla fall.

Idéer på vad det kan vara eller varför?!
Inget har förändrats sen i somras runt henne, de är bara två hästar i stallet osv...
hjälp.... :(

Sv: Nervös och diarré....

Det finns ju hästar som mår jättedåligt vid just pälssättningen. B-vitamin tillskott kanske?
Mitt gamla D-ponnysto har också haft en släng av diarré nu, men hon blev bättre sedan jag släppte upp henne i en större hage, där det fanns lite gräs kvar, samt utrymme att röra rejält på fläsket. Hon rids inte och blir lätt bara stående vid höbalen.
Damen är också ganska frusen av sig, och har redan ett tunt fodrat vintertäcke på sig, är i och för sig ute dygnet runt med tillgång till jättestor utebox.

Magsår? Nervös mage? Har du testat foderjäst? Jag utgår ifrån att din häst står på halm och har fri tillgång på hö/hösilage...och uträknad foderstat, så hon inte är hungrig.

Är det mycket lera i hagen kring matplatsen? Har du testat att ge loppfrön som får med sig ut sand mm?

Hur många timmar per dag är hästen ute? Verkar nästan som att det är installningen som är boven, du säger att det återkommer på höstarna. Testa att låta henne gå ute mer och allra helst dygnet runt.

Har du provat att ge magnesium? Det ska vara bra för heta hästar, funkar på somliga i alla fall.

Jag köpte ett xx-sto som väver, för snart en månad sen. Hon har blivit mycket bättre! Men så går hon ute nästan dygnet runt, har fri tillgång på stråfoder, får rejält med mat, får även magnesium. Hon har dock inte blivit dålig i magen. Hon får iofs foderjäst sen hon kom hit. Ger det framför allt vid pälssättning o fällning.

Jag tror att din pålle kan lida av samma sak som min gammelman, denna årstid går de och dammsuger marken utan hänsyn till det äckliga underlaget. Nervositeten kommer sig av den instabila magen, och inte tvärtom. Så det är magen som skall stabiliseras, och just nu provar vi med linfrökaka som tidigare har hjälpt upp detta elände.

"Magsår? Nervös mage? Har du testat foderjäst? Jag utgår ifrån att din häst står på halm och har fri tillgång på hö/hösilage...och uträknad foderstat, så hon inte är hungrig."

Nej hon står inte på halm, tål det inte, är hosthäst. Hon har heller inte fri tillgång på hö då jag även har en shettis som äter mer än vad som är nyttigt för henne, men de får ofta hö, och "tanten" får mycket hö.

Hon är ute minst 13-14 timmar per dag. Har inte nog bra hagar för lösdrift. Har inte sand i mina hagar heller. Hon väver även ute just nu.

Hon är inte het, utan hon mår inte bra just nu.
Hon brukar inte ha diarré och brukar heller inte väva speciellt mycket, enbart när hon väntar på kvällsmaten inne, om hon skulle ha gått in lite tidigare än vanligt och hunnit äta upp sitt middagshö.

Det är kanske så... skulle kanske testa med b-vitamin också då.
Ja det är kanske så att de dammsuger för mycket nu.
Men det finns lite gräs kvar, inte mycket med lite att pilla med plus att det går att tugga på lite träd i hagen.... inte så trevligt för mig, men kul för henne... :smirk: trädätarmarodörhäst :devil: ...

Jag tycker inte att man ska tolka att hästen väver mer än vanligt som att den är nervös, snarare som att hästen har ont. Du har fått många olika tips på behanlingar mot än det ena än det andra, loppfrön mot sandkolik, b-vitamin, magnesium osv. Även om jag kan hålla med om att hästen mycket väl kan behöva såväl extra vitamintillskott som mineraler med tanke på att absorptionen i tarmen inte fungerar som den ska, så tycker jag ändå att det är vikigare att ställa en diagnos och därefter sätta in en behandling utifrån den.

Om din häst t ex lider av magsår så är det inte juste att försöka behandla bort "nervositeten" mha magnesium. Man bör istället försöka hitta stressfaktorer i hästens vardag och eliminera dessa. I så gott som alla fall av magsår är fodret eller stallmiljön boven; för lång tid utan något att sysselsätta sig med i boxen eller för lite stråfoder fördelat jämnt på dygnets timmar är oerhört stressande för en häst. Även en häst som får hötussar flera gånger under dagen kan drabbas - det krävs att hästen får tillräckligt mycket hö tillräckligt ofta för att den ska må bra, för små portioner x flera är alltså inte heller bra.

Att behandla diarré med b-vitamin var nytt för mig. B-vit används terapeutiskt för att öka tarmmotoriken i samband med t ex förstoppning. Men visst - eftersom man kan anta att hästens produktion av b-vit i grovtarmen är nedsatt kan en ökad tillförd mängd behövas, dock inte i behandlande syfte.

Sandkolik yttrar sig snarare som omväxlande diarré - förstoppning, men kan inte heller uteslutas på de symptom du beskriver. Men - DIAGNOS först, behandling sedan.

Jag skulle tro att din häst får för lite stråfoder och i kombination med att den petar i sig mindre nyttiga växtdelar i hagen nu när det "bra" gräset har gått åt drabbas den av störningar i tarmfloran. Pga av den stress detta medför kan hon ha drabbats av magsår - ont - väver. Men detta är förstås bara ytterligare en gissning.

Jag skulle ta kontakt med en veterinär som kan utesluta problem med inre organ och infektion, ta ett träckprov, en hygienisk analys på grovfodret samt öka grovfodergivan. För att återställa tarmfloran kan olika preparat testas, ett välkänt är Protexin (finns hos veterinär). Som Boj säger kan även linfrö ha en stabiliserande effekt, även om detta också är milt laxerande. Lycka till!

Javisst ska det alltid till en diagnos hos vet. Men när jag pratade med dem ifjol tog de inte så allvarligt på det och gav mig själva råd per telefon.
Dessutom när det är återkommande, i stort sett exakt samma tidpunkt, som ifjol, känns det som att det är något just nu på hösten som hon reagerar på.

Ser det inte som just nervostitet, nervosositet, utan just som du säger, hon blir nervös för att hon har obehag av något. Hon är annars precis lika pigg och glad som vanligt.

De får inte småtussar stråfoder utan "rejäla" mängder de gånger de får, 5 ggr per dag. Hon har aldrig reagerat på det förrut och det går som sagt över bara vi går in emot december (eller gjorde ifjol i alla fall).

Enligt vet. och psykolog är det mindre vanligt att vävare och hästar med andra steriotypa beteenden får magsår osv, eftersom de har ett sätt att lugna sig på och få sina lugnade endorfiner. Så magsår tror jag inte på... vet egentligen inte vad hon skulle kunna bli stressad av i sin stallmiljö.
De går ut 5,30 och går in 19,30 (på ett ungefär), det är bara mina två hästar i hagen, de har hundarna precis brevid i hundgården och de verkar tillhöra "flocken". Det är mitt stall och de enda som är där är jag, sonen och min mamma (till vardags). Så det är inte en massa spring.
Hagen är inte jättestor, nej, men heller inte jätteliten, de kan röra sig bra i den.
De får höt utspritt under dagen, 5 ggr alltså.
Hon får mer hö numer än vad hon fått förr just för att hon är äldre.

Det kan heller inte vara "installning" som gett henne problem då de knappt inte alls får gå ute nattetid på sommaren av olika anledningar. De går alltså i stort sett alltid in vid 21-tiden, men nu på vintern blir det lite tidigare och tiden "smyger med" med ljuset. Egentligen har vi förr tagit in dem redan vid 18 nu när det är mörkt då, men har i år låtit dem vara ute till 19,30-20.

Då är det väl bara kvar att hon måste peta i sig nått i hagen som inte är bra, eller pälssättning... :confused:

Jaja....

Härikring vet jag att folk räknar med att hästarna kan få diarré när hästarna äter "frostbehandlat" gräs... Det kan inte vara det?

En dum fråga men jag ställer den ändå. Du har ingen "snäll" granne som dumpar äpplen i hästarnas hage?

Du ville ha hjälp med råd och tips och jag skrev ner det jag kom på. Sen att det inte stämmer kan ju inte jag hjälpa.

Och naturligtvis menade jag inte att man ska försöka bota magsår med magnesium! Det var bara ett tips i all vänlighet att magnesium brukar vara bra för "heta" hästar...

Tror mer som Boj att hon får i sig nåt i hagen som ger diarré.

Och det du tycker är mycket hö 5 ggr per dag kanske stoet inte ser som tillräckligt? Om det är problem med att shettisen inte ska ha så mycket så kanske du får byta shettisen mot annat sällskap så att xx-stoet får det hon behöver? Eller lösa det på annat sätt? Får hon åtminstone fri tillgång på hö inne i boxen då? Och då menar jag så pass att det kanske t.o.m. finns lite kvar i boxen på morgonen när du släpper ut...

Ber om ursäkt om det lät som ett surt svar, det var inte min mening.

men att byta ut shettisen är ingen tanke, hon är ingen sällskapshäst, det är halvblodet som är sällskapshäst till shettisen :banana: .

Har testat att lägga in mer hö i boxen, men hon kissar och bajsar i höt så fort hon anser att hon är mätt, hon är en tokmaja :banana: .
Det är ju i o f konstigt om hon skulle få för lite, eftersom hon hade samma symtom ifjol och det gick över framåt december och hade inga problem under resten av året...
Men tror väl i o f att det är som ni tror, att hon pillar i sig nått.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 220
Senast: Bee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
1 030
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 124
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 275
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka