Ngt skarpare bett

pomelo

Trådstartare
Rider på ett vanligt tre delat bett när jag rider dressyr, men behöver ett annat lite skarpare bett vid hoppning och uteritter.
Har ridit på pessoa bett någon gång men tycker inte det är något extra då han blir väl låg med huvudet, vilket inte passar i hoppningen. Tycker dessutom som att det känns väl skarpt.

Har funderat på ett pelham, och vad jag har förstått så år ett rakt bett bäst. Men funkar det som vanligt när man tar i tyglarna för att svänga?
Är så trött på denna djungel av bett....

Sv: Ngt skarpare bett

pelham el jaktkandar kan du ju pröva!

ja att svänga me ett oledat bett e ung som å svänga me ett ledat bett.....men de beror lite på hur hästen e åxå...på vissa funkar de bättre å på andra sämre........

Tycker att du kan pröva ett vanligt 2-delat.
Det har en annan brytpunkt än 3-delat och kan fungera gott och väl!

Värt ett försök innan du betslar upp till pelam o liknande.

Har testat det. Var ingen större skillnad mot det tre delade... Något annat bett att tipsa om??

de finns ju ännu skarpare bett åxå som tex hissbett, gags och liknande, men de kräver att man verkligen har koll på vad man gör med sina händer...

man kan ju åxå testa tex ett mylerbett (kombinationsbettet) som e både me hävstångseffekt och hackamore...

tant agda skrev:
de finns ju ännu skarpare bett åxå som tex hissbett, gags och liknande, men de kräver att man verkligen har koll på vad man gör med sina händer...

man kan ju åxå testa tex ett mylerbett (kombinationsbettet) som e både me hävstångseffekt och hackamore...

Mylers kombibett är super men kräver också som du skrivit här ovan att man har koll på vad man gör med sina händer.

Pröva waterfordbett, det ska ha vassare effekt
waterford.jpg

Eller om det inte skulle fungera pröva jaktstång.
Det är inte lika mycket hävstångseffekt på det som på ett pelam eller pessoa.

Ett pelhambett går lika bra att svänga med som ett vanligt tränsbett.
Åtminstone när du har dubbla tyglar, då svänger/leder du med bridongtygeln vilket ger ungefär samma inverkan som tränsbettet.

Hur det funkar med delta varierar nog med hästen, men jag gillar inte den lösningen i vilket fall, tycker att bettets funktion går förlorad och det blir onödigt skarpt.

Jag kan lova er att jag har koll på mina händer ;)
Har bestämmt mig för att inhandla ett jaktkandar och testa och se.
Vill ju bara betsla upp så lite som möjligt, så vi börjar med det...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 295
Senast: Gimlan
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 823
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
864
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka