Nafayette

Trådstartare
Var in på Bukehjälp och ser i en tråd att NH har en speciell avel.

Vi kan ju detta med dressyrhästar, körhästar, hopphästar, diverse westernhästar (quarter m.m.) och trav/galopphästar och många fler, islandshästar, arabhästar........

Sååå...hur avlar man fram NH-hästar???
Vilka raser används? Och..tja berätta för mig som bedriver ett travstuteri "traditions-enligt"

Ska väl tillägga att för mig är NH ett av många olika sätt att hantera hästar och inget annat.

AM

Senast ändrad:
Sv: NH-avel

Är det mina inlägg du menar?
I så fall har du missuppfattat det jag skrivit.

LIA

Men???:confused: :confused: :confused:
Det var förvisso ditt inlägg jag syftade på och vad missuppfattade jag??

Citat från buke-hjälp
NH är ju i grunden en filosofi, och utifrån den har man sin skötsel, hantering, avel, arbete, träning osv.Slutcitat

Jag trodde att NH-folk avlade på ett visst vis enligt "nh-filosofin"
Så skrev du ju...

Därav min tråd eftersom jag blev nyfiken på vad som är NH-avel.:idea:

AM

Ok.

Spånar vidare..

Citat
skötsel, hantering, avel, arbete, träning

Skötsel då???
NH-skötsel?? Väldresserad dynggrep och självupprullande benlindor?

Skojar...

Är med på detta med NH hantering, NH arbete och NH träning.
Men den praktiska skötseln av hästar är väl detsamma.
In och utsläpp..i brist på lösdrift, fodring av bra foder osv..

AM

Ska väl tillägga att för mig är NH ett av många olika sätt att hantera hästar och inget annat.

Och ingenting någon säger kan få dig att ändra uppfattning!
Ja, jag vet.

LIA

:confused: :confused: :confused:

Vad var det för trevligt svar på mina sista frågor????

Så jag förtydligar:
JAg frågade om NH-skötseln..alltså vad är det för skillnad på traditionell häst-skötsel om NH-skötsel..

AM

Ska man dra det till sin spets, som du har gjort ;) , är det ganska oundvikliga frågor.

Ok.

Spånar vidare..

Citat
skötsel, hantering, avel, arbete, träning

Skötsel då???
NH-skötsel?? Väldresserad dynggrep och självupprullande benlindor?

Skojar...

Är med på detta med NH hantering, NH arbete och NH träning.
Men den praktiska skötseln av hästar är väl detsamma.
In och utsläpp..i brist på lösdrift, fodring av bra foder osv..

AM

Nu är jag lite ny på NH, men som jag förstått det är ju NH en helhetssyn. Nu när vi "fått upp ögonen" har vi faktiskt ändrat väldigt mycket i både skötsel och hantering... Är inte skötsel och hantering samma förresten? Jag borstar mina hästar annorlunda nu = skötsel kanske? Jag utfodrar mina hästar på ett annat sätt = skötsel eller hantering? Jag hanterar ju hästarna när jag sköter om dem?
Jag har t.o.m ändrat mitt sätt att kliva i och ur hagen :p
Och jag tror nog att NH-folk i någon utsträckning är lite mer åt lösdriftshållet än övriga? (rätta mig om jag har fel)
Angående avel kan man väl säga att man avlar enligt NH om man strävar efter friska, stabila, naturligt bra fungerande hästar?

Som sagt, jag har tagit det till mig som en helhetssyn på ämnet häst.

Men jag fattar inte...

I buke-hjälp så står det att det vore bra om det fanns en direktlänk
för NH..

Orsaken till att det skulle vara så var då:

NH är ju i grunden en filosofi, och utifrån den har man sin skötsel, hantering, avel, arbete, träning osv

Någon i den tråden menade ju på att Nh var ganska bra som underkategori till HAntering.
Svaret blev då...det andra då??

Naffa läste den tråden och fick en massa frågor.
Eftersom jag bedriver stuteri så funderade jag på detta med avel.
Man kan ju alltid lära sig nåt nytt eller hur??

Den frågan besvarades inte alls, trots att den var med som argument till den sk. Länken..

Nähä..tänkte jag, då stryker vi den orsaken.
Då kommer fråga 2
Skötseln..Vad är det för skillnad på skötseln av hästarna??
Även detta ganska intressant ur mitt perspektiv som stuteriägare..

Men NÄ..då får man inget svar alls...

KAnske kan Californiasweed räta ut frågetecknen??
Hon brukar vara kanska duktig på sånt..
Eller någon annan som är mer saklig??

Eller måste jag lämna in en ansökan i detta forum till "vederbörande" LIA för att få skriva här på NH utan att få fler frågor på mina frågor?????

AM

Jag borstar mina hästar annorlunda nu = skötsel kanske? Jag utfodrar mina hästar på ett annat sätt = skötsel eller hantering? Jag hanterar ju hästarna när jag sköter om dem?

Och jag tror nog att NH-folk i någon utsträckning är lite mer åt lösdriftshållet än övriga? (rätta mig om jag har fel)
Angående avel kan man väl säga att man avlar enligt NH om man strävar efter friska, stabila, naturligt bra fungerande hästar?

Som sagt, jag har tagit det till mig som en helhetssyn på ämnet häst.

ÄNTLIGEN någon som orkar svara seriöst..

Då skulle jag vilja att du berättar lite mer här.
Hur gör du när du borstar dina hästar mer annorlunda??
När våra har vältrat runt i leran så är det ko-skrapan som gäller..:D

Lösdriftar har vi också till unghästarna.
Vi har det däremot inte till dräktiga ston då det skulle krävas en ENORM anläggning.
30 märrar= storbråk vid för trångt utrymme..

Men om vi då tar foder..Hur tänker man då?

AM

ÄNTLIGEN någon som orkar svara seriöst..

Då skulle jag vilja att du berättar lite mer här.
Hur gör du när du borstar dina hästar mer annorlunda??
När våra har vältrat runt i leran så är det ko-skrapan som gäller..:D

Lösdriftar har vi också till unghästarna.
Vi har det däremot inte till dräktiga ston då det skulle krävas en ENORM anläggning.
30 märrar= storbråk vid för trångt utrymme..

Men om vi då tar foder..Hur tänker man då?

AM

Med reservation för att vi alltså är helt nya på det här... och kanske är det bara jag som tolkat NH såhär :crazy:

- Borsta:
- Förut har jag bundit upp min häst och borstat den, tja.. bara sådär. Om den vände bort huvudet höll jag i grimman medan jag borstade ansiktet. Om den gick undan gick jag efter. Om den strulade "skällde" jag. Jag har borstat för den måste borstas och för att jag bara förväntat mig att en tam inriden häst tycker att det är ok. Och protester bara är hästen som jävlas.
- Nu har jag hästen lös, antingen i hagen(vi har inte så många hästar) eller i grimma med grimskaftet liggande över halsen. Nu måste jag hela tiden förhålla mig till hästen, kolla på tidiga tecken på att jag är för närgången. Är jag närgången för länge går hästen undan och då måste jag backa och övertala hästen att jag ska få försöka igen. Är det områden som hästen inte vill bli borstad på får vi närma oss dem med myrsteg och inte glömma att backa så hästen ser att vi inte ville något illa när vi snuddat vid området. Tillslut blir hästen övertygad om att jag inte menar något illa när jag sticker in borsten mellan benen och då får jag rota på där bäst jag vill. Samma stil med hovkratsningen, inte tvinga, hela tiden visa att jag backar och inte vill nått illa. Vilken typ av borste man använder tror jag inte spelar roll, när de lärt sig att vi är ok så är vi det oavsett borste.

- Fodra:
- Vi har ett stort foderbord som vi fyller med hö två ggr/dag, nästan fri tillgång alltså. Förut var fodringen förenad med livsfara nästan. Hästarna blev vilda och trängde varann och oss, hotade oss och trängde undan oss för att få komma först att äta. Vi skrek och skällde, viftade med armarna och hotade med rumpan som hästar gör. men det var ändå en strid varje gång. :(
- Det vi gjorde annorlunda var att ta varsin famn med hö, lägga det i foderbordet och börja "äta". Vi brydde oss inte om vad hästarna gjorde, men vi viftade bort dem om de kom och ville ta "vårt" hö. Stod så tills alla hästar lugnat sig och börjat pilla hö från marken eller av det gamla som låg kvar. När det var lugnt gick vi bara ifrån våra högar för att hämta nya. Så samma sak igen med de nya högarna. Tog typ två fodringar tills det var helt lugnt och nu kommer de knappt ens in förrän vi gått därifrån :idea:
Samma sak har vi gjort när vi ger dem kraftfoder, funkar perfekt :love:

En stor grej är hur vi gör när vi kommer in i hagen. Nu stannar vi alltid i hagen och hälsar på alla hästar och de får hälsa på oss i lugn och ro. När alla är nöjda gör vi det vi kom för att göra, även om det bara var att passera igenom hagen. Det är ohyfsat att gå in och ut ur en hage utan att hälsa på dem som bor där, så skulle en ledare aldrig göra.

Detta blev ju en hel roman, för den som vill läsa mera om hur vi gör med våra hästar kan läsa min blogg på http://baldur.pietsch.se

Jag tar gärna emot positiv och negativ kritik om det jag skrivit på bloggen, jag diskuterar mer än gärna :)

Tycker att skuggi har gjort ett enormt bra jobb att förklara.:)

Då ta jag avel. Att avla med NH i bilden är inte själva betäckning (det också´...naturligt som möjligt) men det som vi har diskuterat om "foal imprinting". Så fort fölet har landat på backen så är man med efter mamman har gjort sitt. Att vi gör det på ett annat sett än att bara "låt det lära att blir ett föl" som så många andra har skrivet.

:rofl: tyckte det var faktist rolig den med en väl dresserad dynggrep.:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

För att vara ny inom NH tycker jag du kommit väldigt långt. :)
Nu är jag lite ny på NH, men som jag förstått det är ju NH en helhetssyn.
Precis!

Har kikat lite i din blogg, och förstår det som att du fått börja på noll (eller på minus?) i ditt förhållande med hästarna. Har alltså inte läst allt men du gör alldeles rätt som tar det i små små steg och på "hästsätt". Hur många steg man ska dela upp vägen i och hur fort man kan gå fram är ju individuellt, men du verkar ha ordentlig koll.

Snart nog kommer du att ha hästar som fungerar som du vill ha dom och för att dom själva vill ha det så. Fortsätt med det goda jobbet!

LIA

:o :)
Tack! Vad roligt att höra :banana:
Det känns ju som att allting bara faller på plats, det är så enkelt på nått vis när man tar till sig tänket i sin helhet :bow:
Igår tex stod min valack lös utanför stallet med grimman bara kring halsen och grimskaftet över halsen medan jag gjorde iordning honom för en ridtur, och samma när vi kom tillbaka :love: Jag blev alldeles tårögd när han stod där så fint och såg så nöjd ut. Undrar om han inte tycker att han äntligen lyckats lära mig nått vettigt? :p
Hehe, ja det är ju alltid trevligt när båda parter känner sig nöjda med sin prestation :idea:

Oh! Nu blev jag så glad över berömmet att jag funderar på att sticka från jobbet hem till hästarna och jobba mera :bump:
(att jag igår fick ett urgulligt ländtäcke från Hööks med en supersöt ponny broderad på har iiinget med saken att göra :crazy: )

Vilken typ av borste man använder tror jag inte spelar roll, när de lärt sig att vi är ok så är vi det oavsett borste.

Missuppfatta mig inte nu, jag tycker verkligen att du fick med allt å det va ett jättebra inlägg.
Men....Våra åsikter delar sig i frågan om vilken borste man använder...Min lilla tjej e håröm och gillar inte hårda borstar, jag kan göra allt annat men att borsta med piggborsten det gör jag inte av hänsyn till henne. För mig spelar det ingen roll om min pojkvän reder ut mitt hår eller om frisören gör det, det gör lika ont ändå.

Som sagt, tyckte om ditt inlägg förövrigt.

Hm, jag skulle väl kunna säga att jag ändrat skötseln på mitt sätt litegrann. Jag har henne på lösdrift, vilket jag nog inte hade valt innan jag började med NH. Fodret är det ingen skillnad på förutom att jag brukar försöka variera ställena jag ger henne krafften på. Dvs. i krubban, i en hink på stallgången, utanför stallet, på marken osv.. Tycker helt enkelt att det är bra att variera det av många olika anldeningar. främst för att hon inte fastnar vid att tex. nje men hallå jag ska ha maten i boxen och blir förvirrad osv. nä'r jag ridit henne så brukar jag försöka att bara ge henne maten och släppa ut henne i hagen. dvs jag gör allt innan jag rider ( borstar, sårvård osv) nu får man väl tycka vad man vill om att jag inte borstar efter ridning, men hon verkar hellre vilja komma ut i hagen än bli borstad efter ridning, och eftersom jag hon burit mig på sin rygg väldigt länge, då tycker jag att hon kan "slippa" borstningen. det är olika med olika hästar. hm jag vet inte om du fick nåt svar nu. men som sagt, min skötsel av hästen är inte lika... vad ska man säga... fäljer inte allt till punkt och pricka utan jag gör det som verkar bäst idag och nu. ibland kan jag komma till stallet o bara, nej vi känner inte för att rida idag.. liksom. som sagt hoppas att du aknske fick lite svar;) hejs svejs / sara

Missuppfatta mig inte nu, jag tycker verkligen att du fick med allt å det va ett jättebra inlägg.
Men....Våra åsikter delar sig i frågan om vilken borste man använder...Min lilla tjej e håröm och gillar inte hårda borstar, jag kan göra allt annat men att borsta med piggborsten det gör jag inte av hänsyn till henne. För mig spelar det ingen roll om min pojkvän reder ut mitt hår eller om frisören gör det, det gör lika ont ändå.

Som sagt, tyckte om ditt inlägg förövrigt.

Nejdå, våra åsikter delar sig nog inte alls :p
Det jag menade när jag skrev det där om borsten var om huruvida man använder tex andra borstar bara för att man håller på med NH. Och det är ju inte där det ligger.
Sen är det ju såklart så att olika hästar gillar olika borstar och i NH ingår det ju att se vilken som är ok :bump:
Tack för berömmet :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Donald Trumps andra presidentperiod (2)
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka