NH - filosofi och inte metod!

Sammet

Trådstartare
Man säger ju att NH är en filosofi och inte en metod, men vad betyder att något är en Metod? Vad betyder ordet Metod?

Själv tycker jag att Filosofi låter väldigt *funderar* ...invecklat och stort... och jag tror att det kan skrämma folk...att de tror att Nh är mkt. jobbigare att "ställa om sig till" än vad det är...Man får känslan av att det ska in nått nästan religöst i det hela?!

Vad betyder ordet filosofi?

Har funderat på ordet livsstil, stämmer ordet Livsstil in lika bra? Alla vi som håller på med hästar mer än en gång i veckan har väll troligast insett att hästarna (om vi har egna) styr vårt liv, det är en livsstil att hålla på med hästar eftersom det är en så stor del av ens vardag som styrs av det hela.

Nh är en filosofi och inte en metod.
Nh är en livsstil och inte en metod.

Låter det fel det sista?

Eller tycker ni jag är ute och cyklar?

Utan att gå på djupet i förklaringar, så blir det väl närmast som följer.

En metod är ett arbetssätt.

Livsstil hur du lever ditt liv. Kan ändras efter modet och är ofta lite ytligt.

Filosofi hur du ser, i grunden, på en del av tillvaron, vilket i sig kräver kunskaper. Helst lever du sedan enligt den synen (=livsstil?), och då kan vi också komma in på metoder.

Som du är inne på, kan "hålla på med hästar" vara en livsstil, liksom att "hålla på" med något annat. Ser vi på just hästar, så är det en stor skillnad mellan livsstil/"hålla på med" (EH) och filosofi (NH).

För att försöka mig på en jämförelse (ursäkta om det blir töntigt) ....

EH motsvaras av att du putsar din motorcyckel och tränar och kör så fort som möjligt på tävlingar.
NH motsvaras av att du putsar din motorcyckel och tränar och kör så fort som möjligt på tävlingar + att du vet hur cyckeln fungerar och varför + att du vet cykelns bakgrund och historia + osv, osv samt att du därför hanterar din cykel annorlunda.
Många inom NH struntar i delarna tävlingar och köra fort!

Allt nytt är jobbigt och ibland skrämmande. Det i särklass viktigaste, när man skall introducera NH för en EH-människa, är att viljan till, och insikten om, något annat och bättre finns hos detta. Annars blir nog uppgiften svår. Något att ta steg för steg?

LIA

Ordet filosofi betyder kärlek till vishet. Filosofiska diskussioner går ut på att ifrågasätta existentiella frågor och dessa har det funderats och skrivits om i tusentals år. Några exempel på filosofiska frågor är:

Vad existerar?
Kan vi veta någonting?
Vad är rätt och fel?
Har livet någon mening?
Vad är tid?
Hur kan ett ord betyda någonting?
Har vi en fri vilja?

Syftet är att försöka förstå mer om världen och oss själva. Det är naturligtvis inte lätt. När vi undersöker så grundläggande idéer måste vi ifrågasätta sådant som vi är vana att ta för givet.

Vi använder inte experiment eller formella bevismetoder för att försöka finna svar. Vi har endast vår tanke som redskap. I filosofin ställer man frågor, prövar idéer och tänker ut möjliga argument för och emot dem.

De flesta av problemen har ännu inte lösts, och många av dem kommer kanske aldrig att lösas.

Metod....är för mig ett sätt att komma tillrätta med något.

Hantera sin cykel annorlunda lät för skoj! ;)
Får den då vara ute flera timmar per dygn, och leva under, för cyklar, bästa förhållanden...*S* Nä, nu retas jag...

Det du säger är sant, men måste en livsstil vara samma sak som EH?
Det finns ju flera olika livsstilar och det är ju inte alltid de förändras!?

Få människor lever med sina hästar. Jag lever med mina hästar nästan dygnet runt och för MIG är det en livsstil.

En filosofi tycker jag är beroende på vad man har för referenser av livet..Jag har min egen filosofi vad det gäller hästar och dess hantering...jag ger mina hästar ett val, och jag ber dom först, skulle aldrig kunna ha samma diciplin på dom som vissa NH are har på sina hästar, de flesta hästar vet var gränserna går, och vet dom inte det så får man väl påminna dom :angel: :angel:

Men filosofi tycker jag är ett bra ord, det är stort och alla kan förlika sig med det...metod låter hårdare på nåt sätt....

Om vi nu pratar filosofi, metod och NH som ett kitt.

Metod är det du använder för att du skall leva efter din filosofi.

Filosofin kan egentligen inte ifrågasättas eftersom det är en aforism, en tanke, (se Martha definition). Det kan dock metoden.....ifrågasättas alltså.

Det finns t.ex. massvis med metoder att få in en häst i en transport. En del bra metoder och en del hemska metoder. Det finns metoder som fungerar och det finns metoder som inte fungerar. Det finns metoder som förvisso fungerar men som JAG ändå inte tycker är en bra metod.

Att använda kvastskaft är en ganska effektiv metod för att få (skrämma) in hästen i transporten det är dock inte en metod som främjar min filosofi om hur hästar ska och bör lastas. Jag föredrar andra metoder som främjar min filosofi om hur hästar skall hanteras och respekteras.

(Även om man i vissa stressade lägen varit beredd att använda allt från dynamit till sprängdeg, men det är en annan historia)

Frid KOkopelli Mana

Får den då vara ute flera timmar per dygn, och leva under, för cyklar, bästa förhållanden...*S* Nä, nu retas jag...
Det ryms inom "att du därför hanterar din cykel annorlunda." :)

Nej, livsstil är inte detsamma som EH. Däremot kan EH ingå i en persons livsstil. Det är närmast beroende på vilken livsstil personen väljer. Jmfr "jag lever för och med mina hästar" med "har hästen på stall och rider 2 ggr i veckan och resten av tiden är jag på disco". Livsstil EH(?) kontra avgjort inte EH-livsstil.

Visst finns det olika livsstilar och visst finns det dom som inte förändras, men det är ändå skillnad på det och en filosofi. NH i det här fallet. NH-filosofin präglar mitt umgänge med hästar, mina och andras, även om jag hanterar olika hästar olika. Min livsstil präglas inte av NH, däremot av hästar i stort, övriga djur, natur, gård osv. Jeans istf finkläder, en pilsner på verandan med grannarna istf krogen etc. Om man säger så... ;)

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 260
R
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid... 7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 651
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 206
Senast: Sasse
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 186
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka