Vi som letar ponnyhingstar -16

Jag kommer nog använda Ulk nästa år igen eller om jag vågar mig på att prova Magic Cornflakes eller en Ulk-son som blev godkänd nu i höstas som 2.5 åring, dock tror jag att det kan behövas att den går ett riktigt bruksprov i Frankrike om ASRP ska godkänna honom här
 
Även jag tycker en ponnytråd vore ett bra tillägg till vårat avelsforum. Det underlättar för användarna som endast söker efter ponnyer och därigenom kan få bättre respons i en ponnytråd än i en tråd som domineras av halvblod. Jag skulle säga att ponnytråden behövs ännu mer just pga. att ponny-hingstägarna ofta är ganska anonyma och svårare att hitta än halvblodshingstägarna.
 
Jag som har både ponny och fjordhäst känner mig synnerligen malplacerad i en välja-hingst-tråd med halvblodsfolk. Nu hade jag en generell fråga om linjeavel och då fick jag helt ok råd och det blev en bra diskussion (som dock inte ansågs höra till tråden). Hade jag däremot frågat "Skall jag använda Allman eller Finslands Ringo" så hade jag nog inte fått ett enda svar... :(

Så jag välkomnar också den här tråden, även om jag inte kommer betäcka något sto nästa år. Det går alltid att snappa upp bra tips av varandra.
 
@Pooh Vad tycker du om Poetic Kelly? Han har fantastiska prestationer och en väldigt fin galopp:).

Får jag svara?
Jag tycker han är toppen - honom hade jag också kunnat tänka mig till mitt RP-sto, men jag vill försöka avla så mkt ridponnyblod som det bara går, kanske om mitt sto får en dotter med Ulk så kan det vara en bra komb. För Pooh's del så har hennes ena sto samma pappa som Poetic Kelly - till det andra av hennes hoppston hade i allafall jag velat ha lite mer ädelt blod
 
Åh vad kul med en ponnyhingstvalstråd. Jag funderar på att betäcka mitt ridponnysto nästa år och söker främst en okomplicerad hingst som är allround. Bra front och inte för lång rygg ska väl tilläggas. Mitt sto då, hon är född -07 e: Power Boy och ue: Milagro ox, har tre bra gångarter och mkt god hoppförmåga, hon är underbar i all hantering, energisk och mkt arbetsvillig. På minussidan är då att hon har ngt lågt ansatt hals men med bra längd, lite lång rygg, främst länden och ngt kort kors. Hon är ganska känslig samtidigt som hon är stark, hon är också rejält byggd och relativt korrekt i beställer, endast ngt tåvid bak. Hon är dock övervuxen 153 cm, så antingen en mindre hingst om jag säljer avkomman, annars spelar det ingen roll. Har funderat på både Welsh cob (om jag behåller), Welsh och ridponny. Hoppas att ngn kunnig här har något bra tips
 
Jag själv tänker ju direkt på Jarno, Cartier eller Golden top till din, tycker dom har en alldeles fantastisk typ! :love:
Men kanske förstora?
Sen finns det ju också Top Nordpol och Simbergs Superman
 
Åh vad kul med en ponnyhingstvalstråd. Jag funderar på att betäcka mitt ridponnysto nästa år och söker främst en okomplicerad hingst som är allround. Bra front och inte för lång rygg ska väl tilläggas. Mitt sto då, hon är född -07 e: Power Boy och ue: Milagro ox, har tre bra gångarter och mkt god hoppförmåga, hon är underbar i all hantering, energisk och mkt arbetsvillig. På minussidan är då att hon har ngt lågt ansatt hals men med bra längd, lite lång rygg, främst länden och ngt kort kors. Hon är ganska känslig samtidigt som hon är stark, hon är också rejält byggd och relativt korrekt i beställer, endast ngt tåvid bak. Hon är dock övervuxen 153 cm, så antingen en mindre hingst om jag säljer avkomman, annars spelar det ingen roll. Har funderat på både Welsh cob (om jag behåller), Welsh och ridponny. Hoppas att ngn kunnig här har något bra tips

Jag skulle valt en hoppinriktad hingst till ditt sto. Har du funderat på Gasque PR 165?
fantastiskt läcker i modellen, hoppar kalas och blev bruksprovsvinnare och årets hingst 2009.
 
Jag skulle valt en hoppinriktad hingst till ditt sto. Har du funderat på Gasque PR 165?
fantastiskt läcker i modellen, hoppar kalas och blev bruksprovsvinnare och årets hingst 2009.

Åååhh!
Han är ju så läcker!
Hade jag inte velat behålla d ponnymåttet på avkommorna (så att jag själv kan rida in och utbilda utan att bli förstor) så hade jag lärr betäckt med honom!
Vad tror du om att lägga honom på ett WM sto? Så att man får upp ponnymåttet lite till normalstor b?
 
Jag skulle valt en hoppinriktad hingst till ditt sto. Har du funderat på Gasque PR 165?
fantastiskt läcker i modellen, hoppar kalas och blev bruksprovsvinnare och årets hingst 2009.

Jag har en kompis som väntar föl med honom, stoet är hälften halvblod hälften tinker (fast på både mammas och pappas sida :p). Skall bli ruskigt spännande att se vad som ploppar ut, Gasques stam är ju mums! :love:
 
Åååhh!
Han är ju så läcker!
Hade jag inte velat behålla d ponnymåttet på avkommorna (så att jag själv kan rida in och utbilda utan att bli förstor) så hade jag lärr betäckt med honom!
Vad tror du om att lägga honom på ett WM sto? Så att man får upp ponnymåttet lite till normalstor b?

Med tanke på mödernet, lär han inte förärva lite större än vad han är själv?
 
Jag själv tänker ju direkt på Jarno, Cartier eller Golden top till din, tycker dom har en alldeles fantastisk typ! :love:
Men kanske förstora?
Sen finns det ju också Top Nordpol och Simbergs Superman

Tack för alla förslag, Jarno är ju väldig läcker, har för mig dock att jag läst att han kan vara lite spooky och det är det sista jag vill ha till min donna . Skulle kanske förtydligat att temperamentet är prio 1 då min har rätt mkt åsikter ibland om hur saker ska gå till, hon har också på senare år blivit rätt tittig ute, speciellt när hon är i hög kondition. Cartier har lite för grov halsansättning för att passa, annars är han också jättefin. Likaså har Top Nordpol lite tråkig hals, verkar än i aveln förresten? Golden Top är lite för oprövad som jag känner det, vill veta lite mer hur avkommorna blir, annars superfin. Simberg S, tyvärr inte riktig min smak.
 
Jag skulle valt en hoppinriktad hingst till ditt sto. Har du funderat på Gasque PR 165?
fantastiskt läcker i modellen, hoppar kalas och blev bruksprovsvinnare och årets hingst 2009.

Har kikat lite på han nu, jättefin i modellen o kanonstam så han ska jag absolut forska lite mer om, funderar på vad han lämnar för temperament? Skulle förtydligat att det är prio 1 då min på senare år utvecklat en del åsikter om hur saker ska gå till och också blivit mkt tittigare vid uteritter. Tack iaf för förslaget
 
Med tanke på mödernet, lär han inte förärva lite större än vad han är själv?

Tänkte att det var lätt att kolla upp, då han har avkommor som är fem år i år. Men icke! Det verkar inte som att ridponnyerna mäts i samma utsträckning som fjordhästar när de visas. O_o Flera visade avkommor, men endast en som blivit mätt på premiering. Den var 148 cm men hade en mamma som var hälften halvblod. Tyvärr var inte mamman mätt fast hon var stamboksförd. :banghead:
 
Har kikat lite på han nu, jättefin i modellen o kanonstam så han ska jag absolut forska lite mer om, funderar på vad han lämnar för temperament? Skulle förtydligat att det är prio 1 då min på senare år utvecklat en del åsikter om hur saker ska gå till och också blivit mkt tittigare vid uteritter. Tack iaf för förslaget

Temperamentet låter ju trevligt med tanke på att mödernet verkar lämnat hästar som presterat med barn på ryggen. Urbino har väl öht varit rätt lyckad i ponnyaveln?
 
Tack för alla förslag, Jarno är ju väldig läcker, har för mig dock att jag läst att han kan vara lite spooky och det är det sista jag vill ha till min donna . Skulle kanske förtydligat att temperamentet är prio 1 då min har rätt mkt åsikter ibland om hur saker ska gå till, hon har också på senare år blivit rätt tittig ute, speciellt när hon är i hög kondition. Cartier har lite för grov halsansättning för att passa, annars är han också jättefin. Likaså har Top Nordpol lite tråkig hals, verkar än i aveln förresten? Golden Top är lite för oprövad som jag känner det, vill veta lite mer hur avkommorna blir, annars superfin. Simberg S, tyvärr inte riktig min smak.
Top Nordpol är död.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039
Avel Jag har kollat runt och läst om massor av hingstar som kan passa mitt hann sto efter Wordly - Weltmeyer -( Walt disney från mamman sida)...
Svar
5
· Visningar
1 274
Senast: Kristall10
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 199
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 319
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp