Neurologiska symtom?

dressyrtant

Trådstartare
Hejsan!
Prövar lyckan här och ser om nån har några idéer... Har redan haft hästen veterinärkollad, men symtomen är inte entydiga... "Egentligen har han inget fel", typ... Men ändå...
Förklarade symtomen för min "högubbe" och han sa då att han hade sett ett veterinärprogram på TV nyligen där en häst hade liknande symtom. Han sa att de hade konstaterat att hästen hade lite för trånga nervpassager på något ställe (obotligt). Jag har länge funderat på nåt dylikt för min häst (8 år). Det tog länge innan han lärde sig korsa bakbenen (flera år). Hans symtom kommer och går. Ibland är han världens mest underbara "joystick-häst"; gör vadsomhelst utan att det syns att ryttaren gör nåt. Ibland står han bara i ett hörn och slår med huvet och vägrar gå (när han blir riden, alltså). Det är närapå omöjligt för honom att fatta galopp ur skritt och han "kraschar" big time (några månader innan han repar sig) om han lyfter huvudet för högt under ryttare. Humöret växlar också med fysiska prestationsförmågan. Ibland kommer inte kisset direkt och han kan ibland stå länge efter han har kissat. Ofta lämnar bakbenen kvar då frambenen går iväg efter han har kissat. Ibland även annars. Inte dramatiskt mycket, men det syns. Sen "knycker" de iväg och han börjar gå normalt. Han har svårt för samling (duh...). Är en mycket kompakt kallblodskille (se min avatar). När han är i bra skick går han skolor och tom piruetter i skritt och trav. Galoppen rullar på rätt fint bara man lyfter från trav. Just nu är han konvalecent sedan senaste kraschen, har nu stått sedan september. Grinar mot sadeln, kräver låååånga tyglar (kan bli riden med kort tygel, men knycker emot om han känner att man inte kan ge så lång tygel som han vill ha då man ger fri tygel). Har haft svårt att hitta en sadel som passar, hans sadelläge är kort och brett (kort ansättningsyta innan fasta revbenen slutar, ingen bomvidd tycks räcka till). Är mycket känslig för vikthjälper och muskelintentioner hos ryttaren, kräver mycket exakthet vid ridning.
En gång då han "kraschade" tappade han ena bakbenet helt, kunde inte gå på det på några dar. Det gick över rätt snabbt.
Nån som vet mer om sådana saker? (Hittade inte mycket på "sök")
Tack på förhand!!!
 
Jag skulle röntga halskotpelaren

Om jag vore du skulle jag se till att få hela halskotpelaren röntgad - för att uteslut att det finns skador som kan störa nerverna som går längs med.

Jag fick, tyvärr, avliva min förra häst som femåring då han hade en skada på halskotpelaren (mellan 5:e och 6:e halskotan). Yttrade sig först och främst i halsen - dels som kortare perioder (några timmar) av total "nackspärr" då han inte kunde ta upp huvudet från marken, senare som längre perioder då han hade allmänt ont och hade svårt att böja halsen åt sidan samt ta upp huvudet. Men han hade också svårt med bakbenen. Det är heller inte ovanligt med frambenshältor om skadan sitter vid de kotor där nerverna går ner till frambenen. Innan skadan (eller symptomen) blev "allvarlig" och vi visste att något var fel så märktes också att han inte ville "komma upp" i formen - utan ville helst gå ganska lågt med huvudet.

Min förra dressyrtränare har också en häst med skada på halskotpelaren - dock inte alls lika allvarlig. Den "protesterar" och klarar inte riktigt av att gå i hög form och blir spänd när han ska gå ställd/böjd. Efter röntgen konstaterades en pålagring mellan 6:e och 7:e halskotan.

Så - en röntgen är nog inte alls fel! En pålagring går inte att göra något åt - men ibland kan en duktig kiropraktor eller dyl få omkringliggande ligament och muskler att slappna av och göra hästen mindre påverkad. Man ska dock, vad jag förstår, aldrig gå in och manipulera direkt på den/de påverkade leden/lederna - men som sagt, mjuka upp runt omkring med TENS eller händerna kan ge lättnad. Skulle dock ABSOLUT INTE ta ut någon alternativare innan jag röntgat och rådgjort med veterinär.

Man kan också prova avsvällande och smärtstillande (cortison, NSAID) och se om det hjälper.
 
Sv: Neurologiska symtom?

Tack!:)
Det var användbar information! Vet du om det finns nån info på nätet som man kunde gå in och läsa? Bra exempel på sökord?
 
Nej tyvärr

När min häst diagnosticerades (april-02) så letade jag på internet, i litteratur och ringde till flera olika veterinärer osv... Fanns mycket lite information att få.

Min häst undersöktes/behandlades på Mälarens hästklinik och bilderna skickades också till Ultuna. Tyvärr finns det inte så mycket de kan säga utan tiden får visa.. Vissa hästar klarar sig mycket bra trots fula röntgenbilder, andra inte...

"Lustigt" var att jag fick hem ett nummer av en amerikansk hästtidning jag prenumererar på (EQUUS) precis efter att jag avlivat hästen. Detta nummer hade som special en djup och lång artikel just om skador på halskotpelaren. Borde alltså varit nummer 7 eller 8 av EQUUS -02.

I stora USA har man möjlighet att åka till större kliniker och få magnetröntgen/skitröntgen utförd. Den möjligheten finns såvitt jag vet inte i Sverige.

I min hästs fall är jag idag ganska säker på att han någon gång fått en kraftig övertänjning av ligamenten som håller ihop leden mellan 5:e och 6:e halskotan, med bristningar som följd. Ligamenten har sen hållt ihop leden hjälpligt och förkalkningarna som bildades har inte stört nerverna...tills han slog upp skadan en gång (akut nackspärr som gick över på ett par timmar, då visste jag alltså inget om skadan). Var bra i fem månader - då han förmodligen slog upp skadan igen - den här gången blev han inte bra, utan bara sämre.

Rapportera gärna om du åker in och röntgar - vore intressant att höra.
 
Lite mer

Lite "snabb-info" som jag kommer ihåg såhär i efterhand...

Skador på halskotpelaren kommer vanligtvis från:

1. Att hästen har slängt sig när den stått uppbunden, eller fastnat någonstans och slängt sig. Då brukar de skada sig runt de första två halskotorna - de närmast huvudet.

2. Sparkar och dyl - träffar oftast mittdelen på halsen och skadar halskotor 3-4-5 (vilket är vad jag tror hänt med min häst)

3. När hästen går omkull med huvudet under sig, unghästar som springer rakt in i träd osv. Skadar oftast de sista halskotorna 6-7 - alltså de närmast bog/bringa.

Nerverna till olika kroppsdelar går ut på olika ställen i halskotpelaren. Så en diffus frambenshälta som inte "går" att diagnosticera KAN faktiskt vara en skada just där, samma med bakbenshältor.

Jag brukar alltid ha "balsnören" i grimman när jag binder upp (den vuxna, tunga) hästen, och efter att ha läst på om de skador som kan uppkomma på en halv sekund om hästen slänger sig i uppbidningen... så kommer jag alltid att fortsätta med det.

600 kg häst är för sent att "lära" att den sitter fast, anser jag. Alldeles för stor skaderisk.
 
Sv: Neurologiska symtom?

Jag antar att du bor i Finland eftersom du bor mitt emot Umeå? Jag har en mkt duktig veterinär som sköter om min ena häst och hennes nackproblem som kommer från en gammal skada. Han är medlem i en internationell veterinärorganisation där det även finns flera veterinärer i Finland som är medlemmar. Kolla på den här sidan om du hittar någon som kan hjälpa dig I.V.A.S. Han använder sig väldigt mycket av akupunktur och hon njuter förtjust när han kommer ut för att titta till henne om hon har besvär. :)
 
Sv: Neurologiska symtom?

Tack Dobben och Mia R!!!
Underbart att få så mycket information på en gång!!! Hur har försäkringarna funkat för er? Min största rädsla är att jag ska få en jätteräkning för röntgenundersökningen och sen inte få ut nåt på försäkringen "för det kan vara medfött"...? Är nämligen hemma med ungarna och har inte så många kulor att lägga ut... :(
Å andra sidan har jag heller inga ambitioner med min häst och ingen brådska någonstans, så han kan gott gå i hagen och äta och skita. Vi mår båda rätt bra av det också... ;)
Ska försöka se om jag kan få tag i den Equusen du talade om Dobben, de har ofta jättebra och utförliga artiklar, så det vill jag absolut läsa! Ska kolla med min vet. kompis vem hon rekommenderar för dylika undersökningar och även kolla länken. Vi är bekanta med en vet som brukar representera Finland på internationella kongresser, han brukar veta rätt mycket. Så nu har jag lite "startkapital" vad gäller kunskap om var jag ska börja mina "utforskningar" kring dethär. Det lustiga är ju att jag kan tänka mig att många skulle förbise dehär detaljerna och inte fatta att det är nåt fel på hästen. Minns bara en häst som jag kände en gång - när han var vinterskodd måste broddarna plockas ur när han var inne, annars tryckte han in dem i kronranden på sig själv. När han togs in i ridhuset tog han ibland lös sig och attackerade alla som stod på marken. Löshoppning funkade inte. Han kastade ofta av sina ryttare osv... Har tänkt mycket på honom nu...
 
Försäkringar

Jag har AGRIA och hade inga problem alls att få ersättning för kostnaderna.

Det var heller inga problem att, när han blev ännu sämre, mkt snabbt (på några dagar) få livskadeanmälan godkänd så att jag kunde ta bort honom hemma.

Han var försäkrad för 80.000:-.
 
Senast ändrad av en moderator:
Inser att jag skrev fel

Om du letar efter det där numret av EQUUS så leta efter juli- och augustinumren 2003 - inte 2002.

Man blir lätt lite "årvill" så här i början på ett nytt år.

2003 var det, inget annat.
 
Sv: Neurologiska symtom?

Jag har också Agria och akupunkturvård som utförs av veterinär täcks av försäkringen. Det är väl på gång att även akupressur och typ kiropraktik som utförs av veterinär kommer att ersättas, men jag vet inte hur långt det kommit ännu. Vår veterinär är guld värd, det behövs så lite men ger sån otrolig effekt när han känner och klämmer och sätter sina nålar. :love:
 
Sv: Neurologiska symtom?

Tack än en gång, er information är guld värd!!! Ska nu forska vidare i vår situation, känner mig påhejad av er! Tusen tack!!! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 116
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 377
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 125
Senast: Miikan89
·
Hästvård Min häst behandlades i januari 2020 för en mindre inflammation i SI-leden (det var otydligt om det fanns pålagringar) samt för...
Svar
2
· Visningar
1 024
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp