New York med (stort) barn?

Lena Furberg

Trådstartare
Dottern (13) och jag tänker oss till New Jersey i sommar/höst, men det vore ju korkat att inte göra NÅT i New York också när man ändå är där! Resan blir en kortresa, 5 dagar kanske, inget långvarigt.

Fastän jag bott massor av år i USA kan jag noll om New York, har bara varit dit med folk som kan stan och det var längesen.

Hur knepigt är NY att sightsee:a i? Jag vill INTE köra bil därinne i smeten. Hur tar vi oss runt? Vad bör/måste vi göra/se? Dottern vill till Frihetsgudinnan men det är ju snabbt avklarat.....

Alla tips mottages ytterst tacksamt! :love:

Sv: New York med (stort) barn?

Kanske inte mycket till sightseeingtips, men gillar ni böcker så hade jag gått till Barnes and Noble:idea: Har för mig att deras butik låg rätt centralt när jag var där för en del år sedan.

New York är en jättebra promenadstad!
Jag var där över jul (=svinkallt) och vi gick lätt från brooklyn bridge till times square ena dagen, till exempel. Annars är det ju ett måste att åka gul taxi :)

Central Park, någon musikal, top of the rock, bryant park, biblioteket, många långa promenader och några spännande affärer (Dylan's Candy Bar!). Och the met steps! (Alltså trappen till Metropolitan Museum of Art) om man som jag är ett stort fan av Gossip Girl :angel:

Kanske inte mycket till sightseeingtips, men gillar ni böcker så hade jag gått till Barnes and Noble:idea: Har för mig att deras butik låg rätt centralt när jag var där för en del år sedan.

Åh, Barnes and Noble (och Borders´ Books and Music!) älskar jag! Den i NY är kanske extra stor?

New York har ju den stora fördelen jämfört med många andra amerikanska städer att det är bra att promenera där och kollektivtrafiken är bra och enkel att förstå sig på. Till skillnad från bilden man väl har av amerikaner, så finns det också rätt många i NY som inte äger en bil (trots att de skulle ha råd) för det är helt enkelt inte praktiskt med bil.

För en så pass kort tripp skulle jag mest gå omkring, inte "göra" så mycket. Ev åka med någon sightseeing-buss, så får man lite överblick och kan bättre orientera sig själv sedan.

För mig är NY mer just en stad att uppleva stadskänslan i än en stad för sevärdheter. Jag strosar mest runt och stannar till och äter och dricker olika saker, men gillar man att shoppa är ju möjligheterna obegränsade.

New York är en jättebra promenadstad!
Jag var där över jul (=svinkallt) och vi gick lätt från brooklyn bridge till times square ena dagen, till exempel. Annars är det ju ett måste att åka gul taxi :)

Central Park, någon musikal, top of the rock, bryant park, biblioteket, många långa promenader och några spännande affärer (Dylan's Candy Bar!). Och the met steps! (Alltså trappen till Metropolitan Museum of Art) om man som jag är ett stort fan av Gossip Girl :angel:

Det låter ju hoppfullt, att man kan promenera...! Genom Central park har jag galopperat på en häst vid namn Calypso, men det var många år sen och dottern rider inte.
Är den gula taxin säker för ensam mamma med dotter? Ja, jag är lite paranoid, trots mina USA-år (eller kanske tack vare?).

New York har ju den stora fördelen jämfört med många andra amerikanska städer att det är bra att promenera där och kollektivtrafiken är bra och enkel att förstå sig på. Till skillnad från bilden man väl har av amerikaner, så finns det också rätt många i NY som inte äger en bil (trots att de skulle ha råd) för det är helt enkelt inte praktiskt med bil.

För en så pass kort tripp skulle jag mest gå omkring, inte "göra" så mycket. Ev åka med någon sightseeing-buss, så får man lite överblick och kan bättre orientera sig själv sedan.

För mig är NY mer just en stad att uppleva stadskänslan i än en stad för sevärdheter. Jag strosar mest runt och stannar till och äter och dricker olika saker, men gillar man att shoppa är ju möjligheterna obegränsade.

Ja, jag skulle inte ens komma på tanken att köra själv därinne. Men jag har väldigt vaga begrepp om stan, var man börjar, avstånden osv. Jag ska skaffa mer info, men bäst är ju från folk som varit där själva - jag ska erkänna att jag minns inte mycket från mina vistelser. Jag minns mest hästarna som bodde i höghus samt att jag lärde mig äta med pinnar. Och att vi åkte upp i WTC. That´s about it. Skamligt, jag vet inte vilket sinnestillstånd jag befann mig i?

är det något jag kan rekommendera så är det promenadstråket High Line, en trevlig promenad med mycket att se efter vägen...

sen tycker jag 7/11 momunentet kan vara värt att se, gärna kvällstid med all belysning.

MMBetsybabe

Det är omöjligt att köra bil i NYC säger jag som har bott här i tio år. Ta tunnelbanan eller här och där bussen, fast tunnelbanan slår allt. Manhattan är faktiskt inte särskilt stort och har man tid kan man faktiskt gå till det mesta (kanske inte från Cloisters till Ground Zero men anyway).

Om jag kom till NYC med en godlynt trettonåring skulle jag:

1. gå över Brooklyn Bridge och titta på alla människor. Det är inte sällan man ser någon halv/helkänd person. Utsikten mot Manhattan och tillbaka mot Brooklyn är fantastisk.
2. boka bord på någon trendig restaurang eller kanske någon med Michelin-stjärnor. Det finns så otroligt många bra restauranger här i alla prisklasser men när man kommer som besökare är det ju kul att göra något "extra" och gå på en "särskild" restaurang.
2b. äta på Cafe Habana (hörnet av Prince Street och Elizabeth Street). Underbar kubansk mat och lite kubansk diner-känsla.
3. köpa en Starbucks latte-to-go och satt mig på Columbias campus utanför stora biblioteket och bara tittat på studenter. Jag minns att jag som tonåring ville bli en ivy leager och var djupt imponerad av Columbia första gången jag gick in på campus.
4. gå på Metropolitan Museum och Art en förmiddag och sedan gå genom parken till Museum of Natural History. Man behöver absolut inte se allting på Met men när man är i New York tycker jag att man skall ge sig tid att åtminstone gå igenom en eller två avdelningar. Som klassisk arkeolog röstar jag för antiksamlingen. :D Leta efter Baker Dancer - hon är underbar!
5. fika på FIKA NYC. Det är lite roligt att se vad som är "svenskt" och vad som är ""svenskt"".

Shoppa minimalt i NYC: det är billigare i NJ eftersom NJ har lägre skatt. Om ni är ute efter megashopping outlet-style kan jag komma med många tips. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?

Hästrelaterat

Tillbaka