NF-sto + RP-hingst...?

N

nancy

Har ett New Forest-sto som jag lite löst funderar på att betäcka med ridponnyhingst nästa år (hon är dräktig med NF-hingst i år). Har bara hållit på med NF och hbl tidigare och är inte alls särskilt insatt i den svenska ridponnyaveln. Har kikat runt lite bland ASRP´s hingstar, men undrar lite hur snacket går i ridponnykretsar, t.ex. vilka hingstar som är populära/attraktiva för tillfället? Vilka räknas som "top of the line" (är mest intresserad av gångarter, men tycker förstås att en bra ponny även bör kunna hoppa)? Import eller svensk hingst? Osv...

Finns det kanske också någon som har erfarenheter av just NF/RP-korsningar? Vad kan det finnas för ev. fördelar resp. nackdelar med en sådan korsning? Är en ridponny med NF-mamma öht intressant i ridponnykretsar?

Tacksam för svar! :)
 
Sv: NF-sto + RP-hingst...?

En lyckad kombination som jag sett flera gånger är NF-arab (finns araber i ridponnyaveln) framför allt bland hoppponnier.
vilken typ avNF är dit sto? tung/gammal modell eller lättare? oavsett skulle jag nog ta en hingst med väldigt mycket blod, finns rena fullblod också i rp aveln.
 
Sv: NF-sto + RP-hingst...?

Stoet har väldigt mycket "ponnykaraktär" och är av den mindre, kompaktare modellen, men är absolut inte den tunga/gammaldags typen av NF. (Hon är flerfaldigt guldbelönad på utställning med 9-or på typen.) Det jag skulle vara ute efter med att använda en ridponnyhingst är en lite större avkomma med lite längre ben, smäckrare hals och lite större luftigare gångarter. Stoets egen skritt lämnar inte mycket mer att önska och hon har även bra påskjut bak i trav och galopp, men där skulle jag kanske önska lite mer gest och luft framtill, vilket jag hade hoppats en RP-hingst hade kunnat bidra med. Är därför, dvs. pga. gången, inte intresserad av ren fullblods- eller arabhingst, men inslag av sånt blod i stamtavlan som typförädlare är naturligtvis välkommet. Fullblod har jag sett förekomma ganska flitigt i flera hingstars stammar, men vilka hingstar (t.ex.) har inslag av arab/anglo...?
 
Sv: NF-sto + RP-hingst...?

www.asrp.se
Där har du alla rp hingstar med rp nr.
http://www.sportponny.se/
Där har du Rid o sportponnyföreningen som också har ridponnies.
Finns flera hingstar där.

Tror även du kan se vilka hingstar som betäckte mest förra året om du vill det.
 
Sv: NF-sto + RP-hingst...?

Om det är stoet jag tror det är så måste jag säga att jag tycker att det är synd på ett så bra new forest sto att inte använda henne i renrasaveln. Ok om hon hade haft många avkommor och man ville testa något annat någon gång men nu är hon ju ung och i år väl första gången hon är dräktig. Så mitt förslag är helt enkelt att ta en new forest hingst till nästa år också!
En fundering till och det är att stoet är väl bara inlånat av er? Vad säger stoets ägare, tycker hon att det är ok om ni lägger på ridponnyhingst?
 
Sv: NF-sto + RP-hingst...?

Nu nämnde jag ju att det här bara var lite lösa funderingar från min sida och det jag framförallt var ute efter vara att få lite "insider information" från RP-folk då jag inte känner mig alls hemma i de sammanhangen. Personligen tycker jag sedan inte alls att det är "synd" att försöka få fram en avkomma enbart avlad på prestation och kan inte se skadan i om hon skulle få ett ridponnyföl någon gång under sin (förhoppningsvis långa) avelskarriär, vare sig det sker tidigt eller sent. Och det utesluter naturligtvis inte heller att hon sedan uteslutande kommer att användas inom renrasaveln.

Jag är själv, i grund och botten, tävlingsryttare som, av skäl du känner till, "halkat in" i NF-aveln och är troligen därför lite mindre "patriotisk" när det gäller NF än många andra inom föreningen. För mig är det inget självändamål att enbart hålla mig till NF, även om jag tycker det är en trevlig, snygg och mycket användbar ras. De har sina klara fördelar, men ofta även sina tillkortakommanden jämfört med t.ex. ridponnyerna och hade därför själv varit nyfiken på vilken typ av avkomma det skulle kunna bli i det här fallet.

Men först och främst är det större delen av ett år kvar innan stoet i fråga (om allt går vägen) får sitt första föl och efter det finns inga planer skrivna i sten, är inte ens säkert att hon ska betäckas öht nästa år. Och sedan är det ju fullkomligt självklart att vi inte skulle gå emot ägarens önskningar och betäcka med RP-hingst på eget bevåg, är förvånad över att du öht tror det. Detta var en allmän fråga från min sida, ett visat intresse och nyfikenhet på ett område som ligger lite utanför mitt eget (är ju ganska lätt att bli "hemmablind" när det gäller avel...) och inget annat. Hade varit trevligt om vi kunde hålla tråden inom ämnet och lämna våra och ägarens mellanhavanden just mellan oss och ägaren. Jag är ute efter information, inget annat, och det är något jag är övertygad om aldrig kan skada.

Kan också tala om att anledningen till att denna fundering öht uppkommit är, i mitt tycke, bristen på riktigt, riktigt bra gångartshingstar inom NF-aveln i Sverige. Hävdar inte att det inte finns några alls, men börjar man ta med begränsningar i form av släktskap och geografi (eftersom 90% av NF-hingstarna inte går på semin) blir resultatet ganska så tunnsått. Jag har full förståelse för att det satsas mer på hoppning eftersom det i allmänhet är mer kommersiellt gångbart, och det behöver inte vara fel på något vis, men mitt personliga intresse ligger framförallt inom dressyren och därmed gångarter. Därför föddes tanken att en RP-hingst, framavlad enbart för sina prestationsegenskaper (och då även förhoppningsvis förärvning) kunde vara ett intressant alternativ.
 
Sv: NF-sto + RP-hingst...?

Hmm, tonen blev kanske aningen vassare än jag hade avsett i mitt förra inlägg... Ber om ursäkt för det och skyller på överdoser av Buke just för dagen. :smirk:
 
Sv: NF-sto + RP-hingst...?

Hmm, tonen blev kanske aningen vassare än jag hade avsett i mitt förra inlägg... Ber om ursäkt för det och skyller på överdoser av Buke just för dagen. :smirk:
Jag tycker det klargjorde på ett väldigt bra sätt vad du är ute efter. Du sneglar efter ridponnyhingst med gångarter för du tycker att det saknas inom nära håll och obesläktad.
 
Sv: NF-sto + RP-hingst...?

Oj, du blev visst upprörd över mitt inlägg det var inte meningen. Jag blev själv förvånad när jag började läsa den här diskussionstråden i morse eftersom jag inte trodde att detta stoet var aktuellt för ridponnyaveln i dagsläget, därav min fråga. Men nej jag tror absolut inte att ni skulle gå emot ägarens önskemål och därför förutsatte jag också att ni redan hade pratat igenom det här och undrade hur hon såg på saken. Även om det bara är lite lösa funderingar och ingenting är klart än om hon överhuvudtaget ska betäckas i vår.

Men jag tycker fortfarande att det skulle vara synd på ett så bra new forest sto, i alla fall tills hon lämnat lite rekrytering inom rasen efter sig! Annars har jag alls ingenting emot new forest i ridponnyaveln, men jag håller med tidigare om att i så fall ta någon med ganska mkt blod. Det finns en bra sida där det framgår vad som ingår i ridponnyhingstarna http://www.moflostuteri.com/rpindex.html

Det finns ju en del trevliga gångartshingstar inom rasen men ja de kunde varit fler. Willoway Golddigger toppade ju listan i Ridsport som var för några nummer sedan. Vi har hans son Esse Golden Boy som var 2a på SM. Skattegårds Porter har fina meriter. Och Hoppenhofs Jop tycker jag ska bli mkt intressant att se på bruksprovet i vår för att nämna några.

Men jag förstår vad du menar, det är inte så man kan välja och vraka direkt om man har höga krav. New forest är dessutom en naturras och skulle ju ursprungligen ta sig fram i skogen i England. Man kan då fråga sig hur stora gångarter man kan avla fram som fortfarande är rastypiska rörelser? På ungponnychampionatet nu nyligen såg jag ett par riktigt trevliga, rörliga new forest ponnyer efter just Golddigger, men även om de var väldigt bra med new forest mått mätt så räckte de inte hela vägen mot de bästa ridponnyerna med sina stora, lätta gångarter.
 
Sv: NF-sto + RP-hingst...?

Jag har inga tips på hingstar men tycker att korsning med NF ofta blir bra ponnier. Mycket därför att NFarna (oftast iaf) har ett mycket bra grundtemperament som lämpar sig för barnen att rida på. Vilket en del ädlare (rid)ponnier tyvärr saknar. Dessutom har de en hållbarhet som är överlägsen de flesta raser.

Tyvärr är ju kanske inte gången så dressyrmässig på en ren NF alltid, däremot vet jag inte om den behöver vara det rent tävlingsmässigt heller, risken finns att man avlar fram ponnier som barnen inte klarar av att sitta på, och då blir det inga snygga uppvisningar i alla fall! Men lyckas man få fram en korsning med NF temperament, hållbarhet och bättre gång, ja då borde den vara oslagbar!

Men jag tycker inte att din grundtanke är fel. Fast jag skulle kanske liksom Matti gärna se riktigt bra ston stanna i NFaveln och att det fanns (bättre) tillgång till fler dressyrhingstar där.

Angående marknaden skulle jag gärna köpa en NF-korsning till mina barn, men värt att veta är väl att den inte räknas som ridponny (som jag förstått det?).
 
Sv: NF-sto + RP-hingst...?

Ja, är nog lite ovanligt lättretlig idag, ber om ursäkt för det... :smirk:

Tycker också mycket om Golddiger och hans avkommor, men tyvärr finns det numera en liten historia ang. honom och ovanstående sto som gör att han inte kommer att bli aktuell till henne någon mer gång, som det ser ut nu i alla fall (kan PM:a om detaljer om du skulle vara intresserad, eller så känner kanske H.G till det hela). Mycket tråkigt som sagt, men nog inte så mycket att göra åt. Men nu är hon ju (ta i trä och allt det där) dräktig med Rodlease Dancing Gold, som är ganska närbesläktad, och det ska bli ganska intressant att se hur det blir.

Golden Boy är jag inte så intresserad av till detta sto pga. typen, även om han naturligtvis rör sig bra. Har sedan aldrig sett Porter själv, vad jag kan komma ihåg och inte heller några av hans avkommor, är därför lite tveksamt inställd till honom. Men jag håller med om att Jop kan bli intressant. Vill dock gärna se lite mer av honom och hans avkommor först, eftersom han är förhållandevis ny. Är dock, än så länge, lite tveksam till om han lämnar de gångarter jag är ute efter med lite mer luft fram. Men ett tänkbart alternativ i framtiden kanske, som sagt. Har även kikat närmre på ett fåtal danska NF-hingstar som jag tycker är av trevlig modell och rör sig bra (fullt konkurrenskraftigt med de flesta ridponnyer tycker jag). Det är ju ganska nära att ta sig över sundet för oss här nere, men har lite fått känslan att danska NF inte är alltför populära i den svenska aveln av någon anledning...

Och lite av skillnaden mellan oss är ju då att jag inte är så intresserad av att just behålla de "rastypiska NF-gångarterna", utan är ute efter "de bästa" gångarterna som hävdar sig väl bland alla raser, inte bara NF. Och när det gäller en avkomma efter en RP-hingst är det ju inte längre intressant om gångarterna är rastypiska för en NF eller inte, eftersom fölet då blir en ridponny... Men det har väl med allmän inställning och preferenser att göra.

Hur som helst är det ju så att stoet i huvudsak (eller praktiskt taget uteslutande) lär komma användas inom den renrasig NF-aveln, så en ev. stackars RP-avkomma tycker jag fortfarande inte skulle vara hela världen (speciellt om det skulle visa sig bli en så pass bra individ som jag tror). Hon är ju sedan inte det enda NF-stoet vi har hemma men, än så länge, det mest meriterade och det jag tror hade varit mest lämpad för ett sånt här "experiment".

Men för att göra det hela enklare tar vi bort nämnda sto ur diskussionen och använder oss av ett hypotetiskt NF-sto i stället, för jag är fortfarande väldigt intresserad av vad det kan finnas för fördelar resp. nackdelar med en sådan här korsning och om någon mer har några konkreta tips eller erfarenheter inom ämnet.
 
Sv: NF-sto + RP-hingst...?

Jag har NFston som jag har betäckt med fullblod. Mitt (tyvärr) enda stoföl e. Prince River har inga speciella gångarter men är helt ljuvlig att sitta på. Man sitter som på en gunghäst. Fördelen med denna korsningen är att hon typmässig passar de flesta rphingstarna när man sedan vill avla vidare. Jag har funderingar på att betäcka henne med Verdi nästa år. Jag har "följt" honom sedan han visades som 3-åring och jag tycker att det är en fantastisk hingst. Han har allt.
Skall du ha in riktigt bra gångarter skall du nog titta på Vermontsönerna. De kanske blir fler nästa år;)
 
Sv: NF-sto + RP-hingst...?

www.asrp.se
Där har du alla rp hingstar med rp nr.
http://www.sportponny.se/
Där har du Rid o sportponnyföreningen som också har ridponnies.
Finns flera hingstar där.

Tror även du kan se vilka hingstar som betäckte mest förra året om du vill det.

Tack för länkarna! ASRP kände jag ju till sedan tidigare, men får nog erkänna att Rid- och sportponnyföreningen är ny för mig. Visste att det skulle finnas "en förening till", men nu vet jag ju lite mer. Efter att ha läst lite om stadgar och avelsmål funderar jag nu på var en avkomma efter NF och RP/BRP skulle komma att registreras...? Hos RSF verkar ju samtliga brittiska ponnyraser vara mer integrerade än vad de är hos ASRP (för där är väl inte NF ett alltför populärt inslag i stamtavlan, efter vad jag har förstått?). Vad avgör inom vilken förening min (hypotetiska) avkomma hamnar?
 
Sv: NF-sto + RP-hingst...?

Jag har NFston som jag har betäckt med fullblod. Mitt (tyvärr) enda stoföl e. Prince River har inga speciella gångarter men är helt ljuvlig att sitta på. Man sitter som på en gunghäst. Fördelen med denna korsningen är att hon typmässig passar de flesta rphingstarna när man sedan vill avla vidare. Jag har funderingar på att betäcka henne med Verdi nästa år. Jag har "följt" honom sedan han visades som 3-åring och jag tycker att det är en fantastisk hingst. Han har allt.
Skall du ha in riktigt bra gångarter skall du nog titta på Vermontsönerna. De kanske blir fler nästa år;)

Trevligt med någon som verkar kunna se det hela lite mer på mitt sätt och inte tycker att jag föreslagit något likvärdigt med slakt av en helig ko... :smirk:

Har haft ett hbl (avelssto) med rätt mycket fbl-inslag och det har slagit igenom i mycket varierande grad hos hennes avkommor, tyvärr inte alltid på bästa sätt när det gäller gångarter. Det är anledningen till att jag är lite "rädd" för att använda rent fbl/arab/anglo. Men håller med om att NF/fbl låter som en bra grund att sedan avla vidare på.

Har sett en del av Verdi de senaste åren och gillar honom också. Vacker hingst med många goda prestationsegenskaper och en "bra blandning" av blod i stamtavlan (tycker jag i alla fall). Det enda jag inte riktigt gillar är faktiskt färgen... Men det är ju en fånig grej att hänga upp sig på om allt annat stämmer förstås. (Får nog ta och fråga min ID-kontrollant (= min mamma) vad oddsen är för att han nedärver den. ;)) Och förstår ju att Vermont-avkommor kommer att bli (ännu mer) guld värda efter det här årets ungponnychampionat...

Har annars även kollat närmre på bl.a. Stall Phems och Arhults hingstar, och hittat flera som tilltalar mig och som jag tycker verkar intressanta. Intresset växer faktiskt ju mer jag kikar runt och läser på så, trots allt, känner jag mig inte avskräckt - snarare tvärtom faktiskt... :D
 

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 931
Senast: moonstruck
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 205
Senast: EmmaBovary
·
S
Avel En bekant till mig har ett knabstruppersto, utan känd härstamning. Hon vill nu betäcka sitt sto, mest troligt nästa år. Hon bad mig om...
Svar
5
· Visningar
1 245
Senast: Baddy96
·
N
Avel Hejsan! Solen skiner och jag börjar bli hemskt fölsugen. Till i år har inget lämpligt sto, men till nästa säsong så vill jag gärna...
Svar
2
· Visningar
1 128
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp