Sv: Netbook?

Klipper in några av mina svar från tidigare trådar om de "små"

Fast både Acern och Asusen i de prisklasserna är LINUX-burkar. För att få Windows får man betala ca 4000:- (Acer Aspire One 150, just en sådan jag sitter och skriver detta på).

Dessutom är de små, skärmen är mindre än ett A5, vilket de flesta i medelålder eller äldre upplever som väldigt litet och det finns ingen CD/DVD-spelare utan det måste köpas till separat.

Det är förmodligen bättre att satsa pengarna på en 15,4 eller 17" bärbar för honom.

Billigaste mobila bredbandet är väl 3:s för 99:- per månad och obegränsad trafik. Men det är ju inte säkert att det funkar där han bor.

Jag sitter just nu i lastbilen på ett industriområde i Borås och har 1,6/0,2 Mb på mitt 3-modem. Jag tycker ju att det är helt över förväntan och jag som har med mig datorn i jobbet är nöjd med att den bara väger dryga kilot.

Men ska man inte ha med den så som jag räcker det med en vanlig bärbar.

Jag :love: den.

Men jag använder inte pekplattan speciellt mycket, har en liten "travelmouse" som funkar bra.

Jag tyckte det var större tangenter på Acern så det passar mig som har knubbiga fingrar. Sen slipper jag lära mig ett nytt OS. Men visst är XP segt i både start och stopp.

Har haft med mig den i lastbilen de 3 sista dagarna och den är verkligen bärbar (inte släpbar som min gamla). Den går att ställa i övre delen av ratten så jag slipper t.o.m. att ha den i knäet.

Har mobilmodem via 3 och det har funkat på diverse platser i Västsverige. Bara på ett ställe har jag haft under 1Mb mottagning och där hade jag knappt mottagning på min tel heller.

Hakar på den här tråden istället för att skapa en ny. Funderar på att köpa mig en Acer Aspire One, men har en (förvisso kanske dum) fråga att ställa först :D

Det finns ju ingen optisk enhet på den modellen och jag har t.ex. office och anti-virus och sånt på cd. Funkar det att lägga över det på min externa hårddisk via en annan dator och sedan lägga på den lilla? (I min värld, som det så vackert heter, så verkar det som en självklarthet, men min erfarenhet har lärt mig att INGET är en självklarhet när det kommer till datorer :D)

Datorn ska främst hänga med på mina uppsatsskrivarresor under våren och det är ju helt klart enklast om alla program på den datorn är fullt kompatibla med programmen på min andra dator, som jag kommer använda när jag sitter hemma och skriver.

Kan du kopiera installationsfilerna till den externa HD:n så funkar det.

Jag laddade ner OpenOffice och AVGfree till min externa HD och istallerade sedan dessa på "den lilla blå".

Men jag har investerat i en extern DVD-spelare/brännare också, kostade ca 500:-

Jag har en LG x110 som jag är supernöjd med!

Spelar inga spel men surfar och skriver skolarbeten. Fördelen med just denna är att tangentbordet är i stort sett fullstort (men utan numeriskt tangentbord) vilket gör att jag efter lite träning skriver lika effektivt på detta som på ett vanligt tangentbord. Innan jag lärde mig musknapparna var det lite småknepigt. Det är en knapp som fungerar som såväl höger som vänster musknapp beroende på var man trycker.

Frånvaro av cd-läsare är inget som stör mig. Enda är väl om jag skulle vilja se på film nångång. Kör openoffice och har ett virusprogram som funkade att ladda hem också.

Enda minuset är batteritiden. Håller i runt 2 timmar i nuläget. Men ska så fort jag får mer pengar investera i ett större batteri som man alltså kan köpa till.
Blir även lite fingeravtryck på locket pga den högglansiga ytan.

Jag tänkte först inte köpa en sån här liten men gjorde det mkt av ekonomiska skäl. Ville helst ha en som var mindre än 15,6 tum eftersom jag pendlar så mycket och de halvstora datorerna blir DYRA. Men jag har inte ångrat mig!!

Nu har en Asus eee hittat hem till mig! Fantastiskt söt och behändig! Och det gick alldeles utmärkt med installeringen av Office. Valde asusen före acern pga den nästan tre gånger så långa batteritiden. Med 7h batteritid blir den ju verkligen mobil! Jag är lite kär :D :love:

Mera frågor - om man är en helt ordinär datoranvändare som inte meckar nämnvärt, utan mest surfar och skriver i word, möjligen Excel - spelar det då någon roll om man har Linux eller Windows? Jag har aldrig prövar Linux..?

Om du väljer en dator med Linux så måste du ha i bakhuvudet att det inte är Windows. Du kommer kunna skriva och surfa, lägga patiens, redigera bilder (nåja, på en pyttedator med pytteskärm blir det kanske inte så mycket av den varan...), göra kalkylark och typ allt du brukar göra utan problem. Däremot kommer du inte att använda word och excel, eller photoshop, eller harpan för att lägga patiens, för det är andra program som heter andra saker i Linux (enkelt förklarat).

Jag har varit heltidsanvändare av Linux (GNU/Linux-distributionen Kubuntu, mestadels) i ungefär fyra år. Jag surfar, chattar, skriver, skickar e-post, redigerar bilder, programmerar, sysslar med webbutveckling, lyssnar på musik, layoutar tidningar (för skojs skull) och så vidare. Jag har aldrig upplevt att jag skulle vara begränsad av att jag kör Linux?

Om några veckor kommer en liten Asus EEE 900 hem till mig, med 8.9"-skärm och matchvikt på ett kilo. Äntligen har folk fattat att laptops ska vara PORTABLA!

För att vara tydlig: Man kan inte använda just word och just excel - men man kan använda OpenOffice-program som kan ungefär samma saker och ser ungefär likadana ut, och som hanterar filer av samma format, så man kan läsa och skriva word- och excel-filer.

Själv är jag inte rätt person att uttala mig, eftersom jag "alltid" kört linux (och andra unixvarianter innan dess) men jag tycker då det verkar som att nyare linuxvarianter borde vara ungefär lika användarvänliga som windowsar. Det som verkligen är linux-ovänligt är framför allt spel, men en pyttedator köper man knappast som speldator i alla fall.

(Tillbaks till tråden: jag är hemskt nöjd med min lilla Asus EEEPC 701(?) som jag har som portabel resedator. Lagom liten för att gå att alltid ta med, och den funkar till det mesta jag vill ha den till. Men då har jag en större dator som faktiskt är arbetsdator också; den skulle inte räcka som enda dator för mig.)

älkar numera linux :) har alltid använt windows innan ,men min lilla netbook var ju mycket billigare med linux så det bev en sådan..hitils är linux enklare och snabbare :)

KL*

Jag har precis köpt en 13 " röd LG E 300 . Den är perfekt i storleken.
Har bluetooth, inbyggt modem, windows vista, cdspelare.

Lite dålig batteritid, men det funkar då jag ändå pluggar hemma.

Liknande trådar

IT & mobiler Nu för tiden kan man ju styra nästan allt med mobilen, hur mycket av elektronik och annat i hemmet styr ni med telefonen? Vi kan... 2
Svar
34
· Visningar
997
Senast: Mirre
·
IT & mobiler Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting...
Svar
10
· Visningar
562
IT & mobiler Hej, bukeraklet! Har två it-frågor: !) Hur ändrar man sin mailadress på facebookkontot??? 2) Förr hade jag epost NN@live.se men hittar...
Svar
4
· Visningar
397
Senast: sweep
·
IT & mobiler Jag var i Tyskland för två veckor sedan. När jag skulle betala parkeringen för bilen försvann min privata mobiltelefon någonstans mellan...
Svar
5
· Visningar
1 068
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka