netbook i jobbet??

Jenny1

Trådstartare
Jag har börjat ny tjänst idag och ska ha en annan bärbar dator. Den jag hade innan har 15" skärm, men den är för tung att bära på. Jag kommer att förflytta mig en del i mitt jobb, mest via cykel och gåendes. Vikten på datorn spelar alltså roll.

Jag fick med mig en netbook hem från jobbet att testa, en hp Pavilion dm1. Jag gillar den verklgen, den är snabb och jag skriver bra med tangentbordet. Frågan är om den lilla skärmen, 11,6 tum, blir för jobbig att sitta och jobba vid?? Jag kan iofs få en extern skärm att ansluta till på en fast arbetsplats, men kommer att arbeta på olika ställen också.

Alternativet är att välja en mitt emellan, ca 13" skärm. (Har inte den hemma så jag vet ej exakt.) Den blir ju då tyngre, ganska mycket tyngre tyckte jag, därför jag inte valde att ta hem den. Men ju då en större skärm = kanske bekvämare att arbeta vid???

Finns det någon som har erfarenhet? Jag har aldrig haft mindre än 15". Jag kommer att sitta vid mail, på nätet och skriva på den i stort sett. (Ska jobba lite med datasupport och annat.) Annars surfar jag mest, spelar enklare spel som funkar utmärkt på denna...

Sv: netbook i jobbet??

13´skärm är alldeles lagom om man vill ha en mittimellan dator, har planer på att köpa en dell med 13´ skärm så det blir nog bra:)

Jag har en netbook med 10" skärm och tycker att den funkar utmärkt till det mesta, undantaget bildbehandling.
"Förr i tiden" var ju skärmarna inte större och dessutom monokroma, och folk satt och jobbade vid dem hela dagarna utan problem.

Det är ju sant, Sandra78! Det har jag inte tänkt på! Men det kanske var mer ergonomiskt förr ändå eftersom skärmen inte satt ihop med tangentbordet?? :crazy: Bildbehandling är inget jag kommer att hålla på med, så just nu lutar jag åt att behålla denna. den väger ju ingenting!! Dessutom är den väldigt snygg! :p Snabb, med 3 gb RAM och tangentbordet funkar helt okej. Jag trycker lite fel någon gång ibland fortfarande, tangenterna sitter ju tätare än på min förra dator, men det kommer jag vänja mig vid, blir färre och färre fel och jag har ju bara använt den sen igår kväll!! Jag har tillgång till större datorer hemma om jag vill, eller att koppla upp denna mot en skärm, men jag gillar att sitta i soffan och ha datorn i knät och det är den ju perfekt till!! Kan ju t o m funka att läsa e-böcker på eftersom den är så liten!!

Jag hittar många fördelar så jag kör nog på den här!! Får ju byta om jag vill. Det är skillnad att jobba i förvaltningen mot att jobba som lärare... Som lärare var man jätteglad om man fick ett post-it-block som skulle räcka hela läsåret... Nu får jag välja dator och kommer att få en värsting HTC-mobil... Utan snack liksom, de bara frågar "vad vill du ha?" Jag vågar ju inte begära något, lärare som jag är i grunden, men det är toppen!!! Lärarna har iofs fått datorer också nu, den 15" som jag hade tidigare men som blir för tung för mig att släpa på nu.

Jag har en 13'' som jag tycker är toppen. På mina två arbetsplatser har jag docka med skärm, laddare och tangentbord. Idag sitter jag hemma och då duger det utmärkt vid köksbordet. Eller när jag reser är den smidig på flygplatser eller hotell. Men inte på lång sikt eller för ofta, då är ffa skärmen för liten och sitter för långt ner. Det lilla tangentbordet passar mig utmärkt. Det enda abret är att tangenterna är lite tröga på just den här (Dell D430).

Jag skulle inte välja mindre än 13" om jag skulle sitta mycket vid den (och inte heller större, om den ska släpas med ofta). Jag har en 13" idag och det fungerar bra, det är bara när jag jobbar med bildredigering som märker att skärmen är rätt liten. Annars när jag programmerar, surfar, skriver textdokument osv så är det aldrig några problem. Den är tillräckligt smidig att bära med sig också, aningens större än A4-format så den ryms i de flesta väskor och väger dessutom knappt 2 kilo (den hade gärna fått vara lite lättare ändå och jag tror att det finns flera modeller nu som väger 1,5-1,7 kg, min är ett par år gammal).

Jag har i perioder lånat pojkvännens 10-tummare och den fungerar bra i korta stunder, för nöjessurfning och skriva vanliga textdokument. Men jag skulle aldrig vilja ha en så liten som "huvuddator", hur smidig den än är att bära med sig, för jag irriterar mig på att det blir så liten arbetsyta (gäller framför allt i program med många verktygsfält, då blir det "aktiva" området väldigt litet så det är svårt att få en ordentlig överblick).

Jag har en netbook med 10" skärm och tycker att den funkar utmärkt till det mesta, undantaget bildbehandling.
"Förr i tiden" var ju skärmarna inte större och dessutom monokroma, och folk satt och jobbade vid dem hela dagarna utan problem.

Fast så går det ju inte att jämföra, man måste ju ta med i beräkningen hur programmen man använder fungerar också. Den tidens program var ju anpassade till den typen av skärmar, de flesta program idag är anpassade efter åtminstone en 15-tumsskärm färgskärm i en relativt hög upplösning. Det är där problemet ligger, på mindre skärmar tar verktygsfält och menyer upp så mycket av bildytan att arbetsytan i princip försvinner vilket leder till ett ändlöst scrollande åt alla håll för att hålla koll på vad man gör.

Jag hade valt en mindre, men jag sitter och skriver en del på pendel, tåg och flyg. Och då blir det även svårare att få plats med en större när man har datorn i knät. Förutom att det blir tyngre.

Men jag har en större bärbar(15,4?) också som jag kan ta med istället om jag vill ha en större skärm för dagen.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 499
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 440
Senast: snajl
·
Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 957
Senast: cucoomber
·
Skola & Jobb Har ett riktigt stort problem som jag inte vet hur jag ska hantera längre. Namn på ort, företag osv skriver jag inte ut, det är ganska...
Svar
11
· Visningar
6 193
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka